Administrativ chef/Biträdande förvaltningschef

Arbetsbeskrivning

Är du en person som värdesätter utveckling, engagemang och omtänksamhet i ditt arbetsliv? Då skulle vi passa bra ihop – för det gör vi också.

Genom att jobba hos oss är du med och bidrar till en bättre vardag för tusentals människor i Marks kommun. Inte minst din egen. Hos oss får du möjlighet att växa – både som person men också i din yrkesroll, samtidigt som det du jobbar med får ett helt samhälle att växa. Oavsett vad dina arbetsuppgifter är så kommer du göra livet för alla de som bor och verkar här lite enklare. Och det är något vi värdesätter högt. Vår vision är att vara en nära kommun med människan i fokus. Nära varandra, vår omvärld och framtiden. Vi vill vara ett närvarande samhälle som med lugn och värme står bakom ryggen och tar emot våra 35 000 invånare, 3 600 medarbetare och hundratals företagare. Då blir varenda medarbetare hos oss betydelsefull. Tillsammans ser vi till att ett helt samhälle fungerar.


Bästa barnkommun och bästa företagskommun är våra kommungemensamma mål. Tillsammans arbetar kommunorganisationen och näringslivet för att göra Mark till en bra kommun att växa upp i.

Förvaltningen organiserar områdena barn- och elevhälsa, förskola, fritidshem, grundskola F-9, anpassad grundskola, gymnasium, anpassad gymnasieskola, arbetsmarknad och vuxenutbildning. Inom förvaltningen arbetar ca 1500 medarbetare.

Vi hoppas att vill vara med och utveckla barn- och utbildningsförvaltningen som administrativ chef/biträdande förvaltningschef. Tjänsten är direkt underställd förvaltningschefen och du ingår i förvaltningens ledningsgrupp.



ARBETSUPPGIFTER
Som administrativ chef/biträdande förvaltningschef blir ditt huvuduppdrag att vara chef för barn- och utbildningsförvaltningens personal på kontoret och ansvara för de administrativa funktionerna inom förvaltningen. Du och dina medarbetare ansvarar för nämndadministration och diariehantering och förväntas vara ett chefsstöd gällande dessa frågor. Ett särskilt uppdrag ligger på rollen att hålla samman processen kring kommunens styrsystem, så som nämndplan och årsredovisning.

Ansvar för tillsyn, utredningar, samordna skolval, skolplaceringar, skolskjuts och andra relaterade uppgifter är en del av ansvaret. Den administrativa avdelningen hanterar viss personal- och ekonomiadministration samt frågor som rör elev- och personalstatistik vilket innebär statistikinhämtning, och inrapportering till olika instanser samt ansvar för statsbidragsansökningar.

Till avdelningen hör en IT-funktion vars uppdrag är att tillhandahålla ändamålsenliga system, problemlösning, användarstöd, underhåll och installation av både mjuk- och hårdvara enligt de behov verksamheterna har. Även en funktion för lokalsamordning kommer att ligga inom ansvarsområdet.

Du kommer att ansvara för fjorton medarbetare där huvuduppdraget utgörs av att leda och samordna funktionerna så att avdelningen utvecklas och är ett kvalitativt stöd till verksamheterna.

Du är förvaltningschefens högra hand och förväntas representera förvaltningen i olika forum och vid förvaltningschefens frånvaro.

Intervjutillfällen 9 jan och 19 jan.
Tjänsten är säkerhetsklassad och säkerhetsintervju kommer äga rum förmiddagen 22 jan.

KVALIFIKATIONER
I ditt CV finns en akademisk examen, antagligen inom pedagogik, kanske kompletterad med offentlig förvaltning, eller vice versa. Det är viktigt att du är väl insatt i skoljuridiska frågor och har mycket goda kunskaper om skolans styrdokument.

Du har chefserfarenhet och erfarenhet av arbete i politiskt styrda organisationer samt ett genuint intresse för utbildningsfrågor. Du är väl förtrogen med förvaltningslagen, kommunallagen samt offentlighets- och sekretesslagen. Vi ser det som en stor merit om du har erfarenhet från arbete inom utbildningsförvaltning.

Du är strukturerad och har en väl utvecklad analytisk förmåga och kan på ett effektivt sätt identifiera och analysera kärnan i ett problem och föreslå möjliga lösningar. Som person kommunicerar du på ett sätt som skapar engagemang och delaktighet och kan pedagogiskt utveckla och presentera alternativ och lösningar. Du har förmåga att på ett tydligt sätt kunna presentera och förklara analyser och slutsatser för verksamheter och en mycket god förmåga att uttrycka dig väl i skrift.

Som ledare har du en förmåga att få din personal att känna sig tillvaratagen, du skapar en upplevelse av sammanhang och har en förmåga att lyssna in och lyfta dina medarbetare och skapa ett vi.


ÖVRIGT
Vi som jobbar inom Marks kommun utvecklar gemensamt vår tillsammanskultur genom att vi är engagerade, omtänksamma och utvecklande, till långsiktig nytta för individ och samhälle.

Som arbetsgivare främjar vi lika rättigheter, skyldigheter och möjligheter för alla medarbetare och värdesätter de kvaliteter som mångfald och en jämn könsfördelning kan tillföra verksamheten.

Marks kommun erbjuder olika personalförmåner såsom exempelvis attraktivt friskvårdsbidrag, rabatterat årskort på Västtrafik, hyrcykel, pensions- och semesterväxling, samt möjlighet till distansarbete-och flexibel arbetstid utifrån verksamhetens behov och utformning. Vi har också bra kommunikationer mellan ex Göteborg, Borås, Varberg och det är lätt att parkera om du kör bil.


Vi undanber oss vänligen men bestämt kontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Kontaktpersoner på detta företaget

Lars Gunnar Johansson
0320-21 73 75
Ann-Marie Ragnarsson
0320-21 74 80
Per Källman
0320-21 79 24
Claes-Håkan Martinsson
0320-21 74 07
Malin Carlsson
0320-21 87 01
Gunilla Sandahl-Bäwer

Anja Pettersson
0320-21 79 25
Gunilla Sandahl Bäwer
0320-63095
Malin Tucker
0320-21 77 29
Karin Wrangsten
0320-21 72 14

Sammanfattning

Besöksadress

Boråsvägen 40 51180 KINNA
None

Postadress

None
KINNA, 51180

Liknande jobb


Verksamhetschef för avdelningen för funktionsstöd

24 april 2024

24 april 2024

Lönechef till Norbergs kommun

Lönechef till Norbergs kommun

23 april 2024

22 april 2024