Arbetsförmedlare

Arbetsbeskrivning

Arbetsförmedlingen är Sveriges största förmedlare av arbeten. Nu har vi inlett ett viktigt förnyelsearbete mot en modernare myndighet. Är du rätt person att hjälpa oss nå dit vi vill?

På Arbetsförmedlingen i Trollhättan arbetar ca.130 medarbetare. Vi arbetar i tre olika branschsektioner, Service/Omsorg, Teknik/Industri och Handel/Administration. Hos oss finns ett stort fokus på att matcha arbetssökande mot lediga tjänster och rekryteringsuppdrag och vi strävar efter att bli ett arbetsförmedlingskontor med hög branschkunskap.

Trollhättan är en stad med knappt 57 000 invånare. I Trollhättan samsas internationell industri med kvalificerad tjänsteproduktion inom såväl privat som offentlig sektor. En tyngdpunkt inom Trollhättans näringsliv ligger på den högteknologi som utvecklats tack vare våra internationella storföretag. Tack vare dubbelspår till Göteborg har vi en stor arbetsmarknad med oändliga möjligheter, endast 40 minuters tågresa bort.

Rollen som arbetsförmedlare

Som arbetsförmedlare och statstjänsteman arbetar du hela tiden utifrån uppdrag som snabbt kan förändras och utvecklas. Det är därför viktigt att du lätt kan anpassa dig till förändringar och nya förutsättningar samt att du är strukturerad och kan prioritera i arbetet. Den miljö du arbetar i är kundintensiv och ställer höga krav på service, tydlighet och etik.

I arbetet tar du initiativ till möten med arbetsgivare, skapar goda arbetsgivarrelationer och är aktiv i matchningen mellan arbetsgivarens behov och den arbetssökandes kompetens. Du möter också arbetssökande som behöver extra stöd för att få ett arbete. Vid dessa möten identifierar du deras behov och erbjuder dem hjälp och service.

Arbetet kräver att du arbetar proaktivt och tar egna initiativ utifrån givna ramar och regelverk. Att tolka och tillämpa regelverket samt informera om och följa upp arbetslöshetsförsäkringen på ett rättssäkert sätt är andra viktiga delar av arbetet. I arbetet ingår även att dokumentera och administrera i våra it-system.

Du ställer dig bakom och arbetar utifrån Arbetsförmedlingens värdegrund och är en god ambassadör.

Grundläggande kvalifikationskrav


• Högskoleutbildning om lägst 180 hp/120 p. Alternativt är du/har du varit anställd som arbetsförmedlare på Arbetsförmedlingen samt bedöms ha goda förutsättningar att leva upp till dagens krav på arbetsförmedlare
• Minst två års arbetslivserfarenhet
• Mycket goda kunskaper i att kommunicera på svenska i tal och skrift samt god läsförståelse
• B-körkort

Kompetenskrav för rollen


• Du är kundorienterad och inriktad på samarbete, dvs. du fokuserar på kunderna och kundernas upplevelse och lägger stor vikt och tid på kundvård och på att bygga långsiktiga relationer
• Du är målinriktad och har en förmåga att arbeta resultatorienterat
• Du är kommunikativ och lyhörd
• Du har förståelse för vikten av god service och trevligt bemötande till kunder och kollegor
• Du är analytisk och har god förmåga att planera samt prioritera rätt saker i ditt arbete
• Du är lugn och stabil i pressade situationer
• Du har ett intresse för arbetsmarknadsfrågor och håller dig uppdaterad om vad som händer på arbetsmarknaden, inom politiken och i omvärlden

Meriterande för rollen


• Erfarenhet av kvalificerad uppsökande tjänsteförsäljning gentemot företag eller offentlig sektor
• God kännedom av arbetsmarknaden och kontakter med näringslivet utifrån ett lokalt perspektiv
• Branschkunskap och yrkeslivserfarenhet från arbete inom Teknik/Industri samt Service/Omsorg
• Du har genomgått Arbetsförmedlingens utbildning för arbetsförmedlare

Övrigt Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper då du kommer möta arbetssökande som befinner sig i en förändringssituation. Anställningen är på heltid men arbetstiden kan anpassas utifrån arbets­förmåga. Vi söker medarbetare för tillsvidareanställning- och eller tidsbegränsad anställning och vi tillämpar sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse.

Arbetsförmedlingen värnar om en rekrytering fri från diskriminering. Vi anser att olikheter berikar och strävar därför efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald. Vi ser även positivt på om du har kunskaper i något av våra minoritetsspråk.

Välkommen med din ansökan senast den 26/7- 2015 märkt med dnr: Af-2015/304256. Diarie Vi tar emot din ansökan elektroniskt via vårt rekryteringssystem. Bifoga CV, personligt brev samt betyg/intyg som styrker kraven på högskolepoäng och arbetslivserfarenhet i din ansökan. I processen kan testverktyg förekomma.

Intervjuer är planerade till v. 32

Kontaktpersoner på detta företaget

Frida Biller, Arbetsförmedlingschef
010-487 63 43
Laila  Öhrling, Arbetsförmedlingschef
010-487 42 66
Christine Ekdahl Persson, Arbetsförmedlingschef
010-4871942
Åke Söderqvist, Enhetschef
010-486 96 29
Peter  Andersson, Arbetsförmedlingschef
010-486 84 18
Lena Hertzberg, Arbetsförmedlingschef
010-486 42 43
Pär Netsman, Sektionschef
010-488 01 62
Jeanette Magnusson, sektionschef
010-4866927
Sofia  Karlsson, Arbetsförmedlingschef
010-487 44 04
Ann-Marie Dabergott, Sektionschef
010-4860740

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Arbetsförmedlingen
  • 5 platser
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Månadslön
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 13 juli 2015

Besöksadress

Kungsgatan 13, ESKILSTUNA 63105 Eskilstuna
None

Postadress

Kungsgatan 13, ESKILSTUNA
Eskilstuna, 63105

Liknande jobb


Jobbmatchare

Jobbmatchare

26 oktober 2023