Administratör vid verksamhet miljö- och bygg

Administratör vid verksamhet miljö- och bygg

Arbetsbeskrivning

Att arbeta i Mariestads kommun är att göra skillnad tillsammans med andra och att utvecklas individuellt. Här behövs och uppskattas alla för det de gör – både av invånare och av arbetsgivare. Varje anställd i Mariestads kommun är en avgörande del i det viktiga arbetet med att ge service och omsorg till invånarna. Mariestads kommun fokuserar på hälsa, utveckling och delaktighet för sina anställda och ser möjligheterna hos varje person. Tillsammans skapar vi grunden för en god stad och utvecklar samhället till det vi vill att det ska vara.

I Sjöstaden Mariestad arbetar 2 500 kommunanställda från 170 yrkesgrupper inom 120 verksamhetsområden med några av Sveriges viktigaste uppdrag. Barns lärande, god omsorg, hållbar samhällsutveckling och miljöfrågor är bara några exempel på det som vi satsar på.

De tre kommunerna Mariestad Gullspång och Töreboda har byggt upp ett omfattande samarbete i en rad viktiga frågor. Flera nämnder och förvaltningar är gemensamma, vilket både minskar kommunernas sårbarhet och ger en högre effektivitet.

Gemensamma verksamheter:
- Miljö- och byggnadsnämnden med tillhörande miljö- och byggnadsförvaltning administreras av Mariestads kommun. Förvaltningen har sitt kontor i Mariestad.
- Energirådgivningen administreras av Mariestads kommun och ansvarig nämnd är kommunstyrelsen. Energirådgivarna har kontor i alla tre kommuner.
- Tekniska nämnden med tillhörande teknisk förvaltning administreras av Mariestads kommun. Förvaltningen har sitt kontor i Mariestad.




ARBETSUPPGIFTER
Du kommer att vara första kontakten vid förfrågningar och hänvisning när våra sökande vill ha svar på sina funderingar. Ärendena kommer in såväl digitalt från vana byggfirmor som från enskilda personer. Vi är på väg mot en mer och mer digitaliserad verklighet men än så länge finns även handritade ansökningar och många telefonförfrågningar om var man ska börja.

Du kommer också att diarieföra ärenden så att handläggarna kan arbeta med dem. När besluten tagits ska också dokumentationen säkerställas och arkiveras. Så småningom kommer våra färdiga ärenden att föras över till ett e-arkiv och då blir kansliet den som fixar det.

Din roll är att vara spindeln i nätet här hos oss eftersom alla handläggare då och då behöver hjälp med vårt ärendehanteringssystem, EDP Vision, eller andra administrativa spörsmål.


KVALIFIKATIONER
Du är serviceinriktad och har intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra och du anstränger dig för att framföra lösningar.

Vi söker dig som trivs med serviceyrket och har intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra och du anstränger dig för att framföra lösningar i ditt kundbemötande på ett respektfullt sätt. Eftersom arbetsuppgifterna kan variera behöver du ha ett prestigelöst och strukturerat arbetssätt där du är noga med att följa upp resultatet. På arbetsplatsen förekommer såväl arbete med andra som på egen hand, detta ställer krav på förmåga att kunna samarbeta men också ansvarstagande på egen hand.

Vi söker dig som är trygg i dig själv och gärna har tidigare erfarenhet av offentlig verksamhet, kommunen eller kanske statlig tjänst. En eftergymnasial utbildning i administration är önskvärd från vår sida men den kan se ut på många olika sätt och erfarenhet kan bedömas likvärdig från vår sida.

Du ska kunna anpassa dig till olika förutsättningar då de som behöver vår myndighetsutövning kan vara såväl glada och trevliga eller motsatsen om de inte får som de tänkt sig. Dessutom tillkommer och försvinner lagstiftning vi arbetar utifrån titt som tätt. Kort och gott vill vi att du tycker om människor och trivs med att vara vår kundservice.

Eftersom du kommer att ingå i en grupp om fyra är förstås god samarbetsförmåga en förutsättning för att du och dina kollegor ska trivas med varandra, fråga varandra till råds och helt enkelt hjälpas åt på ett bra sätt.

Vana att arbeta i ärendehanteringssystem som tex EDP Vision ser vi som en tillgång då våra ärenden diarieförs och dokumenteras där.

Vi värdesätter personliga egenskaper högt.

Välkommen att söka!


ÖVRIGT
Mariestads kommun arbetar aktivt för jämställdhet och mångfald i arbetslivet och vill därmed tillvarata de kvaliteter som en jämn könsfördelning och etnisk och kulturell mångfald kan tillföra verksamheten.

Med hänsyn till medarbetares, kollegors, kunders och brukares hälsa tillämpar Mariestads kommun rökfri arbetstid.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Mariestads kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt via länk i annonsen, inte via e-post eller pappersformat.

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Sammanfattning

Liknande jobb


adminstrativ assistent

adminstrativ assistent

15 juni 2024

Projektkoordinator kompetensförsörjning, Socialförvaltningen centrum

Projektkoordinator kompetensförsörjning, Socialförvaltningen centrum

14 juni 2024