Affärsinriktad CFO till Solideq Group

Affärsinriktad CFO till Solideq Group

Arbetsbeskrivning

Med ditt genuina intresse för affärsdrivande ekonomi kommer du till en intressant och bred nyckelposition hos en framåtriktad expansiv aktör på den nordiska marknaden med en tydlig tillväxtstrategi.

Solideq Group söker CFO


Om tjänsten
Vi söker en affärsmässig, strategiskt tänkande och proaktiv CFO som kan fokusera på verksamhetens styrning och ledning. Solideq Group står inför en kraftig tillväxt och rollen är spännande och utmanande för rätt person. Placering kommer att vara på koncernens huvudkontor i Karlskoga men en del resor ingår i tjänsten.

Du kommer att arbeta nära VD och Gruppredovisningschefen i koncernen och vara ett affärsmässigt bollplank till hela organisationen. Befattningen innebär ansvar och samordning för ekonomifunktioner i de norska och svenska dotterbolagen/affärsenheterna.

Tjänsten innebär att tillsammans med de övriga i ledningsgruppen klokt utveckla verksamheten och ansvara för att koncernen når sina mål. Du kommer leda, driva och utveckla koncernens ekonomifunktion där du växlar mellan det strategiska expansiva och det mer operativa arbetet.

Din nya tjänst kommer bland annat innebära:

- Projektledning av förbättringsprojekt inom ditt ansvarsområde
- Finansiell rapportering till koncernens intressenter samt myndigheter
- Budget och prognosframtagning
- Framtagande av försäljningsstatistik samt lönsamhetsanalyser på kunder och produkter
- Optimeringsprojekt för minskad kapitalbindning
- Ansvar för kontakter med banker, myndigheter, revisorer samt försäkringsbolag
- Äga och driva förvärvsprocesser

Du ingår i koncernens ledningsgrupp och rapporterar till VD.

Vem är du?
Vi ser att du har en akademisk utbildning inom ekonomi samt mycket god erfarenhet av liknande arbetsuppgifter, gärna från tillväxtbolag. Har du även erfarenhet av företagsförvärv bedömer vi detta som meriterande.

Du är väl uppdaterad inom koncernredovisning samt den svenska lagstiftningen beträffande redovisningsregler och skatter. Du har gedigen erfarenhet av affärssystem samt utmärkta kunskaper inom MS Excel och Powerpoint. Du har också lätt för att lära dig och ta till dig kunskaper inom olika IT-system. Bolagen arbetar i Visma Business och BI-verktyget Qlik samt rapportverktyget AARO.

Med ditt affärsmässiga tankesätt och starkt kundorienterade engagemang arbetar du strukturerat och metodiskt. Som person är du självgående, ansvarstagande, social och prestigelös och innehar en god förmåga att effektivt driva din grupps, ditt eget arbete och dina projekt framåt. Du trivs i umgänget med andra, att samarbeta i team, och är bra på att planera och organisera ditt arbete och du motiveras av utvecklings- och förändringsarbete. Du sätter en ära i att nå dina resultat och att hålla deadlines med hög kvalitet i ditt arbete.

Du är en entusiasmerande ledare med mycket god motivationsförmåga, vilket du uppnår genom ett tydligt, coachande och kommunikativt bemötande. Du finner det lätt att delegera och är samtidigt personen som med pondus lätt fattar besluten när det krävs.

Du behärskar svenska och engelska flytande i tal och skrift samt har en god vana av att presentera ekonomiska rapporter.

Om verksamheten
Solideq Group AB är en koncern med verksamhet främst i Sverige och Norge men med försäljning till hela Norden. Vi har kontor och lager i Karlskoga (huvudkontor), Karlstad, Elverum, Oslo och Bergen och vi är ca 50 anställda. Vår vision är att leverera de säkraste och mest hållbara åtkomstlösningarna på planeten. Solideq utvecklar och säljer byggställningar, fallskyddslösningar, väderskydd och andra relaterade produkter. Vi har kunder inom industri, bygg & anläggning, olja & gas, skeppsindustrin, hantverkare och privatpersoner. Läs gärna mer på www.solideq.com

Urval kan komma att ske löpande så välkommen med din ansökan redan idag!

I denna rekrytering samarbetar vi med Poolia Örebro/Karlskoga, har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta rekryteringskonsult Pernilla Dawidson Göranzon, Poolia, 070-090 62 49.

Kontaktpersoner på detta företaget

Linda Axäng
+46 73 944 57 02
Anna Pernås
019-7663708
Jenny Berg

Katerina Avraam

Anna Pernås

Linda Axäng

Anna-Karin Skoog

Jenny Berg
+46 72 074 19 99
Anna-Karin Skoog
+46 19 766 37 06
Linda Axäng
+46 766 37 02

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Poolia Örebro AB
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 4 maj 2023
  • Ansök senast: 25 maj 2023

Besöksadress

Rudbecksgatan 7, 6 tr, Örebro
None

Postadress

Rudbecksgatan 7, 6 tr
Örebro, 70211

Liknande jobb


Affärsorienterad CFO till internationellt retailbolag

25 april 2024

Affärsorienterad CFO till internationellt retailbolag

25 april 2024

Affärsorienterad CFO till internationellt retailbolag

25 april 2024

Ekonomichef till Blekinge studentkår

Ekonomichef till Blekinge studentkår

27 april 2024