Administratör till Försörjningsstöd inom Välfärd Gävle

Administratör till Försörjningsstöd inom Välfärd Gävle

Arbetsbeskrivning

Gävle är en kommun i utveckling. Hos oss kan du göra skillnad på riktigt. För alla som bor i Gävle. För Gävle som plats. Vi erbjuder intressanta och utmanande jobb, 7 500 kollegor och goda möjligheter för dig att växa. Här är det nära till allt, både inom kommunen och ut i världen. Nu söker vi dig som vill göra Gävle ännu bättre tillsammans med oss!

Välfärd Gävles 3 300 medarbetare gör Gävle tryggare för äldre, personer med funktionsnedsättning och människor i utsatta situationer. Vi jobbar även med att skapa de bästa förutsättningarna för vuxnas lärande och för personlig utveckling. Vi erbjuder framtidsyrken som både utmanar och utvecklar och du jobbar med sånt som är viktigt på riktigt. Tillsammans gör vi Gävle tryggare!

Försörjningsstödsenheten ansvarar för socialt förändringsarbete och myndighetsutövning gällande personer som söker ekonomiskt bistånd. Det finns tillgång till nära arbetsledning i form av enhetschef, ställföreträdande enhetschefer samt förste socialsekreterare och tillsammans är vi ca 55 medarbetare. Inom enheten pågår ett aktivt förbättringsarbete där vi för närvarande digitaliserar och automatiserar delar av ansöknings- och handläggningsprocessen.

ARBETSUPPGIFTER
Du kommer i huvudsak att arbeta med att handlägga ansökningar och enklare utredningar om försörjningsstöd och bedöma rätten till ekonomiskt bistånd, inklusive viss kontakt med sökanden via telefon samt vara ett administrativt stöd till socialsekreterare. Det administrativa stödet kan exempelvis handla om registreringar i verksamhetssystemet, expediera diverse handlingar, insortering i akter, bokningar mm. Socialsekreterare och administratörer behöver arbeta sida vid sida för att flexibelt lösa enhetens uppdrag och ha en hög servicenivå för medborgarna i kommunen. Du förväntas jobba verksamhetsnära och känna att du vill vara med och ansvara för och ingå i en verksamhet i förändring.

KVALIFIKATIONER
Du ska ha en administrativ utbildning på minst gymnasienivå inriktat på de aktuella arbetsuppgifterna samt du ska nyligen ha arbetat med liknande arbetsuppgifter. Erfarenhet av arbete med försörjningsstöd samt myndighetsutövning är meriterande.


Vi ser gärna att du arbetar enligt en tydlig process och du organiserar och planerar ditt arbete väl, slutför det som påbörjats och håller deadlines. Du har förmågan att arbeta väl med andra människor; att lyssna, visa empati och respekt. Du är prestigelös och uppmärksammar och belönar andras bidrag. Du har även förmågan att både självständigt och tillsammans med andra fatta snabba och tydliga beslut. Du har god initiativförmåga.

ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Gävle kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt via Offentliga Jobb och inte via e-post eller pappersformat.

Gävle kommun hör till finskt förvaltningsområde. Om du därför utöver våra övriga kompetenskrav även talar finska, kan det vara en merit.

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har Gävle kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Sammanfattning

Liknande jobb


29 februari 2024

Utredningsingenjör

Utredningsingenjör

12 september 2023

Utredare till Länsförsäkringar Jönköping

2 maj 2023

Handläggare Försörjningsenheten

Handläggare Försörjningsenheten

20 februari 2023