Arbetsförmedlare till AF Oskarshamn

Arbetsbeskrivning

Arbetsförmedlingen befinner sig i ett viktigt förnyelsearbete, därför letar vi efter dig som vill vara med på vår förändringsresa! En viktig del i vårt förnyelsearbete handlar om att utveckla relationerna med arbetsgivarna och hjälpa företag att på ett effektivt sätt hitta rätt kompetens.

Arbetsförmedlingen Oskarshamn är en del av enheten Västervik, som består av 6 kommuner. Vi har idag på enheten Västervik ca 120 engagerade kollegor som arbetar med att stötta våra kunder, arbetsgivare och arbetssökande. Våra arbetsgivare behöver stöd i att hitta sina kommande anställda och våra arbetssökande behöver support och kunskap för att kunna finna och få ett arbete.

Vi söker nu arbetsförmedlare till vårt kontor i Oskarshamn och som arbetsförmedlare med placering Oskarshamn kommer du också att arbeta mot kommunerna Högsby och Mönsterås.

Som arbetsförmedlare och statstjänsteman arbetar du utifrån uppdrag som snabbt kan förändras och utvecklas. Det är viktigt att du anpassar dig till förändringar och nya förutsättningar, är strukturerad och kan prioritera. Den miljö du arbetar i är kundintensiv och ställer höga krav på service, tydlighet och etik. Du tar initiativ till möten med arbetsgivare, skapar goda arbetsgivarrelationer och är aktiv i matchningen mellan arbetsgivarens behov och den arbetssökandes kompetens. Du möter arbetssökande som behöver extra stöd. Vid dessa möten identifierar du deras behov och erbjuder dem hjälp och service att hitta ett arbete så snabbt som möjligt. Du arbetar proaktivt och tar egna initiativ utifrån givna ramar och regelverk. Du tolkar och tillämpar regelverket samt informerar och följer upp arbetslöshetsförsäkringen. Du dokumenterar och administrerar i våra it-system. Du ställer dig bakom och arbetar utifrån Arbetsförmedlingens gemensamma värdegrund och är en god ambassadör. Du värdesätter olikheter och förstår hur bakgrund, kultur och grupptillhörighet påverkar dig själv och andra.

Grundläggande kvalifikationskrav


• Högskoleutbildning om lägst 180 hp (120 p enligt tidigare system). Alternativt har du varit anställd som arbetsförmedlare på Arbetsförmedlingen och bedöms ha goda förutsättningar att leva upp till dagens krav på arbetsförmedlare.
• Goda kunskaper om arbetsmarknad och samhälle genom minst 2 års arbetslivserfarenhet
• Mycket goda kunskaper i att kommunicera på svenska i tal och skrift samt god läsförståelse
• Mycket god datorvana
• B-körkort

Kompetenskrav för rollen:


• Du är kundorienterad och inriktad på samarbete. Det vill säga att du fokuserar på kunderna och kundernas upplevelse och lägger stor vikt och tid på kundvård och på att bygga långsiktiga relationer
• Du är proaktiv i ditt agerande, självständig och tar ansvar för dina handlingar vilket påverkar verksamhetens resultat
• Du är målinriktad och har en förmåga att arbeta resultatorienterat
• Du är flexibel och ser möjligheter i förändringar samtidigt som du har långsiktigt perspektiv med fokus på helhet
• Du är analytisk och har förmåga att prioritera rätt saker
• Du är kommunikativ och lyhörd och lätt att samarbeta med
• Goda användarkunskaper i MS Office

 

Meriterande för rollen


• God kännedom om arbetsmarknaden och kontakter med näringslivet utifrån ett lokalt perspektiv
• Erfarenhet av arbete mot näringslivet utifrån ett lokalt perspektiv och skapande av långsiktiga affärsrelationer.
• Arbetslivserfarenhet av arbete med människor i förändringssituationer och/eller i kris
• Erfarenhet av arbete med människor med olika behov samt fördjupad kunskap om personer med olika funktionsnedsättningar
• God muntlig kommunikation och läsförståelse i något eller några av språken: engelska, arabiska, dari, franska, persiska, somaliska, sorani samt tigrinja

Övrigt

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper eftersom du kommer möta arbetssökande som befinner sig i en förändringssituation och ha kontakter med arbetsgivare. Vi lägger också stor vikt kring din förmåga att samverka med andra parter, både externt och internt.

Anställningen är på heltid men arbetstiden kan anpassas utifrån arbets­förmåga. Tjänsten är tillsvidare. Vi använder provanställning på 6 månader. Tillträde enligt överenskommelse. 

Arbetsförmedlingen värnar om en rekrytering fri från diskriminering. Vi anser att olikheter berikar och strävar därför efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald

Välkommen med din ansökan senast den 19 mars 2017. Vi avser att hålla intervjuer under v.13. Bifoga CV, personligt brev samt betyg/intyg som styrker kraven på högskolepoäng och arbetslivserfarenhet i din ansökan.

Kontaktpersoner på detta företaget

Frida Biller, Arbetsförmedlingschef
010-487 63 43
Laila  Öhrling, Arbetsförmedlingschef
010-487 42 66
Christine Ekdahl Persson, Arbetsförmedlingschef
010-4871942
Åke Söderqvist, Enhetschef
010-486 96 29
Peter  Andersson, Arbetsförmedlingschef
010-486 84 18
Lena Hertzberg, Arbetsförmedlingschef
010-486 42 43
Pär Netsman, Sektionschef
010-488 01 62
Jeanette Magnusson, sektionschef
010-4866927
Sofia  Karlsson, Arbetsförmedlingschef
010-487 44 04
Ann-Marie Dabergott, Sektionschef
010-4860740

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Arbetsförmedlingen
  • 3 platser
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • .
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 6 mars 2017

Besöksadress

Kungsgatan 13, ESKILSTUNA 63105 Eskilstuna
None

Postadress

Kungsgatan 13, ESKILSTUNA
Eskilstuna, 63105

Liknande jobb


Jobbmatchare

Jobbmatchare

26 oktober 2023