Analyschef, Utvecklings- och Hållbarhetsavdelningen

Analyschef, Utvecklings- och Hållbarhetsavdelningen

Arbetsbeskrivning

Vill du bidra till att utveckla arbetet med statistik och analys för Örebro kommun samtliga verksamheter? Rollen som Statistik- och analyschef på Utvecklings- och hållbarhetsavdelningen är en enhetschefsroll där du tillsammans med ett tiotal medarbetare ansvarar för samhällsanalyser och omvärldsbevakning till kommunstyrelsen och kommunledningen. Hos oss får du ett stimulerande och utvecklande jobb med stora möjligheter att påverka.

Vår vision är att bli Skandinaviens mest attraktiva medelstora stad och i Örebro kommun arbetar vi för en hållbar samhällsutveckling som innebär att tillgodose dagens behov utan att äventyra kommande generationers möjlighet att göra detsamma. För att nå framgång i arbetet är det avgörande att integrera och samordna de tre dimensionerna av hållbar utveckling i all politik och i samtliga kommunala verksamheter. Enheten ansvarar för att löpande ta fram befolkningsprognoser och andra prognoser samt vara kommunens samlade analys- och statistikfunktion. Vidare har avdelningen i uppdrag att forma ett sammanhållet, effektivt och stödjande nav, som kan stötta kommunorganisationen i övergripande FoU-frågor.

Om tjänsten

Örebro kommuns huvudsakliga uppdrag är att erbjuda välfärd, service och tjänster av hög kvalitet till kommunens invånare i livets olika skeden. Kommunen har också en roll som demokratibärare och samhällsaktör. I det ligger bland annat är att ha en ledande roll i arbetet med att utveckla Örebro och Örebroregionen i samverkan med andra aktörer – kort sagt att stärka kommunens varumärke för att understödja tillväxt, ökad sysselsättning och därmed en stärkt välfärd. För att lyckas med detta krävs en god styrning av verksamheten.

All utveckling inom Örebro kommun och samverkan med andra aktörer sker med utgångspunkt från FN´s globala mål enligt Agenda 2030, en övergripande vision, kommunens översiktsplan och programmet “Vårt hållbara Örebro - Utvecklingsagenda med mål för 2050 och delmål för 2030”. 

Utvecklings- och hållbarhetsavdelningen är en del av Kommunstyrelseförvaltningen vars uppdrag är att följa upp och utveckla kommunens arbete samt erbjuda ett effektivt stöd till alla nämnder och verksamheter

Huvudsakliga arbetsuppgifter

• personal-, ekonomi- och verksamhetsansvar
• driva, utveckla och följa upp verksamheten mot uppsatta mål
• genom ett nära ledarskap leda och stödja medarbetare och säkerställa behovet av kompetensutveckling för att klara det utvecklingsbehov som finns inom verksamheten
• arbeta utifrån en helhetssyn och fatta beslut inom verksamhetsområdet
• samverka med fackliga organisationer och andra interna och externa parter

Kompetenskrav

• akademisk examen med inriktning mot relevant område
• gedigen erfarenhet inom verksamhetsområdet
• erfarenhet av personal-, ekonomi- och verksamhetsansvar
• erfarenhet att arbeta i en politiskt styrd organisation
• erfarenhet av att driva förändrings- och utvecklingsarbete med framgångsrikt resultat 

Du är resultatorienterad och initiativtagande med ett strategiskt och brett perspektiv på frågorna. Din kommunikativa förmåga är god och du är bra på att uppmuntra och inspirera. Du bjuder in till dialog för att skapa delaktighet och uppmuntrar till ett arbetsklimat präglat av kreativitet och innovativa lösningar.

Som person är du trygg, har självinsikt och mod att agera efter din egen övertygelse. En förutsättning är att du kan uttrycka dig väl på svenska i tal och skrift.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Övrigt meriterande

• erfarenhet av ledarskap inom området

Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning

Sysselsättningsgrad: 100%

Tillträde: enligt överenskommelse

Antal tjänster: 1

Om arbetsplatsen
Utvecklings- och hållbarhetsavdelningen är en del av Kommunstyrelseförvaltningen vars uppdrag är att följa upp och utveckla kommunens arbete samt erbjuda ett effektivt stöd till alla nämnder och verksamheter.

Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på www.orebro.se/jobb.

Övrig information
All administration i denna rekryteringsprocess hanteras av Randstad AB och som en del i urvalsprocessen kan tester komma att användas. För mer information kontakta ansvarig rekryterare Gabrielle Peteri på tel. 073 - 343 41 41 eller via mail gabrielle.peteri@randstad.se 

Ansökan
Sista ansökningsdag är 17 oktober.

Välkommen med din ansökan!



Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

Kontaktpersoner på detta företaget

Peter Örbring, Enhetschef
   019- 21 38 74
Kerstin Awad, Distriktsköterska
   019-21 49 44
Eva Cading, Enhetschef Barn och familj
   019-21 27 11
Ann-Sofie Vennerstrand, Rektor
   019-21 20 52
Emelie Rådström Sipinen, Enhetschef
   019-21 25 35
Peter Thermaenius, Rektor
   070-631 44 90
Mona Hansen, Förskolechef
   019-21 40 84
Johanna Gancarz, Utvecklingsledare
   019-21 32 23
Mona Öhrn, Kontorschef
   076-551 39 76
Anna Lorinius, Rektor
   019-21 49 67

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Örebro Kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 26 september 2022
  • Ansök senast: 17 oktober 2022

Besöksadress

12345 12345 Örebro
None

Postadress

Box 30000
Örebro, 70135

Liknande jobb


Regelhandläggare till process- och regelenheten

Regelhandläggare till process- och regelenheten

23 april 2024

20 april 2024

Forskningssamordnare till centrum för forskning och utveckling

Forskningssamordnare till centrum för forskning och utveckling

18 april 2024