Arbetsförmedlare till AF-enheten Västervik

Arbetsbeskrivning

På Arbetsförmedlingen Västervik kommer du tillsammans med 120 engagerade kollegor att få en stor betydelse för utvecklingen framåt. Våra arbetsgivare behöver stöd i att hitta sina kommande anställda och våra arbetssökande behöver support och kunskap för att kunna få ett arbete. Vår verksamhet är förlagd i Västervik, Vimmerby, Hultsfred, Oskarshamn och Mönsterås.

Vi söker nu arbetsförmedlare till framförallt vårt kontor i Hultsfred men även till Västervik.  

Som arbetsförmedlare tar du initiativ till möten med arbetsgivare, skapar goda arbetsgivarrelationer och är aktiv i matchningen mellan arbetsgivarens behov och den arbetssökandes kompetens. Att tolka och tillämpa regelverket samt informera om och följa upp arbetslöshetsförsäkringen på ett rättssäkert sätt är andra viktiga delar av arbetet. I arbetet ingår att dokumentera och arbeta med administration i våra IT-system.

I arbetet som arbetsförmedlare tydliggör du de krav som ställs på den arbetssökande på sin väg mot ny anställning. Tillsammans tydliggör ni målet om en snabb övergång till arbete, planerar och kontinuerligt följer upp vilka aktiviteter som bedöms behövas för att öka möjligheten till arbete. Tillsammans med den arbetssökande gör du en handlingsplan som kontinuerligt följs upp. Du stöttar och coachar individen i sin väg att skapa förutsättningar på arbetsmarknaden. Du anvisar och följer upp den arbetssökandes aktiviteter utifrån handlingsplanen. Du erbjuder råd och stöd vid studie- och yrkesval, matchning, coachning, jobbsökaraktiviteter och arbetsgivarkontakter. Samarbete med externa intressenter så som Migrationsverket, Försäkringskassan, kommuner etc. är en del i ditt arbete.

Läs mer om vårt uppdrag, kompetens- och karriärmöjligheter samt vilka förmåner vi erbjuder våra medarbetare - till exempel generöst med semester (28-35 dagar), friskvårdsbidrag, 1 timmes friskvårdsaktivitet/vecka m.m. - https://www.arbetsformedlingen.se/Om-oss/Jobba-hos-oss.html

Grundläggande kvalifikationskrav


• 3-årig gymnasieutbildning. Alternativt är du eller har varit anställd som arbetsförmedlare vid Arbetsförmedlingen och har goda kunskaper om vårt uppdrag samt bedöms ha goda förutsättningar att leva upp till dagens krav på arbetsförmedlare.
• Goda kunskaper om arbetsmarknad och samhälle genom minst 2 års arbetslivserfarenhet
• Mycket goda kunskaper i att kommunicera på svenska i tal och skrift samt god läsförståelse
• Mycket god datorvana
• B-körkort

Rollen som arbetsförmedlare ställer krav på att du är:


• Kundorienterad och inriktad på samarbete. Det vill säga att du fokuserar på kunderna och kundernas upplevelse och lägger stor vikt och tid på kundvård och på att bygga långsiktiga relationer
• Proaktiv i ditt agerande, självständig och tar ansvar för dina handlingar vilket påverkar verksamhetens resultat
• Flexibel och ser möjligheter i förändringar samtidigt som du har långsiktigt perspektiv med fokus på helhet
• Kommunikativ och lyhörd samt har god förmåga att analysera, planera och prioritera rätt saker i ditt arbete
• Goda användarkunskaper i Word, Internet och E-post samt grundläggande kunskaper i Excel och Power Point

Meriterande för rollen


• 5 års arbetslivserfarenhet.
• Högskoleutbildning alternativt yrkeshögskola (KY eller YH).
• Erfarenhet av arbete mot näringslivet utifrån ett lokalt perspektiv och skapande av långsiktiga affärsrelationer.
• Arbetslivserfarenhet av arbete med människor i förändringssituationer och/eller i kris
• Erfarenhet av arbete med människor med olika behov samt fördjupad kunskap om personer med olika funktionsnedsättningar
• God muntlig kommunikation och läsförståelse i något eller några av språken: engelska, arabiska, dari, franska, persiska, somaliska, sorani samt tigrinja
• Intresse och kunskap om digitala tjänster och sociala medier.

Övrigt

Eftersom du kommer att arbeta med människor som befinner sig i en förändringssituation samt att du kommer att ha mycket arbetsgivarkontakter, lägger vi mycket stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Ansökan och Anställning

Tillsvidareanställning på heltid men arbetstiden kan anpassas utifrån arbetsförmåga. Vi tillämpar sex månaders provanställning om du inte innehar en tillsvidareanställning i myndigheten.

Tillträde enligt överenskommelse. Välkommen med din ansökan senast den 2017-01-22. Ansök genom att klicka på länken ”ansökan via web "

Kontaktpersoner på detta företaget

Frida Biller, Arbetsförmedlingschef
010-487 63 43
Laila  Öhrling, Arbetsförmedlingschef
010-487 42 66
Christine Ekdahl Persson, Arbetsförmedlingschef
010-4871942
Åke Söderqvist, Enhetschef
010-486 96 29
Peter  Andersson, Arbetsförmedlingschef
010-486 84 18
Lena Hertzberg, Arbetsförmedlingschef
010-486 42 43
Pär Netsman, Sektionschef
010-488 01 62
Jeanette Magnusson, sektionschef
010-4866927
Sofia  Karlsson, Arbetsförmedlingschef
010-487 44 04
Ann-Marie Dabergott, Sektionschef
010-4860740

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Arbetsförmedlingen Eskilstuna
  • 15 platser
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • .
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 19 december 2016

Besöksadress

Kungsgatan 13, ESKILSTUNA 63105 Eskilstuna
None

Postadress

Kungsgatan 13, ESKILSTUNA
Eskilstuna, 63105

Liknande jobb


Jobbmatchare

Jobbmatchare

26 oktober 2023