Arbetsförmedlare inom SIUS uppdraget

Arbetsbeskrivning

Arbetsförmedlingen är Sveriges största förmedlare av arbeten. Varje år sammanför vi på olika sätt tusentals arbetssökande med arbetsgivare som behöver nya medarbetare. Vi har den samlade kunskapen om arbetsmarknaden, branscher och yrken. Som medarbetare hos oss får du, tillsammans med våra ca 14 500 kreativa och professionella medarbetare, vara med och bidra till att öka sysselsättningen och en välfungerande arbetsmarknad. Nu har vi inlett ett viktigt förnyelsearbete mot en modernare myndighet. Är du rätt person att hjälpa oss nå dit vi vill?

Af Mellersta Dalarna består av ca 140 medarbetare och omfattar orterna Falun, Borlänge, Säter, Leksand, Gagnef och Rättvik. Vi söker nu medarbetare med placering i Leksand, Borlänge och Falun. Resor ingår i tjänsten.

Läs mer om vår organisation och vårt myndighetsuppdrag på vår hemsida www.arbetsformedlingen.se

Som Arbetsförmedlare inom SIUS uppdraget arbetar du med särskilt introduktions- och uppföljningsstöd till arbetssökande med funktionsnedsättning enligt Supported Employment-metoden.
Arbetet innebär att till den arbetssökande söka lämplig arbetsplats och arbetsuppgifter som är anpassade efter de individuella förutsättningarna.
Som arbetsförmedlare inom SIUS uppdrag och statstjänsteman arbetar du hela tiden utifrån uppdrag som snabbt kan förändras och utvecklas. Det är viktigt att du kan anpassa dig till förändringar och nya förutsättningar samt att du är strukturerad och kan prioritera i arbetet. Den miljö du arbetar i är kundintensiv och ställer höga krav på service, tydlighet och etik.

SIUS, "Särskilt introduktions- och uppföljningsstöd" är en metod som syftar till att integrera personer med funktionsnedsättning i arbetslivet och ge förutsättningar för
den arbetssökande att finna, få och behålla ett arbete. Målgruppen är arbetssökande med olika former av funktionsnedsättning som begränsar förmågan
att etablera sig på arbetsmarknaden. SIUS-konsulenten ska vara ett stöd till både arbetssökande och till arbetsgivare. I arbetsuppgifterna ingår att
etablera och utveckla företagskontakter och att marknadsföra arbetsförmedlingens arbete för personer med funktionsnedsättning. Arbetet som SIUS-konsulent är självständigt med
tydliga mål.

Grundläggande kvalifikationskrav


• Krav ställs på högskoleutbildning om lägst 180 hp/120p. Alternativt är du eller har varit anställd vid Arbetsförmedlingen och har goda kunskaper om vårt uppdrag samt bedöms ha goda förutsättningar att leva upp till dagens krav på arbetsförmedlare
• Minst 2 års arbetslivserfarenhet
• B-körkort

Kompetenskrav för rollen


• Arbetet ställer mycket stora krav på att du har förmåga att ta kontakter med arbetsgivare för att leta platser till målgruppen
• Förmåga att arbeta mål- och resultatorienterat
• Förmåga att se möjligheter i förändrade omständigheter
• Du har god förmåga att arbeta självständigt samt har lätt att skapa förutsättningar för gott samarbete både externt och internt
• Mycket goda kunskaper i att på svenska kommunicera i tal och skrift

Meriterande


• Utbildning i Supported Employment
• Erfarenhet av arbetsgivarkontakter och anskaffa platser, gärna till målgruppen
• Brett nätverk på lokala arbetsmarknaden
• Erfarenhet av eller kunskap i lösningsinriktat arbetssätt
• Andra språkkunskaper än svenska och erfarenhet av olika kulturer
• Lönebidragsutbildning
• Arbetsförmedlingens basutbildning för Arbetsförmedlare

Eftersom du kommer att arbeta med människor som befinner sig i en förändringssituation lägger vi mycket stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper eftersom du kommer möta arbetssökande som befinner sig i en förändringssituation och ha kontakter med arbetsgivare. Anställningen är på heltid men arbetstiden kan anpassas utifrån arbets­förmåga. Vi söker medarbetare för tillsvidareanställning och vi tillämpar sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse.

Arbetsförmedlingen värnar om en rekrytering fri från diskriminering. Vi anser att olikheter berikar och strävar därför efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald. Vi ser även positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.

Välkommen med din ansökan senast den 12 februari. Vi tar emot din ansökan elektroniskt via vårt rekryteringssystem. Bifoga CV, personligt brev samt betyg/intyg.

Kontaktpersoner på detta företaget

Frida Biller, Arbetsförmedlingschef
010-487 63 43
Laila  Öhrling, Arbetsförmedlingschef
010-487 42 66
Christine Ekdahl Persson, Arbetsförmedlingschef
010-4871942
Åke Söderqvist, Enhetschef
010-486 96 29
Peter  Andersson, Arbetsförmedlingschef
010-486 84 18
Lena Hertzberg, Arbetsförmedlingschef
010-486 42 43
Pär Netsman, Sektionschef
010-488 01 62
Jeanette Magnusson, sektionschef
010-4866927
Sofia  Karlsson, Arbetsförmedlingschef
010-487 44 04
Ann-Marie Dabergott, Sektionschef
010-4860740

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Arbetsförmedlingen Eskilstuna
  • 2 platser
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Lön enligt avtal. Individuell lönesättning
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 30 januari 2017

Besöksadress

Kungsgatan 13, ESKILSTUNA 63105 Eskilstuna
None

Postadress

Kungsgatan 13, ESKILSTUNA
Eskilstuna, 63105

Liknande jobb


Jobbmatchare

Jobbmatchare

26 oktober 2023