Åklagaradministratör

Arbetsbeskrivning

Vill du att varje dag ska vara den viktigaste? Vi spelar en central roll i att upprätthålla rättssäkerheten i vårt samhälle. Gå in på www.aklagare.se och läs mer om vår spännande verksamhet, personligheterna vi söker och de karriärvägar som öppnas.

ÅM2019-1493

 

Din viktiga vardag – dina arbetsuppgifter

Anställningen är placerad på Nationella åklagaravdelningen med huvudsaklig tjänstgöring vid Riksenheten mot korruption och Riksenheten för säkerhetsmål. Då båda enheterna är relativt små förekommer all slags administration vilket kräver stor flexibilitet och god samarbetsförmåga.

Du arbetar självständigt men också tillsammans i grupp för att få det administrativa arbetet att fungera. Service är en stor del i ditt vardagliga arbete, både internt och externt. Du jobbar tillsammans med åklagare och revisorer på Nationella åklagaravdelningen med att bistå dem i diverse administrativa frågor. Via telefon och epost kommer du att ha mycket kontakt med allmänheten och med andra myndigheter, framförallt inom rättsväsendet. Diarieföringen och arkivering sker elektroniskt i vårt datasystem och diarieföring utgör grunden i dina arbetsuppgifter som åklagaradministratör.

Vardagen är händelsestyrd och det kan snabbt inkomna brådskande ärenden som gör att du behöver ta snabba beslut och kunna göra en avvägning på vad som är brådskande eller ej.

Dina kvaliteter och kvalifikationer

Du måste ha:

•Gymnasieexamen

•Minst 2 års erfarenhet av administrativt arbete eller annan relevant utbildning

Som person ser vi gärna att du:

•Är noggrann, strukturerad och kan följa dom förhållningsregler och rutiner som finns

•Är självständig och ansvarstagande

•Har förmåga att prioritera, arbeta uthålligt och effektivt

•Är stresstålig då arbetsbelastningen vid vissa tillfällen kan vara hög

•Har lätt för att samarbeta, skapa goda arbetsrelationer och ha ett öppet förhållningssätt gentemot din omgivning

•Är serviceinriktad

Det är meriterande med erfarenhet från något serviceyrke och att du har arbetat inom rättsväsendet. Vi vill också att du har god självkännedom, kan ta egna initiativ och har viljan och förmågan att vara med och bidra till att utveckla vår verksamhet. Vidare är det även meriterande med goda kunskaper i engelska då arbetet sker i en internationell miljö med en del utländska kontakter. Stor vikt kommer att läggas vid dina personliga egenskaper.

Om anställningen

Anställningen är ett föräldravikariat i ca ett år.

I den här rekryteringsprocessen använder vi oss av webbaserade tester där du matchas mot vår kravprofil. Efter sista ansökningsdag kommer vi göra ett första urval utifrån den information vi får från ditt CV. De som går vidare kommer få en länk till ett personlighetstest och prestationstest. De som därefter bäst matchar vår kravprofil kommer vi kontakta för en intervju.

Tjänsten som åklagaradministratör är säkerhetsklassad och ställer krav på svenskt medborgarskap. Bakgrundskontroll och registerkontroll kommer att ske. I Åklagarmyndighetens rekryteringsprocess genomförs säkerhetsprövning av de sökande. Vidare information om vad säkerhetsprövningen innebär finns på Åklagarmyndighetens hemsida.

På grund av arkivbestämmelser sparar vi ansökningar i två år. När du ansöker kommer dina personuppgifter att behandlas enligt offentlighetsprincipen samt personuppgiftslagen. När du skickar din ansökan till oss, samtycker du till detta.

Åklagarmyndigheten som arbetsgivare

Som en del av Åklagarmyndigheten får du över 1 400 kollegor över hela landet. Vi har en central roll inom rättsväsendet och bidrar alla till att upprätthålla rättssäkerheten i vårt samhälle – oavsett vilka våra arbetsuppgifter är. Det gör varje dag till den viktigaste.

Du möter en modern organisation där vi hjälps åt över kompetensgränserna. Vi är övertygade om att olikheter berikar och strävar därför efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald. Här får du vara delaktig i en spännande vardag och möjlighet till balans mellan arbete och fritid.

Välkommen med din ansökan!

Kontaktpersoner på detta företaget

Ann-Sofie Berg, personalhandläggare
010-562 50 78
Kim Andrews, kammarchef
010-562 54 70
Maria Palmquist, facklig kontaktperson ST
010-562 65 23
Staffan Edlund, facklig kontaktperson SACO-S
010-562 53 72
Anna Rangborg, personalhandläggare
010-562 59 75
Charlotte Loggin, chefsadministratör
010-562 55 83
Emma Berge, facklig kontaktperson Saco-S
010-562 63 33
Pernilla Adolfsson, facklig kontaktperson ST
010-562 58 95

Sammanfattning

Besöksadress

Kungsbron 21
None

Postadress

Kungsbron 21
Stockholm, 10722

Liknande jobb


Exekutiv assistent

Exekutiv assistent

26 april 2024

26 april 2024