Administratör till Överförmyndarexpeditionen

Arbetsbeskrivning

Eskilstuna växer och utvecklas snabbt i framtidsregionen Stockholm-Mälardalen. Vi är stolta över att vi 2012 utsågs till Sveriges miljöbästa kommun och Årets studentstad.
Vi är 8 500 medarbetare som trivs bättre än de flesta på jobbet. Vårt arbete genomsyras av helhetssyn, professionalism, tydlighet, respekt samt invånar-, kund- och brukarfokus.

Arbetsmarknads- och familjeförvaltningen utvecklar verksamheten efter de riktlinjer som
arbetsmarknads- och familjenämnden beslutat om, och som gäller:

•Kommunmedlemmarnas sociala trygghet
Förvaltningen ansvarar för arbetet med att skapa social trygghet för barn, ungdomar och vuxna.

•Arbetsmarknadsfrågor och ekonomiskt stöd
Förvaltningen ansvarar för en stor del av de sysselsättningsprogram som genomförs i kommunen och
handlägger försörjningsstöd (socialbidrag).

•Kommunal vuxenutbildning
Förvaltningen ansvarar för utbildningar för vuxna på såväl grundläggande och gymnasial nivå som
yrkeshögskoleutbildningar. I ansvarsområdet ligger också svenskundervisning för invandrare
och utbildning för personer med utvecklingsstörning.
ServiceCenter är förvaltningens besökstjänst som ger kommuninvånare en samlad ingång till verksamheterna.

Överförmyndarkontoret tillhör också arbetsmarknads- och familjeförvaltningen. Expeditionens arbetsuppgifter består främst i att hitta gode män och förvaltare till dem som behöver samt att utöva tillsyn över gode män, förvaltare och även förmyndare.

Eskilstuna och Strängnäs kommuner har ett gemensamt överförmyndarkontor med placering i Eskilstuna. Kontoret ska på uppdrag av överförmyndarnämnderna i respektive kommun och med stöd av gällande bestämmelser i Föräldrabalken utöva tillsyn över förmynderskap, godmanskap och förvaltarskap samt ge tillstånd till olika rättshandlingar och andra åtgärder. Syftet med tillsynen är att förhindra att omyndiga barn, eller myndiga personer som inte själva kan tillvarata sin rätt, missgynnas ekonomiskt eller rättsligt

Är du administratör och även trivs med att ge god service? Då kan tjänsten som administratör till överförmyndarexpeditionen vara något för dig!


ARBETSUPPGIFTER
Som administratör innehar du en serviceroll ut mot kommunens invånare såväl som i arbetsgruppen. Du ansvarar för överförmyndarexpeditionens reception och är behjälplig vid besök.
Din administrativa roll består till stor del av posthantering, arkivring och registrering i ärendesystemet LEX. Du kommer även bevaka och hålla information om verksamheten uppdaterad och tillgänglig bland annat via hemsida och broschyrer. Du är sekreterare under verksamhetens interna möten och ingår även i förvaltningens redaktionsråd och våningsråd.


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har avslutad gymnasieutbildning. Du har tidigare erfarenhet av receptionsarbete såväl som administrativt. För att lyckas i rollen kräver vi att du har grundläggande datakunskaper och har erfarenhet av IT-baserade ärendehanteringssystem, gärna i LEX. Då skrift är en stor del i arbete är det därför viktigt att du har god förmåga att uttrycka dig skriftligt i svenska språket. Vi ser det positivt om du tidigare har arbetat med posthantering, arkivarbete och har för vana att använda skrift i det dagliga arbetet. Har du ett intresse för information och webbdesign ser vi det positivt.

Dina personliga egenskaper är minst lika viktigta för verksamhetens framgång. Du är serviceinriktad och har förmåga att bemöta alla receptionens olika besökare. Du är självständig och har förmåga att organisera ditt eget arbete. För att lyckas i rollen är det även viktigt att du är flexibel och stresstålig och trivs att ha variation i arbetsuppgifterna.

Kontaktpersoner på detta företaget

Jen Scheffel
0733 43 40 38
Chefsjuksköterska Ulrika Ehrström
070-167 14 52
Liv Hedström

Ulrika Holmgren
0856215919
Torbjörn Fröjd, arbetsledare
0708-790108
Lars Lantz, enhetschef
08-53536575
Chefsjuksköterska Nina Markholm Nordgren
073-966 18 97
Vårdförbundet Clary Marqvardt
08-517 720 93
Verksamhetschef Marianne van Rooijen
073-966 08 63
ST-chef Sofie Graner
070-684 92 39

Sammanfattning

  • Arbetsplats: 7-Eleven Eskilstuna
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Månadslön
  • Heltid. 100% Dagtid. Tillsvidareanställning, tillträde: 2014-02-03 Eller enligt överenskommelse.
  • Publicerat: 4 december 2013

Besöksadress

Sturegatan 56
STOCKHOLM

Postadress

Sturegatan 56
STOCKHOLM, 11456

Liknande jobb


22 mars 2024

Kommunsekreterare

Kommunsekreterare

19 februari 2024

Vik. Kommunsekreterare till kommunledningskontoret

Vik. Kommunsekreterare till kommunledningskontoret

13 februari 2024

6 februari 2024