Arbetsförmedlare

Arbetsbeskrivning



Arbetsförmedlingen Helsingborg Teknik Utbildning Vård söker ett antal arbetsförmedlare



Vågar du bära ett av Sveriges viktigaste uppdrag?


Egentligen är det rätt enkelt. Det är en förlust varje dag en människa vill och kan arbeta utan att ha ett jobb att gå till. Inte bara för den enskilda, utan även för den arbetsgivare som har potential att växa om de hittar rätt person. Det har Sverige inte råd med. Genom att arbeta hos oss är du en viktig del av den svenska arbetsmarknadens matchningsmotor. Läs mer om vår organisation och vårt uppdrag på vår hemsida www.arbetsformedlingen.se

Som arbetsförmedlare kommer du att möta både arbetsgivare och arbetssökande. Du arbetar gärna självständigt, men samarbetar också lätt med andra både i och utanför organisationen. Du tycker om att jobba med individer i förändring, är kundorienterad och trivs med att arbeta i en kundintensiv miljö. När du möter dina kunder kartlägger och identifierar du deras behov och erbjuder dem hjälp och service utifrån Arbetsförmedlingens tjänsteutbud och matchar till arbete. Det är viktigt att du aktivt etablerar och utvecklar kontakter med arbetsgivare och marknadsför Arbetsförmedlingens tjänster.

Du kommer dagligen att behöva dokumentera ditt arbete och arbeta med administration i våra system, vilket innebär att det är bra om du har förmågan att skapa struktur och göra prioriteringar i ditt arbete för att trivas i rollen. Att tolka och tillämpa regelverket samt informera om och följa upp arbetslöshetsförsäkringen på ett rättssäkert sätt är andra viktiga delar av arbetet.

De direktiv du arbetar utifrån kan ibland snabbt förändras. Det är därför viktigt att du lätt kan anpassa dig till förändringar och nya förutsättningar.

Kompetenskrav
- högskoleutbildning om lägst 180 högskolepoäng (120 poäng enligt tidigare system). Alternativt är du eller har varit anställd som arbetsförmedlare vid Arbetsförmedlingen och har goda kunskaper om vårt uppdrag samt bedöms ha goda förutsättningar att leva upp till dagens krav på arbetsförmedlare
- goda kunskaper om arbetsmarknad och samhälle genom minst 2 års arbetslivserfarenhet
- förmåga att arbeta mål- och resultatorienterat samt se möjligheter i förändrade omständigheter
- god samarbetsförmåga
- goda användarkunskaper i Word, Internet och E-postsamt grundläggande kunskaper i Excel och Powerpoint
- mycket goda kunskaper i att på svenska kommunicera i tal, skrift samt hög läsförståelse

Meriterande är
- om du har ett brett nätverk på den lokala arbetsmarknaden
- erfarenhet av arbete med människor med olika behov samt
- erfarenhet av samverkan med andra parter/myndigheter
- erfarenhet av marknadsföring/försäljning av idéer och/eller tjänster
- förmåga att själv prioritera och strukturera ditt dagliga arbete
- andra språkkunskaper än svenska samt erfarenhet av olika kulturer

Arbetet bedrivs inom ett relativt stort geografiskt område därför är det extra meriterande om du som söker har körkort för personbil.

Eftersom du kommer att arbeta med människor som befinner sig i en förändringssituation lägger vi mycket stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt
Anställningen är tillsvidare på heltid

Arbetsförmedlingen erbjuder en attraktiv arbetsplats som utmärks av strävan att vara fri från diskriminering och ge lika möjligheter för alla. Vi välkomnar alla sökande oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnicitet, religion, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder. Vi ser även positivt på om du har kunskaper i något av våra minoritetsspråk.

Ansökan

Välkommen med din ansökan senast den 2014-04-17 märkt med Dnr Af-2014/168915. Du ansöker genom att klicka på knappen ”ansök” nedan. Bifoga ett CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Arbetsförmedlingen Stockholm
  • 3 platser
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Dag , Heltid , Tillsvidareanställning
  • Publicerat: 7 april 2014

Liknande jobb


Jobbmatchare

Jobbmatchare

26 oktober 2023