Ansvarig för VA-avdelningen

Arbetsbeskrivning

Varbergs kommun betraktas idag som en mycket attraktiv kommun med ett stort utbud och en stark tillväxt, både för näringsliv och invånare.Gatuförvaltningen ansvarar för vatten- och avloppsfrågor, renhållning, vägar, parker, grönytor och vissa trafikfrågor.VA-avdelningen i Varberg har idag totalt 45 anställda och är taxefinansierad, omsätter 60 miljoner kr/år.ARBETS- OCH ARBETSPLATSUPPGIFTER Varbergs kommun erbjuder en stimulerande arbete i en befattning som för rätt person betyder stora utvecklingsmöjligheter i en spännande miljö!Du skall utveckla den befintliga VA-avdelningen och driva avdelningen mot uppsatta långsiktiga mål, planera, utarbeta och genomföra verksamhetens utvecklingsplaner i enlighet med gatunämndens riktlinjer och beslut. Du har en tekniskt inriktad bakgrund och Du är införstådd i de tekniska problem och frågeställningar som VA-avdelningen ställs inför dagligen.Vi vill att Du skall ha erfarenhet och kunskap om driftärenden inom vatten och avlopp.Du skall ha en dokumenterad erfarenhet av ekonomiskt ansvar för en större verksamhet med budgetansvar. Tjänsten innebär betydande arbete kring miljöhänsyn och det är önskvärt att Du har ett tydligt intresse och kunskap av miljöfrågor, samt är insatt i Miljölagen samt Avtals- och Konsumentlagen.Du skall dessutom ha god kännedom och erfarenhet av de grundläggande juridiska frågeställningarna som uppkommer i offentlig förvaltning. Du kommer att rapportera direkt till gatunämnden och de politiska organen.KVALIFIKATIONER Du kommer att rapportera till förvaltningschefen för gatuförvaltningen och som avdelningschef ingår Du i förvaltningens centrala ledningsgrupp. Du ansvarar utifrån gatunämndens riktlinjer och beslut för att leda VA-avdelningen i dess verksamhet.Under avdelningen ligger ansvaret för vatten och avlopp i kommunen.VA-avdelningens arbete regleras av VA-lagen, Miljölagen och andra lagar. Ditt ansvar Du kommer att ansvara för den dagliga driften med löpande budget och personal frågor. Din personlighet Du är en positiv ledare som kan delegera, förena ett tydligt ledarskap med hjälp av budget- och resultatdisciplin med en god kommunikativ förmåga.Du har social kompetens och kan agera i offentliga sammanhang och kan se avdelningens och förvaltningens arbete från ett "helikopterperspektiv". Du är en strateg som tänker framåt och vågar utmana, vågar fatta beslut för avdelningens bästa, baserat på komplex information.Du är lyhörd och kan engagera och entusiasmera, utveckla grupper, ledare och enskilda medarbetare, samt hantera och lösa konflikter och engagerar Dig i kvalitets- och utvecklingsfrågor.Du har en akademisk utbildning eller jämförliga erfarenheter från annan verksamhet.Då arbetet är rörligt i kommunen är körkort en nödvändighet.

Sammanfattning

Liknande jobb


20 augusti 2010

Säkerhetsarkitekt

21 augusti 2010

Specialist Applikationssäkerhet

21 augusti 2010

23 augusti 2010