Analytiker till enheten för social hållbarhet

Arbetsbeskrivning

Länsstyrelsen – för det hållbara samhället.
- Vi samordnar och driver statens insatser i Västra Götalands län.
- Vi bidrar till trygghet för den enskilde medborgaren.
- Vi står för rättssäkerhet, effektivitet, samarbete och helhetssyn.

Länsstyrelsen i Västra Götalands län arbetar för ett ekologiskt, ekonomiskt och socialt hållbart samhälle.

Vi arbetar med viktiga samhällsområden som miljö och
klimat, naturvård, bygg- och planfrågor, integration och jämställdhet, djurskydd, lantbruk och landsbygdsutveckling. Vi är cirka 750 anställda och har verksamhet på åtta orter i länet.Vi rekryterar utifrån kompetenskrav för varje befattning och eftersträvar en personalsammansättning där våra medarbetares olikheter berikar och utvecklar verksamheten.

Enheten för social hållbarhet arbetar för en hållbar utveckling i Västra Götalands län med fokus på frågor som rör mänskliga rättigheter, jämställdhet, våld i nära relationer och folkhälsa när det gäller förebyggande insatser och alkohol- och tobakstillsyn.

ARBETSUPPGIFTER
I rollen som analytiker arbetar du med analys och uppföljning av Länsstyrelsens uppdrag i nära samarbete med planering-/uppföljningsansvariga inom enhetens ämnesområden folkhälsa, integration, jämställdhet och mänskliga rättigheter. Arbetet sker i nära samarbete med enhetens ledningsgrupp. I din roll ingår bl.a. att:

• Bidra till kvalitetssäkring av enhetens uppföljningar och rapporter
• Ta fram kvantitativa frågeundersökningar
• Arbeta med olika typer av innehållsanalyser
• Arbeta med kvalitativa analyser
• Ta fram statistiska underlag till uppföljningar och rapporter



KVALIFIKATIONER
• Samhällsvetenskaplig examen med inriktning mot statskunskap och offentlig förvaltning
• Akademiska poäng i statistik
• Erfarenhet av liknande kvalificerat arbete, gärna inom offentlig verksamhet
• Mycket god erfarenhet av analys, statistik och utveckling av metoder för uppföljning
• Vana av att skriva rapporter
• God kunskap om statlig förvaltning
• Mycket goda datakunskaper

Meriterande
• God kunskap om enhetens olika uppdrag inom området social hållbarhet
• Erfarenheter av arbete inom statlig förvaltning

Personliga egenskaper

• Du är analytisk och har förmågan att se lösningar
• Du är drivande och har god initiativförmåga och kan föreslå och genomföra förbättringsåtgärder
• Du är noggrann och kvalitetsmedveten
• Du är ansvarsfull, flexibel och kan anpassa dig till ändrade omständigheter
• Du är van att arbeta i grupp för att nå gemensamma mål och har god samarbetsförmåga
• Du är lyhörd och har en mycket god kommunikativ förmåga i både tal och skrift

Vi fäster stor vikt vid personliga egenskaper.

Kontaktpersoner på detta företaget

Enhetschef Talieh Ashjari
010-224 45 31
SACO och ST nås via vår växel
010-2244000
SEKO Mikael Johansson

Funktionschef Gun Rosvall
010-224 45 25
SACO Sten Wolme
010-224 54 39
ST Gull-Britt Svensson
010-22 455 24
Thomas Gorin Weijmer
0705-84 44 91
SACO Sten Wolme
031 60 50 00 vx
Rekryteringskonsult Cordovan Pia Strandh
073-340 92 13
Lisa Pedersen
0707-80 02 69

Sammanfattning

Besöksadress

40340 GÖTEBORG
None

Postadress

None
Göteborg, 40340

Liknande jobb


Regelhandläggare till process- och regelenheten

Regelhandläggare till process- och regelenheten

23 april 2024

20 april 2024

Forskningssamordnare till centrum för forskning och utveckling

Forskningssamordnare till centrum för forskning och utveckling

18 april 2024