1:e biståndshandläggare med inriktning metodstöd

Arbetsbeskrivning

Hej och välkommen till Borlänge kommun och trevligt folk! Här vill vi satsa ännu mer på ökad kvalitet, stöd till våra biståndshandläggare, digitalisering och kortare handläggningstider.

Biståndsverksamheten är en arbetsplats med cirka 40 medarbetare som består av olika yrkesroller, biståndshandläggare, bostadsanpassningshandläggare och administrativa handläggare.

Vi är ett engagerat gäng i alla led som tillsammans driver verksamheten framåt med medarbetardriven chefsstödd utveckling (MCU), målmedvetenhet, arbetsglädje och lite humor.

Verksamheten ansvarar för myndighetsutövning/biståndshandläggning för Borlängebor med olika former av funktionsnedsättning. Verksamheten är lagstyrd och vi arbetar främst utifrån socialtjänstlagen (SoL) och lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS). Kärnan i verksamheten är att utreda enskilda Borlängebors behov och rätt till stöd och hjälp från kommunen. Mål inom verksamheten är en skyndsam, kvalitets- och rättssäker handläggning för Borlängeborna. Verksamheten är indelad i olika team utifrån målgrupp: personer som omfattas av LSS, personer med psykisk ohälsa och andra fysiska funktionshinder samt äldre Borlängebor. Din inriktning som 1:e biståndshandläggare kommer att vara övergripande och innefatta samtliga målgrupper men med särskilt fokus på IBIC (Individens behov i centrum), verksamhetssystemet Lifecare och digital utveckling inom verksamheten.

Verksamhetens värdegrundsarbete är ständigt aktivt.
Det är viktigt att Borlänge kommuns värdegrund lockar även dig:

• Jag finns här för Borlängebon
• Jag gillar utmaningar
• Jag möter varje människa med öppenhet

Borlänge kommun värnar om alla Borlängebor vi möter i vår arbetsvardag samt våra anställda. Vi ser gärna att du som söker arbete hos oss är vaccinerad mot covid-19.

ARBETSUPPGIFTER
Som 1:e biståndshandläggare kommer du att ha en samordnande funktion för enhetens biståndshandläggare med fokus på kvalitetssäkring och kvalitetsutveckling. Du ska följa rättsutvecklingen, bidra i arbetet med riktlinjer, rutiner, kvalitetsgranskningar samt se till att adekvat kunskap finns tillgänglig i arbetsgruppen. Du ska kunna stötta, handleda och coacha biståndshandläggare enskilt och i gemensamma ärendedragningar/teammöten. Du kommer också att ha en viktig roll i verksamhetens ledningsteam för att driva verksamhetens och sektorns utvecklings- och förändrings arbete framåt mot beslutade mål och att implementera förändringar i verksamheten.

Inriktningen mot metodstöd innebär att du har ditt huvudsakliga fokus på IBIC, verksamhetssystemet Lifecare och digital utveckling inom verksamheten. Kvalitets- och digitaliseringsarbetet är ett pågående arbete i hela sektorn och utgår från ett processorienterat arbetssätt utifrån systemsyn. Ett nära samarbete med metodstödjare från andra verksamheter är en förutsättning för att nå framgång och måluppfyllelse.

1:e biståndshandläggare har ett tätt och nära samarbete främst med biståndshandläggare och enhetschef men också till viss del med verksamhetschef. Tillsammans med 1:e biståndshandläggare med inriktning mot äldre och mot funktionshinderomsorg bildar ni ett eget 1:e-team där ni planerar, fördelar och följer upp aktiviteter. Du kommer att ingå i verksamhetens ledningsteam och du rapporterar till verksamhetschef.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är utbildad socionom eller har annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Du har gedigen erfarenhet av att ha arbetat som biståndshandläggare inom SoL och LSS. Du har mycket goda kunskaper om biståndshandläggning/myndighetsutövning och dess lagstiftning enligt SoL, LSS och FL liksom mycket goda kunskaper om handläggning enligt arbetsmetoden IBIC och verksamhetssystemet Lifecare. Vidare har du erfarenhet av att ha jobbat med kvalitetsledningssystem, upprätta och analysera statistik samt vana att hålla i, driva och leda samtal enskilt och i grupp. Du har tidigare arbetat med utvecklingsfrågor utifrån ett processorienterat arbetssätt och systemsyn. Du har mycket goda kunskaper i det svenska språket så väl i tal som skrift. Du har också god datavana.

Meriterande för uppdraget är någon form av ledarskapsutbildning. Vi ser gärna att du har erfarenhet av en ledande roll inom biståndshandläggning. Det är även meriterande om du har B-körkort.

Som person är du en duktig problemlösare som analyserar situationer, identifierar ologiska lösningar och förutser problem. Du har stort brukarfokus där du tar brukarens nuvarande och framtida behov i beaktande när beslut fattas. Du arbetar också konstruktivt under press, stress och misslyckanden. God planering är något som kommer naturligt för dig och du följer upp hur arbetet går gentemot enhetens och verksamhetens mål och samordnar resurser utifrån det. Du har lätt för att samarbeta och är en lagspelare som delar med sig av information och expertis för att uppnå önskade resultat. Vi ser också att du är kommunikativ och förmedlar information tydligt och enkelt både muntligt och skriftligt.

ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Borlänge kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan via länken digitalt och inte på annat sätt.

Välkommen med din ansökan!

ANNONSSÄLJARE OCH KANDIDATFÖRMEDLINGSFÖRETAG UNDANBEDES VÄNLIGT OCH BESTÄMT!

Om du har frågor om registreringen av din ansökan, kontakta Vismas telefonsupport på tel 0771-693 693.

Kontaktpersoner på detta företaget

Anna Andersson, sektorschef
0243-666 23
Sektorschef Anna Andersson
0243-666 23
Verksamhetschef Therese Holst
0243-740 55
Vision Sofia Ferngren-Zakariasson
0243-740 48
Verksamhetschef särskilt boende Johanna Munters Olsson
0243-740 55
Enhetschef Anna Mångs
0243-737 26
Verksamhetschef Pia Vinrot
0243-736 86

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Borlänge kommun, Sociala sektorn
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 14 februari 2023
  • Ansök senast: 28 februari 2023

Besöksadress

78181 Borlänge
None

Postadress

Borlänge
Borlänge, 78181

Liknande jobb


13 maj 2024

Socialsekreterare till myndighet äldre

Socialsekreterare till myndighet äldre

13 maj 2024

13 maj 2024