Akademiska hus söker en inköpsanalytiker

Akademiska hus söker en inköpsanalytiker

Arbetsbeskrivning

Akademiska Hus är ett av Sveriges största fastighetsbolag och en av landets mest aktiva byggherrar med en samlad årlig inköpsvolym om cirka 4,5 miljarder kronor. Sedan 2014 har vår centrala inköpsavdelning övergripande ansvar för alla inköps- och upphandlingsaktiviteter och arbetar kontinuerligt för att möta verksamhetens behov av varor och tjänster med rätt kvalitet, till rätt totalkostnad och för att främja hållbara leverantörskedjor. Inköpsavdelningen arbetar kategoristyrt och i nära samarbete med våra interna beställare i företagets huvudprocesser. Akademiska Hus omfattas sedan 2016 av lagen om offentlig upphandling.

För att fortsätta vårt arbete med inköpsanalyser av olika slag, behöver vi nu rekrytera en ny inköpsanalytiker till vårt kontor i Stockholm eller Göteborg.

Om rollen

Som inköpsanalytiker kommer du att arbeta med kvalificerad analys av spend och inköpseffekt, uppföljning av avtalstrohet och LOU-efterlevnad samt stötta de strategiska inköparna i vårt upphandlingsarbete. Du får arbeta både självständigt inom egna ansvarsområden och i team med kollegorna vid inköpsfunktionen. Ditt huvudsakliga uppdrag innebär att leverera kvalificerad analys, uppföljning och systemutveckling men tjänsten kommer också innebära att självständigt genomföra upphandlingar i enlighet med lagen om offentlig upphandling.

Som inköpsanalytiker finns det goda möjligheter att vidareutveckla rollen tillsammans med övriga inköpsavdelningen och verksamheten.

Arbetsuppgifter



* Stötta i upphandlingsprocessen genom att sammanställa och analysera data och medverka till relevanta, faktabaserade beslutsunderlag, t.ex. spendanalys, marknadsanalys, totalkostnadsanalys
* Stötta behovsplanering genom att sammanställa data över intern efterlevnad av t.ex. tecknade avtal och beslutade sortiment
* Stötta leverantörsstyrningsprocessen genom uppföljning och utvärdering av leveransdata (t.ex. pris- och mängdavvikelser)
* Förvalta system för uppföljning och kontroll av inköpsvolymer
* Samarbeta med Ekonomi (Leverantörsreskontra) för att säkra hög transaktionseffektivitet och korrekt registervård, t.ex. styrning av leverantörsdatabasen
* Kontinuerligt utveckla kvalitet i underliggande dataunderlag och källor
* Stötta inköpschefen och övriga medarbetare på inköpsavdelningen med löpande resultatrapportering och sammanställning av rapporter, t.ex. löpande uppdatering av Mål och Måluppfyllnad
* I viss utsträckning självständigt genomföra upphandlingar



Kompetenskrav

Vi ser att du har en relevant utbildning för tjänsten, exempelvis en civilingenjörs- och/eller en civilekonomexamen. Vi ser det som meriterande om du har tidigare yrkeserfarenhet inom strategiskt inköp, fastighet, bygg och/eller av inköpsverksamhet som tillämpar LOU. Du är flytande i svenska i både tal och skrift samt har en mycket god dator och systemvana. Mycket goda kunskaper i Excel samt ett stort intresse för inköp och upphandling är ett måste.

Du har en stark kvantitativ och kvalitativ analytisk förmåga och är både nyfiken och vetgirig till din person. Ditt arbetssätt är noggrant, strukturerat och effektivt. För att lyckas bra i rollen krävs det också att du har en pedagogisk läggning, har lätt för att kommunicera och att du tycker det är utmanande att på eget initiativ, utveckla och förbättra Akademiska Hus inköpsanalysprocess. Du är ansvarstagande och har fokus på resultat.

Vi ser fram emot din ansökan!

Du erbjuds

På Akademiska Hus blir du välkomnad in i en stimulerande miljö med trevlig företagskultur och spännande arbetsuppgifter. Du ges från början ett stort ansvar på vägen mot vårt gemensamma mål - att skapa attraktiva kunskapsmiljöer. Här får du en unik chans att påverka och bidra till framtiden och du får möjlighet att växa i en kunskapsstark organisation. Vi värdesätter de kvaliteter som mångfald kan tillföra verksamheten och eftersträvar därför en kreativ blandning av medarbetare.

Om Akademiska Hus

Vi är ett av landets största fastighetsbolag och med fokus på universitet och högskolor bygger och förvaltar vi hållbara kunskapsmiljöer för hela människan. Vår långa erfarenhet och fokus på trender i den akademiska världen gör att vi kan bygga både innovativt och långsiktigt. Idag har vi ett fastighetsvärde på 73 miljarder och en omsättning på 5,7 miljarder, och för att möta den ökande efterfrågan på kunskapsmiljöer har vi en projektportfölj på 16,7 miljarder. Så bidrar vi till ett klokare Sverige. Fler exempel på hur vi jobbar hittar du på akademiskahus.se.

Ansökan

Är du personen vi söker är du välkommen att söka tjänsten. Då urvalsprocessen sker löpande är det viktigt att du skickar in din ansökan så snart som möjligt. Tjänsten kan komma att tillsättas före sista ansökningsdag som är 2020-04-09. I denna rekrytering samarbetar Akademiska Hus med Experis. Önskar du mer information om tjänsten är du välkommen att kontakta Therese Rocafort Svensson på 08-736 28 77 alternativt Therese.Rocafort.Svensson@se.experis.com

Anställning:
Tillsvidare Heltid

Kontaktpersoner på detta företaget

Therese Rocafort Svensson
+46705787277

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Akademiska Hus
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 16 mars 2020
  • Ansök senast: 6 april 2020

Besöksadress

Berzelius väg 8
None

Postadress

Box 7420
Stockholm, 10931

Liknande jobb


Supply Chain Coordinator

Supply Chain Coordinator

8 februari 2024

Supply Chain Coordinator

Supply Chain Coordinator

3 januari 2024