Arbetsförmedlare Nässjö

Arbetsbeskrivning

Arbetsförmedlingen är inne i ett viktigt förnyelsearbete, därför letar vi efter dig som vill vara med på vår förändringsresa! Det innebär ökat fokus på större mervärde för både kunder och myndigheten. En viktig del i vårt förnyelsearbete handlar om att utveckla relationerna med arbetsgivarna och hjälpa företag att på ett effektivt sätt hitta rätt kompetens.

På Arbetsförmedlingen Nässjö kommer du tillsammans med ca 130 duktiga kollegor att få en stor betydelse för utvecklingen framåt. Våra arbetsgivare behöver stöd i att hitta sina kommande anställda och våra arbetssökande behöver support och kunskap för att kunna få ett arbete.

Arbetsförmedlingen Nässjö har verksamhet förlagd i Nässjö, Aneby, Eksjö, Tranås, Vetlanda samt Sävsjö och leds av en arbetsförmedlingschef och sju sektionschefer.

Vi söker ett antal arbetsförmedlare då vi behöver förstärka inom flera av de uppdrag som arbetsförmedlingen arbetar med.

Som arbetsförmedlare tar du initiativ till möten med arbetsgivare, skapar goda arbetsgivarrelationer och är aktiv i matchningen mellan arbetsgivarens behov och den arbetssökandes kompetens. I din vardag möter du även arbetssökande som behöver stöd i att få ett arbete. Vid dessa möten identifierar du behov och erbjuder hjälp och service med målet att få ett arbete.

Arbetet kräver att du arbetar proaktivt och tar egna initiativ utifrån givna ramar och regelverk. Att tolka och tillämpa regelverket samt informera om och följa upp arbetslöshetsförsäkringen på ett rättssäkert sätt är andra viktiga delar av arbetet. I arbetet ingår en del administrativa moment som t.ex.  dokumentera och arbeta med administration i våra IT-system.

Om ditt uppdrag blir att arbeta med nyanländas etablering ska du tillsammans med den nyanlända upprätta en etableringsplan som leder till arbete. I det arbetet ingår att koordinera och samordna aktiviteter med externa samverkanspartner som arbetsgivare, SFI, och andra myndigheter.

De direktiv du arbetar utifrån kan ibland snabbt förändras. Det är därför viktigt att du lätt kan anpassa dig till förändringar och nya förutsättningar.

Läs mer om Arbetsförmedlingen och våra uppdrag på vår hemsida www.arbetsformedlingen.se

Kompetenskrav



Högskoleutbildning om lägst 180 högskolepoäng (120 poäng enligt tidigare system). Alternativt är du eller har varit anställd som arbetsförmedlare vid Arbetsförmedlingen och har goda kunskaper om vårt uppdrag samt bedöms ha goda förutsättningar att leva upp till dagens krav på arbetsförmedlare.




• Goda kunskaper om arbetsmarknad och samhälle genom minst 2 års arbetslivserfarenhet på heltid
• Mycket goda kunskaper i att kommunicera på svenska i tal och skrift samt god läsförståelse
• Mycket god datorvana
• B-körkort

Rollen som arbetsförmedlare ställer krav på att du är:


• Kundorienterad och inriktad på samarbete. Det vill säga att du fokuserar på kunderna och kundernas upplevelse och lägger stor vikt och tid på kundvård och på att bygga långsiktiga relationer
• Proaktiv i ditt agerande, självständig och tar ansvar för dina handlingar vilket påverkar verksamhetens resultat
• Flexibel och ser möjligheter i förändringar samtidigt som du har långsiktigt perspektiv med fokus på helhet
• Kommunikativ och lyhörd samt har god förmåga att analysera, planera och prioritera rätt saker i ditt arbete
• Goda användarkunskaper i Word, Internet och E-post samt grundläggande kunskaper i Excel och Power Point

 Meriterande för rollen


• Erfarenhet av arbete mot näringslivet utifrån ett lokalt perspektiv
• Arbetslivserfarenhet av arbete med människor i förändringssituationer och/eller i kris
• Erfarenhet av arbete med människor med olika behov samt fördjupad kunskap om personer med olika funktionsnedsättningar
• God muntlig kommunikation och läsförståelse i något eller några av språken: engelska, arabiska, dari, franska, persiska, somaliska, sorani, samt tigrinja

Ansökan och Anställning

Arbetsförmedlingen erbjuder en attraktiv arbetsplats som utmärks av strävan att vara fri från diskriminering och ge lika möjligheter för alla.

Tillsvidareanställning på heltid men arbetstiden kan anpassas utifrån arbetsförmåga. Placeringsort fastställs senare. Tjänstgöring på flera orter kan förekomma. Vi tillämpar sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse.

Välkommen med din ansökan senast den 16/8-16. Vi tar emot din ansökan elektroniskt via vårt rekryteringssystem.

Kontaktpersoner på detta företaget

Frida Biller, Arbetsförmedlingschef
010-487 63 43
Laila  Öhrling, Arbetsförmedlingschef
010-487 42 66
Christine Ekdahl Persson, Arbetsförmedlingschef
010-4871942
Åke Söderqvist, Enhetschef
010-486 96 29
Peter  Andersson, Arbetsförmedlingschef
010-486 84 18
Lena Hertzberg, Arbetsförmedlingschef
010-486 42 43
Pär Netsman, Sektionschef
010-488 01 62
Jeanette Magnusson, sektionschef
010-4866927
Sofia  Karlsson, Arbetsförmedlingschef
010-487 44 04
Ann-Marie Dabergott, Sektionschef
010-4860740

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Arbetsförmedlingen
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • .
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 7 juli 2016

Besöksadress

Kungsgatan 13, ESKILSTUNA 63105 Eskilstuna
None

Postadress

Kungsgatan 13, ESKILSTUNA
Eskilstuna, 63105

Liknande jobb


Jobbmatchare

Jobbmatchare

26 oktober 2023