Administratör till överförmyndarförvaltningen

Administratör till överförmyndarförvaltningen

Arbetsbeskrivning

Överförmyndarförvaltningen

Just nu söker vi på överförmyndarförvaltningen en administratör, här får du möjlighet att jobba på en arbetsplats som kan göra skillnad för personer som inte kan ta hand om sig själva. Du kommer att vara en viktig funktion för att arbetsplatsen ska kunna uppnå sina mål som är att vår målgrupp ska få uppleva trygghet, frihet och tillgänglighet. Låter detta som ett passande arbete för dig? Välkommen med din ansökan redan idag!

Överförmyndarförvaltningen är en tillsynsmyndighet som handlägger ärenden om godmanskap, förvaltarskap och förmyndarskap. I uppdraget ingår att rekrytera nya gode män och förvaltare och att granska hur förmyndare, gode män och förvaltare sköter sina uppdrag. Genom tillsynen säkerställer vi att den målgrupp vi arbetar mot inte missgynnas ekonomiskt eller rättsligt.

Förvaltningen arbetar på uppdrag av överförmyndarnämnden Uppsala som är en gemensam överförmyndare för de åtta kommunerna i Uppsala län (Enköping, Heby, Håbo, Knivsta, Tierp, Uppsala, Älvkarleby och Östhammar). Nämnden har Uppsala kommun som värdkommun med kontor i Uppsala stadshus.

Förvaltningen har 26 medarbetare som rapporterar till förvaltningsdirektören. På förvaltningen arbetar handläggare, administrativ personal, samordnare och direktören.

På Överförmyndarförvaltningen har vi ett teambaserat arbetssätt som innebär att alla medarbetare ingår i ett av våra tre team. Varje team har en teamledare och medarbetare med olika funktioner på arbetsplatsen. Det teambaserade arbetssättet gynnar varje medarbetare i form av en väl utarbetad introduktion, tydlig uppföljning på individnivå samt ett forum för samarbete mellan olika roller.

Ditt uppdrag
I tjänsten ingår att diarieföra inkommande handlingar och e-post. När en handling kommer in till överförmyndarförvaltningen via brev eller e-post så ska du som administratör identifiera ärendetyp och registrera handlingen i vårt ärendehanteringssystem. Sedan fördelar du ut dem till handläggare som hanterar ärendena enligt en särskild ordning.

Du kommer även att få arbeta med olika processer avseende arkiv och akthantering. Det är bland annat att avsluta och arkivera akter, gallring av akter för slutarkivering, utskick av redovisningshandlingar samt att skicka över akter till andra kommuner. I dagsläget är vi i huvudsak pappersbaserade men är på sikt i ett läge av digitalisering och det finns möjlighet att påverka våra processer och rutiner för att utveckla verksamheten framöver.

Du kommer att ha regelbundna avstämningar med din närmaste arbetsgrupp samt med ditt team. Arbetsplatsen har också informationstillfällen och APT varje månad.

Din bakgrund
Vi söker dig som har utbildning på gymnasienivå. Vi ser gärna att du har en eftergymnasial utbildning med relevant inriktning för tjänsten.
Du har erfarenhet från myndighet. Har du även erfarenhet av arbete i arkiv ses det som meriterande. En förutsättning för att klara av arbetet är att du har kunskaper i Office-paketet.

Som person är du flexibel och du ser möjligheter i förändringar. Vidare tar du ansvar och driver ditt arbete framåt för att nå resultat. Vi ser även att du är lugn och samlad i olika situationer och har förmågan att fokusera på rätt saker. Sist men inte minst söker vi dig som är bra på att strukturera, planera och prioritera ditt arbete.

Upplysningar
Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, kontakta:
Susanna Sandström, förvaltningsdirektör, 018-727 24 65

Fackliga företrädare:
Vision, Lars Grönborg, 018-727 16 88
Akademikerförbundet, SSR/SACO, Camilla Ahlsén Hoff, 018-727 24 34

Har du frågor gällande registrering av din ansökan, kontakta enheten för kompetensförsörjning: 018-727 23 02.

I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.

Om vår organisation
Välkommen till överförmyndarförvaltningen. Hos oss jobbar du på en kommunal myndighet som rekryterar och ansvarar för att granska förmyndare, gode män och förvaltare. Vår granskning ska säkerställa att de barn och vuxna som inte kan ta hand om sig, inte missgynnas ekonomiskt eller rättsligt.

Mer information om hur det är att arbeta i Uppsala kommun hittar du på Jobba hos oss - Uppsala kommun (https://www.uppsala.se/foretag-och-arbete/jobb-och-karriar/jobba-hos-oss/bli-en-av-oss/)

Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Dina personuppgifter kommer att användas för att administrera din ansökan inom Uppsala kommun.

Kontaktpersoner på detta företaget

Kajsa Angerdal Skoglund

Christoffer Nilsson

Margareta Svenningsson

Maria Eriksson
+46 73 944 50 95
Jonatan Svensson
+46 72 074 20 43

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Uppsala kommun
  • 1 plats
  • 3 månader – upp till 6 månader
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 16 november 2023
  • Ansök senast: 6 december 2023

Besöksadress

Kungsängsvägen 27
None

Postadress

HR Center
Uppsala, 75375

Liknande jobb


Regelhandläggare till process- och regelenheten

Regelhandläggare till process- och regelenheten

23 april 2024

20 april 2024

Forskningssamordnare till centrum för forskning och utveckling

Forskningssamordnare till centrum för forskning och utveckling

18 april 2024