2 överförmyndarhandläggare

Arbetsbeskrivning

Kommunledningskontoret bistår kommunstyrelsen i deras uppdrag att; bereda och verkställa i förhållande till kommunfullmäktige, styra och leda, samordna förvaltningarna och bolagen. Kommunledningen har ansvar i frågan om omvärldsorientering samt att representera kommunen. Kommunledningskontoret är också koncernledning, vilket innebär arbetsledning av förvaltningscheferna och samordna mellan förvaltningarna samt tillhandahålla övergripande policys.

Från 1 januari 2015 går Hudiksvalls kommun från en politisk tillsatt överförmyndare till en överförmyndarnämnd som består av tre ledamöter. Ett nytt överförmyndarkontor inrättas, på kommunledningsförvaltningen, som ska bestå av två kvalificerade handläggare och en administratör. Överförmyndarnämnden är en kommunal lagstadgad tillsynsmyndighet. Nämndens huvuduppgift är att utöva tillsyn och kontroll över gode män, förvaltare och förmyndare enligt gällande lagstiftning.

Kommunledningsförvaltningen söker två kvalificerade handläggare till överförmyndarkontoret.

ARBETSUPPGIFTER
Vill du vara med och bygga upp och utveckla nya överförmyndarkontoret i Hudiksvalls kommun?

Eftersom överförmyndarkontoret är nyinrättat kommer du tillsammans med övriga kollegor ansvara för upprättandet av rutiner och ett välfungerande arbetssätt.

Överförmyndarkontorets uppdrag är att handlägga de frågor som ingår i överförmyndarnämndens ansvarsområde. En stor del av arbetsuppgifterna består av granskning av gode män, förvaltare och förmyndares uppdrag bland annat genom att granska årsredovisningar och arvoden. Rekrytera och utbilda gode män, förvaltare och förmyndare. I arbetet har handläggaren kontakt med många olika aktörer och myndigheter ex socialtjänst och Tingsrätt.

Du ska stödja nämnden i deras arbete t ex genom att skriva fram underlag och vara sekreterare på nämndens sammanträden.

Arbetsuppgifterna är varierande och det krävs att du kan arbeta självständigt.

KVALIFIKATIONER
Du har högskoleutbildning med en examen inom juridik, alternativt examen inom beteendevetenskap eller ekonomi, där juridisk inriktning är meriterande.

Som person är du självgående, strukturerad och tydlig. Du har stor samarbetsförmåga samtidigt som du kan vara beslutsam. Vi värdesätter att du har integritet och en stor personlig mognad som gör att du kan skilja mellan det personliga och det professionella. Du ska på ett bra sätt kunna hantera såväl ekonomiska som sociala frågor samt ha känsla och intresse för människor och siffror. Mycket stor vikt kommer att läggas vid dina personliga egenskaper. Det är en merit om du har arbetat i en politisk styrd organisation samt arbetet med myndighetsutövning tidigare.


ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Hudiksvalls kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har Hudiksvalls kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Läs mer om Hudiksvalls kommun på vår hemsida www.hudiksvall.se

Kontaktpersoner på detta företaget

Olle Persson

Linda Häggmark,Vision
0650-19416
Åke Norberg, SACO

Utredare, kommunledningsförvaltningen Annika Forslin
0650-194 15

Sammanfattning

Besöksadress

82480 Hudiksvall
None

Postadress

None
Hudiksvall, 82480

Liknande jobb


Regelhandläggare till process- och regelenheten

Regelhandläggare till process- och regelenheten

23 april 2024

20 april 2024

Forskningssamordnare till centrum för forskning och utveckling

Forskningssamordnare till centrum för forskning och utveckling

18 april 2024