Arbetsförmedlare Etableringsuppdraget

Arbetsbeskrivning



Arbetsförmedlare - Etableringsuppdraget

Från 1 december 2010 ansvarar Arbetsförmedlingen för samordningen av nyanlända invandrares etablering på arbetsmarknaden. I uppdraget ingår även att ansvara för nyanlända arbetssökandes försörjning (etableringsersättning) under de första två åren eller fram till den nyanlända har blivit självförsörjande.

Arbetsförmedlingen Helsingborg Samverkan har för närvarande 56 medarbetare och söker Arbetsförmedlare som ska arbeta med etableringsuppdraget.

Du ska tydliggöra de krav som ställs på den nyanlände under den första tiden i Sverige. Efter kartläggning och arbetsmarknadspolitisk bedömning ska ni tillsammans upprätta en etableringsplan som ska leda till arbete. Du fattar beslut om etableringsplan samt fastställer nivån om etableringsersättning efter gjord prestationsförmågebedömning, ansvarar för utbetalning av etableringsersättning. Du anvisar och följer upp den nyanländes etableringslots och dess aktiviteter utifrån handlingsplanen. Du erbjuder råd och stöd vid studie och yrkesval, matchning, coachning, jobbsökaraktiviteter och arbetsgivarkontakter. Samarbete med externa intressenter såsom Migrationsverket, Försäkringskassan, Kommuner, Etableringslotser etc. är en del i ditt arbete. Du koordinerar och samordnar de externa aktörers agerande samt den administration som krävs.

Mycket av arbetet sker i redan givna strukturer. Den administrativa delen av arbetet är hög och sker i Arbetsförmedlingens systemstöd, vilket förutsätter att du har förmåga att prioritera och strukturera ditt arbete. Att tolka och tillämpa regelverket samt informera om och följa upp på ett rättssäkert sätt är andra viktiga delar av arbetet.

Du har



• högskoleutbildning om lägst 180 högskolepoäng (120 poäng enlig tidigare system). Alternativt är du eller har varit anställd som arbetsförmedlare vid Arbetsförmedlingen och har goda kunskaper om vårt uppdrag samt bedöms ha goda förutsättningar att leva upp till dagens krav på arbetsförmedlare

• goda kunskaper om arbetsmarknad och samhälle

• minst 2 års arbetslivserfarenhet

• förmåga att arbeta mål- och resultatorienterat

• förmåga att se möjligheter i förändrade omständigheter

• god samarbetsförmåga

• goda användarkunskaper i Word, Internet och Outlook. Grundläggande kunskaper i Excel och Powerpoint

• mycket goda kunskaper i att på svenska kommunicera i tal, skrift samt har hög läsförståelse

• god administrativ förmåga

• förmåga att koordinera och samordna

• har en interkulturell förståelse

• B körkort

Meriterande



• arbetslivserfarenhet av arbete med människor i förändringssituationer och/eller kris

• dokumenterat god erfarenhet av administrativt arbete

• erfarenhet från utbildning/arbete med människor från olika kulturer

• erfarenhet av arbete med företagskontakter och ett brett nätverk på den lokala arbetsmarknaden

• god muntlig kommunikation och läsförståelse i något av språken: engelska, albanska, arabiska, dari, franska, mongoliska, persiska, ryska, somaliska, sorani, spanska samt tigrinja

• genomgången internutbildning för etableringsuppdraget

Då du arbetar med människor i en förändringssituation, kommer vi att lägga mycket stor vikt vid dina personliga egenskaper och förmåga.
Övrigt
Anställningen är tillsvidare med tillträde enligt överenskommelse. I arbetet ingår en del resor.

Placering: Helsingborg

Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 13 maj 2014. Vi tar emot din ansökan elektroniskt i vårt rekryteringssystem. Bifoga CV där du beskriver relevant utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du beskriver varför du söker jobbet.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Arbetsförmedlingen Stockholm
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Dag , Heltid , Tillsvidareanställning
  • Publicerat: 29 april 2014

Liknande jobb


Jobbmatchare

Jobbmatchare

26 oktober 2023