Analytisk trendspanare till Miljonlotteriet

Arbetsbeskrivning

Vi lever i en spännande tid! Konsumentens beteenden, attityder och konsumtion förändras, ny teknik förändrar människors livsmönster och i spelbranschen uppstår nya kombinationer när förströelsespel korsas med fantastiska vinstchanser. Drivs du av att följa och förstå sådana här trender och dessutom är van att omvandla dina spaningar till affärsnytta, är du förmodligen den vi söker.

 

Miljonlotteriet grundades 1964 och är ett av Sveriges ledande spelföretag. De produkter som erbjuds är skraplotter via prenumeration, digitalt och i butik samt bingo online. Visionen är att vara spelaktören som är bäst på att skapa och förverkliga drömmar. Miljonlotteriet ägs av IOGT-NTO och tillsammans har vi en dröm att ingen ska behöva växa upp i en värld med missbruk.  Därför går hela vårt överskott till IOGT-NTO:s arbete. Sedan år 2000 uppgår det totala överskottet till 1,6 miljarder kronor. Läs mer på https://www.miljonlotteriet.se/

 

   

Beskrivning av tjänsten

Människor älskar att spela. Människor älskar också att vinna. Spelbranschen är i en spännande förnyelsefas, där den traditionella spelbranschen (om pengar) korsas med dagens populära förströelsespel (t ex på mobilen). I denna nya verklighet ska Miljonlotteriet ta position genom att skapa underhållande spel med fantastiska vinster.

 

Miljonlotteriets trendspanare kommer spela en betydande roll i uppbyggnaden av de nya affärsverksamheter som håller på att skapas och kommer därmed att vara djupt delaktig i att utforma framtidens spelbransch.

 

Tjänsten är helt ny och ingår i Miljonlotteriets förstärkta satsning på affärsutveckling. Detta innebär stora möjligheter för rätt person att påverka utformningen av både tjänsten och dess arbetsmetodik. Arbetsuppgifterna omfattar att dokumentera omvärldstrender, bedöma nya affärsmöjligheter och analysera de egna kundernas köpbeteenden:

 

• Genomföra, samla, dokumentera och förmedla breda omvärldsanalyser innehållande bl a branschtrender, tekniktrender och konsumenttrender.
• Med omvärldsanalyserna som bas peka ut riktningen i vilka krav konsumenten kan förväntas ställa i framtiden.
• Genomföra marknadsanalyser, t ex att identifiera målgrupper baserat på spelbeteenden.
• Göra affärsbedömningar avseende nya spel- och affärssatsningar.
• Tillsammans med Miljonlotteriets marknadsundersökningskonsulter genomföra kvantitativa och kvalitativa marknadsstudier i syfte att identifiera marknadens intresse av olika spelprodukter.
• Analysera orsaker till varför lanserade affärer utvecklas som de gör och föreslå förbättringsåtgärder.
• Delta i arbetet när nya spelprodukter utvecklas.

 

Ansvarsområden

• Strategiskt ansvar för att Miljonlotteriet håller högsta kunskapsnivå i omvärldsfrågor.
• Ansvar för att genomföra marknadsanalyser.
• Ansvar för att tillsammans med vvd genomföra affärskalkyler utifrån gjorda målgruppsanalyser.
• Kostnadsansvar för arbetet med omvärldsbevakning och marknadskartläggning.

Vem är du? 

Din drivkraft är att förstå kundens behov, kanske innan de själva ens förstått det fullt ut. Du har erfarenhet av att identifiera trender och förändringar på marknaden och i omvärlden. Du är duktig på att systematiskt dokumentera omvärldsanalyser och att tillsammans med konsulter genomföra egna marknadsundersökningar. Du har stor vana av att samla in den fakta du behöver och bygger på ett strukturerat sätt affärsunderlag och business case. Kanske är du idag trendanalytiker på ett omvärldsbevakningsföretag eller CRM-specialist som följer ditt företags kunders beteenden genom systematisk data mapping.

 

Du har goda kunskaper i praktisk statistiklära och praktiskt arbete med omvärldsbevakning och trendanalys. Mycket goda kunskaper i MS Excel, kunskaper i affärsekonomi och gärna kunskaper i webbanalys, t ex Google Analytics eller liknande.

 

Som person bör du vara analytisk, kommunikativ och trendkänslig och ha förmåga att se orsakssamband, såväl i datamängder (siffror) som i omvärldstrender. Med självklarhet omvandlar du det till affärsnytta. 

 

Intresserad?

Vi arbetar löpande med urvalet och vill gärna få in din ansökan så snart som möjligt. Vid frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta rekryteringsansvarig Anna Rydbacken 031-761 22 25.

Kontaktpersoner på detta företaget

Sara Scheef
08-410 690 50
Sinisa Strbac

Jonas Olsson
08-410 639 22
Jennie Mannesten
08-21 92 05
Dana Jennerström
08-410 639 23
Dana Jennerström

Marcus Eriksson

Maria Tedsjö
0709-76 48 95
Malin Löwdahl
08-410 639 29
Pär Johansson
070-350 03 07

Sammanfattning

  • Arbetsplats: TNG Group AB Stockholm
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Enligt överenskommelse.
  • Heltid Tjänsten är heltid och tillsvidare.
  • Publicerat: 10 augusti 2015

Besöksadress

Korsgatan 3, Göteborg
None

Postadress

Västra Järnvägsgatan 15
Stockholm, 10132

Liknande jobb


SEM Specialist (Google Ads)

SEM Specialist (Google Ads)

21 mars 2024

SEM Specialist (Google Ads)

SEM Specialist (Google Ads)

21 mars 2024

Affärspartner Kvantum

Affärspartner Kvantum

8 april 2024