Analytisk verksamhetscontroller

Analytisk verksamhetscontroller

Arbetsbeskrivning

Är du analytisk och söker information för att säkerställa väl grundade och innovativa beslut? Nu har du möjlighet att bidra till KB:s utveckling. För närvarande pågår ett omfattande arbete med utveckling av KB:s organisation för att möta forskningens och omvärldens förväntningar idag och i framtiden. I den nybildade Avdelningen för planerings- och utvecklingsstöd arbetar vi med överblick och strategisk utveckling av KB:s verksamheter.

Rollen som verksamhetscontroller

För att myndigheten ska kunna arbeta med ständiga förbättringar stärker KB arbetet med planering, uppföljning och resultatanalys av verksamheten. Det är en initiativtagande och faciliterande roll där ditt uppdrag är att se till att chefer och ledningsgrupper kan fatta beslut baserat på lärande utifrån en bred informationsinhämtning. I rollen ingår att förvalta och utveckla den strategiska uppföljningen kopplad till KB:s verksamhetsmål. Du kommer att samordna myndighetens arbete med verksamhetsplanering, tertialuppföljningar, årsredovisning och  budgetunderlag. Uppdraget innebär nära samarbete med ekonomienheten och myndighetens övriga verksamhet.

För att lyckas som verksamhetscontroller behöver du:


• Akademisk examen inom relevanta områden
• Erfarenhet av arbete med analys, utvärdering och/eller som verksamhetscontroller
• Mycket god analytisk förmåga och förmåga att hantera omfattande och komplext material
• Mycket god kommunikativ förmåga och förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på både svenska och engelska

 Meriterande är erfarenhet av:


• Kunskap om och erfarenhet av statlig styrning och förvaltning
• Erfarenhet av arbete med modeller och metoder för verksamhetsstyrning, resultatuppföljning och verksamhetsplanering inom myndighetsvärlden.
• Erfarenhet av projektarbete

Som person är du noggrann, analytisk, strukturerad och kan hantera flera parallella processer. Du är drivande och har intresse för förbättringsarbete. Du har förmåga att sätta dig in i verksamhetens behov och är duktig på prioriteringar och på att hitta rätt ambitionsnivå. Du är pedagogisk och skicklig på att kommunicera för gemensamt lärande och tycker om att lösa problem tillsammans med andra. Att hjälpas åt är en självklarhet.

Stor vikt läggs vid dina personliga egenskaper.

Enheten för planering och analys

Enheten ansvarar för KB:s verksamhetsstyrning och förbättringsarbete. Enheten samordnar och stödjer avdelningarnas verksamhetsplanering och uppföljning. Enheten säkerställer att verksamheten följs upp enligt fastställd modell för att stärka lärandet. I detta ingår samordna förbättringsarbetet samt att samla in och sammanställa statistik såväl för KB:s verksamhet som för Sveriges officiella biblioteksstatistik. Enheten ansvarar för verksamhetsplanering, årsredovisning och budgetunderlag. Vidare bereder enheten strategiska prioriteringar, inkl. samordning av behovsinventering och prioriteringar för digital tjänsteutveckling. I uppdraget ingår även departementskontakter.

Kontaktpersoner

Vill du veta mer om jobbet? Välkommen att kontakta enhetschef Anna Simonsson, 010-709 30 23.

För frågor om processen kontakta HR-generalist Sofie Åstedt Carlström, 010-709 31 44.

Fackliga kontaktpersoner är Anneli Granholm, för ST-KB, 010-709 33 19 och Anneli Modén, för SACO-KB, 010-709 34 35.

Varaktighet och tillträde

Tillsvidareanställning med inledande provanställning. Tillträde enligt överenskommelse.

Ansökan

Välkommen med din ansökan senast 2021-08-18.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Kungliga Biblioteket
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 8 juli 2021
  • Ansök senast: 18 augusti 2021

Besöksadress

Humlegården, 10241 Stockholm
None

Postadress

Humlegårdsgatan 26
Stockholm, 11446

Liknande jobb


15 maj 2024

15 maj 2024

15 maj 2024