Antikvarie/arkeolog

Arbetsbeskrivning

Länsstyrelsen är en serviceinriktad kunskapsmyndighet som arbetar för Västerbottens utveckling och framtid. Myndigheten är en regional del av den svenska statsförvaltningen - med uppdrag att verka för att nationella mål får genomslag i länet, att samordna olika samhällsintressen, och att följa och till regeringen rapportera tillståndet i länet. Länsstyrelsens uppgifter omfattar bland annat samhällsplanering, natur- och miljövård, regional tillväxt, klimat- och energifrågor, landsbygdsfrågor och krisberedskap.

Länsstyrelsen arbetar strategiskt för en långsiktigt ekonomiskt, ekologiskt och socialt hållbar utveckling, ett starkt näringsliv och företagande. För tillgänglighet, trygghet och service för alla och med miljömålen i fokus. Länsstyrelsen ska uppfattas både som professionell och pålitlig, oberoende och trovärdig och samtidigt som en hjälpsam myndighet. Vårt gemensamma fokus ska alltid vara att utgå från dem vi är till för.
Arbetsplatsen har för närvarande 240 medarbetare. Landshövdingen är myndighetens chef.
Vår vision lyder: Tillsammans gör vi det hållbara möjligt!



ARBETSUPPGIFTER
Tjänsten utgör en del av sakområdet kulturmiljö och hör hemma på enheten för samhällsutveckling. Sakområdet kulturmiljö uppgår till sju personer och vi svarar för länsstyrelsens arbete med kulturmiljöfrågor. Arbetet sker även i samverkan med övriga sakområden inom länsstyrelsen samt med länets museer, kulturmiljökonsulter och Riksantikvarieämbetet.
Tjänsten innefattar handläggning av uppdragsarkeologiska ärenden med upphandling och upprättande av kravspecifikationer, arkeologiska skogsärenden, metallsökarärenden, granskning av internremisser samt tillsyn över arkeologiska beslut i länet.

KVALIFIKATIONER
Examen med arkeologi som huvudämne.
Du ska ha erfarenhet av uppdragsarkeologisk verksamhet vid länsstyrelse eller museum samt dokumenterad kunskap om arkeologiskt upphandlingsförfarande och LOU.
Du ska ha god och aktuell kunskap om kulturmiljölagen och länets fornlämningsbild.
Du ska ha goda kunskaper i GIS-användning samt ha god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift.
Körkort är ett krav.
Erfarenhet från ärendehantering i Platina är meriterande.
Vi sätter stor vikt vid dina personliga egenskaper och lämplighet för arbetsuppgiften.

ÖVRIGT
Länsstyrelsen arbetar aktivt för att vara en myndighet som är fri från all diskriminering.
Vid denna rekrytering har vi redan valt annonskanaler.
Observera att en tjänsteansökning är en inkommen handling och kan därmed inte behandlas konfidentiellt.
Ange ditt löneanspråk.

Kontaktpersoner på detta företaget

Länsråd Lars Lustig (vid frågor om tjänsten)
073-620 50 01
HR-chef Stefan Lööf (vid frågor om arbetsplatsen)
070-689 71 77
Enhetschef Anna-Lena Bergman
010-225 45 33
Integrationsdirektör Lars-Göran Brandt
010-225 43 13
Integrationsdirektör Lars Göran Brandt
010-225 43 13
Klimat- och energisamordnare Elin Söderberg
010-225 45 32
Bitr länsantikvarie Katrine Nygren
010-225 45 22
Verksamhetsledare Samhällsplanering och boende Clara Ganslandt
010-225 45 30
Samordnare Folkhälsa Therese Runarsdotter
010-225 43 44
Länsråd Lars Lustig
010-225 43 02

Sammanfattning

Besöksadress

Storgatan 71 B 90186 Umeå
None

Postadress

Storgatan 71 B
Umeå, 90186

Liknande jobb


22 april 2024

1 mars 2024

29 december 2023

Arkeolog i projektledande ställning

Arkeolog i projektledande ställning

28 november 2023