Administratör till kansliet för Skolväsendets överklagandenämnd

Arbetsbeskrivning

Skolinspektionen har ett stort och viktigt samhällsuppdrag, vi ska verka för att alla barn och unga får en trygg och likvärdig utbildning. Det gör vi genom att granska kvalitén och inspektera alla Sveriges skolor. Skolinspektionen är även s.k. värdmyndighet för Skolväsendets överklagandenämnd som är en domstolsliknande myndighet med uppgift att överpröva beslut inom skolväsendets område. Kansliet för Skolväsendets överklagandenämnd finns hos Skolinspektionen i Stockholm vars huvudsakliga uppgift är att handlägga de ärenden som inkommer till nämnden. Vi söker nu efter ytterligare en administratör till kansliet som vill bidra till detta viktiga uppdrag. Är du en av dem?

Kansliet för Skolväsendets överklagandenämnd är en av fem enheter inom avdelningen för Verksamhetsstöd och juridik vid Skolinspektionens huvudkontor i Stockholm. På kansliet arbetar idag en kanslichef, tretton jurister och en administratör. Vi utökar kansliet nu med ytterligare en administratör.

Arbetsuppgifter

Rollen som administratör innebär att kunna hantera de olika arbetsuppgifter som ingår i kansliets administrativa uppdrag exempelvis i samband med ärendehantering som registrering, diarieföring, kopiering, expediering av beslut och att stötta upp med utlämnande av allmän handling och vid personal- och ekonomiadministration exempelvis som vid nyanställning och avslut. Vidare ingår det att stötta kanslichefen med arbetsuppgifter som, boka lokaler och semesterplanering. Att stötta medarbetarna vid egen­rapportering, tidrapportering, diariesystem och Officepaketet. Som administratör ansvarar du också för att göra beställningar vid inköp av varor och tjänster samt tillhörande fakturahantering. Hantera post- och paket.  Rollen har daglig kontakt med andra administratörer inom Skolinspektionen, medarbetare på enheten och kanslichef, samt vissa externa kontakter. Arbetsuppgifterna kan även komma innebära stöttning för övriga enheter inom avdelningen, exempelvis vid semester.

Kvalifikationer

Vi söker dig som är kommunikativ, strukturerad, självgående, prestigelös och tycker om att ta egna initiativ och arbeta fram lösningar på problem. Arbetet kännetecknas av en hög servicekänsla och förmåga att prioritera, samt med tidvis högt tempo.

Du har


• Gymnasieexamen företrädelsevis från handels- och administrationsprogrammet eller motsvarande utbildning för vuxna från kommunal vuxenutbildning eller från en folkhögskola alternativt annan motsvarande utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
• Aktuell erfarenhet av motsvarande arbetsuppgifter inom offentlig förvaltning
• Aktuell erfarenhet av ärendehantering och diarieföring inom offentlig förvaltning
• God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska
• God datavana med goda kunskaper exempelvis i Outlook, Word, Excel och Powerpoint

Det är vidare meriterande om du har


• Flerårig erfarenhet av personal- och ekonomiadministration inom offentlig förvaltning
• Erfarenhet av arbete i ett eller flera av datasystemen så som W3D3, Agresso (UBW), Sharepoint och Primula
• Vana av fakturahantering

 Som person


• Är du serviceinriktad och metodisk samt uppskattar att skapa ordning och reda
• Är du självständig och kan se var din insats behövs samtidigt som du är bra på att samarbeta med andra
• Är du flexibel utan att ge avkall på kvaliteten i arbetet
• Tar du dig an uppgifterna med intresse, nyfikenhet och gott omdöme, samt
• Kan hantera en stor mängd olika arbetsuppgifter samtidigt.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Tjänsten/Arbetsplatsen

Tjänsten är en tillsvidareanställning som föregås av 6 månaders provanställning. Vi sitter i nyrenoverade aktivitetsbaserade lokaler på Sveavägen 159 i Stockholm. Tillträde från och med den 1 november 2022 eller enligt överenskommelse.

Ansökan

Klicka på knappen ansök nedan, bifoga personligt brev och cv. Sista ansökningsdag är den 25 oktober, 2022. Ansökan har dnr 2022:8927.

Frågor

Kontaktpersoner


• Frågor om tjänsten: kanslichef Anna-Karin Lundgren, tfn 08-586 083 04.
• Frågor om rekryteringsprocessen: rekrytering@skolinspektionen.se.
• Fackliga företrädare: Birger Östlund (SACO-S) och Samuel Sjöberg (OFR/ST). Båda nås via växeln 08-586 080 00.

I denna rekrytering har Skolinspektionen redan tagit ställning till önskvärda rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför vänligt men bestämt samtal från annonsförmedlare eller försäljare.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Skolinspektionen
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 11 oktober 2022
  • Ansök senast: 25 oktober 2022

Besöksadress

Storgatan 33, Linköping
None

Postadress

Box 23069
Stockholm, 10435

Liknande jobb


26 maj 2023

Utbildningshandläggare

Utbildningshandläggare

26 maj 2023

Internationell Koordinator

Internationell Koordinator

24 maj 2023

26 maj 2023