OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Agera Kvinnojour är en ideell förening som bildades 2014. Hos oss står de våldsutsatta kvinnorna och barnen i fokus och vi arbetar utifrån en respekt för alla människors lika värde. Vår verksamhet består av 3 delar.
1. Stöd och skydd - vi erbjuder skyddat boende där våldsutsatta kvinnor och barn bor efter placering av socialtjänsten. Vi har plats för 9 kvinnor och deras eventuella medföljande barn. Stödet som erbjuds i det skyddade boende håller en hög nivå av kvalité och anpassas efter varje individs behov. Vi erbjuder också stöd till personer som är eller har varit utsatta för våld i vår extern samtalsmottagning.
2. Samhälle, kunskap och opinion - Vi är en aktiv samhällsaktör som tillsammans med andra aktörer arbetar för ett samhälle fritt från våld. Vi jobbar för att öka kunskapen om mäns våld mot kvinnor och barn, påverka opinion och förbättra förutsättningar för kvinnor och barn som behöver samhällets stöd att lämna en våldsam partner.
3. Identitet och organisation - Vi arbetar för att löpande utvecklar vår verksamhet och organisation och för att vara en stark lokal aktör som är hållbar. Vi är måna om våra anställda och har en bra arbetsgrupp.
Kvinnojouren har i dagsläget 7 anställda varav 6 socionomer och en socialpedagog. Gruppen har mångårig erfarenhet av arbetet med våldsutsatta kvinnor och barn med flera specialist utbildningar. Vi har cirka 40 volontärer knutna till verksamheten som bidrar genom att bemanna vår jourtelefon kvällstid samt hålla i aktiviteter kvällstid och helger. Vi är medlemmar i riksorganisationen Unizon. Vi har ett gott samarbete med kommunen.
Vi söker en erfaren kurator/ kontaktperson
Vi söker nu en medarbetare med erfarenhet av att arbeta med och ge stöd till kvinnor och barn utsatta för mäns våld på en kvinnojour, socialtjänst eller liknande och som inte är rädd att rycka in där det behövs. Som central knutpunkt i verksamheten behöver du ha god planerings- och initiativförmåga, vara noga om att upprätthålla en hög nivå av kvalité i ditt arbete, vara lyhörd och ha lätt att anpassa dig till olika människor och situationer. Du ska kunna prioritera i ditt arbete, vara flexibel och klara många bollar i luften. Du behöver också vara beredd på att ta eget ansvar för arbetsuppgifter då arbetsplatsen är liten och utgörs av dig och kollegor. Du ska ha god samarbetsförmåga samt förmåga att arbeta självständigt.
Arbetsuppgifter
Att arbeta på kvinnojour handlar om att ge stöd och vägleda till ett liv utan våld. Den dagliga kontakten med kvinnor och barn utgör basen i arbetet samtidigt som du ska verka för vår förenings utveckling inom alla dess delar. Praktiska göromål kan förekomma men dina vanliga arbetsuppgifter kommer huvudsakligen vara att:
Besluta om inflyttning i samråd med socialtjänst samt ansvara för ärendehandläggning inklusive dokumentation.
Genomföra strukturerade hot- och riskbedömningar.
Samverkan med socialtjänst, polis, åklagare och andra myndigheter.
Samtalsstöd och rådgivning till boendepersoner, deras barn samt andra stödsökande.
Ge krisstöd till kvinnor och barn i det skyddade boendet samt andra stödsökande.
Ge praktiskt stöd till boendepersoner.
Utföra sedvanliga kontorsuppgifter.
Tillsammans med kollegor ansvara för den dagliga driften av det skyddade boendet.
Bidra till verksamhetsutveckling och metodutveckling utifrån verksamhetens mål och syfte.
Att föreläsa/utbilda om våld i nära relation samt informera om Agera Kvinnojour kan förekomma.
Utåtriktat arbete främst i våra sociala medier.
Viss samordning av volontärer
Kvalifikationer
För tjänsten krävs att du har en socionomexamen eller likvärdig utbildning.
Erfarenhet av arbetet med våld i nära relationer.
Du ska ha erfarenhet av stödsamtal med vuxna och barn.
Du ska ha goda språkkunskaper i svenska i tal och skrift.
Du ska ha mycket god datorvana.
Meriterande
Erfarenhet av arbete på kvinnojour, socialtjänsten eller annan social verksamhet.
It kunskap - hemsidor och sociala medier.
Utbildning i Trappan-modellen.
Dokumenterad traumakunskap.
Språkkunskaper utöver svenska.
Körkort.
Vi värdesätter förmåga till självständigt arbete och samarbetsförmåga högt.
Övrigt
Som anställd ges du goda möjligheter till kompetensutveckling genom kurser, konferenser och seminarier. Du får också regelbunden professionell handledning samt friskvårdstimme.
Varmt välkommen att maila din ansökan till info@agerakvinnojour.se senast den 31 oktober, 2022.
Vi ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.
Vi undanbeder oss bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Dina uppgifter behandlas och sparas enligt dataskyddsförordningen GDPR.
Om lön
Lön enligt överenskommelse. Ange löneanspråk i ansökan.
Om anställningsvillkor
Vi erbjuder en tillsvidare anställning på 100 % med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning på sex månader tillämpas. Förskjuten arbetstid kan förekomma vid behov. Hela personalgruppen delar på beredskapstelefon mot extra ersättning. Innan anställning kommer utdrag ur Polisens belastningsregister att begäras. Vi är anslutna till Arbetsgivarförbundet Fremia.
Kontakt
Vid frågor är du välkommen att maila till info@agerakvinnojour.com eller ringa till 08 - 27 90 80.
Verksamhetschef: Bridgett Stehag