Administratör

Arbetsbeskrivning

Nationellt forensiskt centrum (NFC) är en nationell avdelning inom Polismyndigheten.
Den verksamhet som tidigare utförts vid Statens kriminaltekniska laboratorium har övergått till den nya avdelningen inom Polismyndigheten. I avdelningen ingår även de tre laboratorierna i Stockholm, Göteborg och Malmö. Antalet anställda är sammanlagt cirka 400 personer.
NFC:s uppgift är att som opartiskt expertorgan utföra undersökningar i brottmål åt rättsväsendets myndigheter. Avdelningen har ett processansvar för den kriminaltekniska verksamheten inom Polisen. Inom avdelningen finns fyra verksamhetsområden; informationsteknik, biologi, droganalys, kemi och teknik samt ett kansli med avdelningsstöd.

ARBETSUPPGIFTER
NFC i Linköping söker en medarbetare till informationstekniksektionens it-forensiska mottagningsstation

Vi söker en teknikintresserad person för att jobba med samordning, vara inledande kontaktperson och hantera administration i ärenden som inkommer till den it-forensiska verksamheten på NFC.

Anställningen gäller tillsvidare och är placerad hos informationstekniksektionen vid laboratoriet i Linköping. Informationstekniksektionen består av tre grupper och har idag 49 medarbetare.

Inom de grupper som mottagningsstationen skall stödja utförs kriminaltekniska undersökningar med koppling till bild, video, ljud, datorer, mobiltelefoner och elektronik.

Tjänsten innebär att ge administrativ hjälp i hanteringen av undersökningsmaterial och ärenden, i första hand inför och efter en undersökning. Undersökningsmaterialet består ofta av mobiltelefoner, datorer och annan elektronisk utrustning varför det är viktigt att du känner dig trygg i hanteringen av dessa, men någon djupare teknisk kunskap krävs inte.

I arbetsuppgifterna ingår bl.a. att:
• ha en överblick över inkomna ärenden och agera inledande kontaktpunkt för uppdragsgivare innan en handläggare påbörjat undersökningen
• hålla övergripande ärendeinformation uppdaterad
• hjälpa till vid prioritering av ärenden
• ta emot, packa upp, dokumentera och registrera undersökningsmaterial
• paketera material och arkivera ärenden när en undersökning avslutats.
• delta i utvecklingen av deskfunktionen


KVALIFIKATIONER
Vi vill att du som söker är eller har:
• treårig eftergymnasial utbildning inom teknik, administration eller motsvarande, alternativt liknande kompetens förvärvad på annat sätt
• god förmåga att uttrycka dig på svenska i både tal och skrift
• förmåga att kommunicera på engelska
• tekniskt intresse och datorvana
• förmåga att prioritera och ta egna initiativ
• god samarbetsförmåga
• noggrann och organiserad
• drivande, målinriktad och kvalitetsmedveten

Arbetslivserfarenhet omfattande kundkontakter, ärendeadministration och goda kunskaper inom Microsoft Office är meriterande. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Vi tillämpar sex månaders provanställning.

ÖVRIGT
Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.


Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning (med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen) kan komma att genomföras före anställning. Anställningen kräver svenskt medborgarskap.


Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Uppgifterna behandlas och sparas enligt personuppgiftslagen (PUL). Genom din ansökan samtycker du till behandlingen. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.


Har du skyddad identitet, referenser eller liknande information som du själv bedömer som olämplig att lämna ut, registrera dig inte i systemet utan ta istället kontakt med ansvarig rekryterare.


Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.


Varmt välkommen med din ansökan!

Kontaktpersoner på detta företaget

Gruppchef Maria Lindstam
010-562 80 00 (vxl)
Sektionschef Anna Stenfeldt Hennings
010-562 80 00 (vxl)
Gruppchef Stockholm Per Hedén
0708-95 14 54
Sektionschef Stockholm Anna Orhall
010- 562 86 29
Gruppchef Göteborg Helena Fabiansson
010-565 32 47
Sektionschef Göteborg Torbjörn Åhgren
010-565 32 20
Gruppchef Malmö Jörgen Hylén
010-561 45 74
Sektionschef Malmö Thomas Söderberg
010-561 37 15
Polisförbundet Per Thollin
010-563 85 86
OFR-S Heléne Tapper
010-562 81 78

Sammanfattning

Besöksadress

Polhemsgatan 30 10226 Stockholm
None

Postadress

Box 12256
Stockholm, 10226

Liknande jobb


28 januari 2024

5 december 2023

Mäklarassistent

Mäklarassistent

16 november 2023