Arbetsförmedlingen i Kalmar söker Arbetsförmedlare

Arbetsbeskrivning

Vill du vara med och bidra till Sveriges utveckling och välstånd genom att vara delaktig i att fler människor har ett arbete att gå till och arbetsgivarna har den kompetens de efterfrågar? Arbetsförmedlingen befinner sig mitt i ett stort och viktigt förnyelsearbete, därför letar vi efter dig som vill vara med på vår förändringsresa! Det innebär ökat fokus på större mervärde för både kunder och myndigheten. En viktig del i vårt förnyelsearbete handlar om att utveckla relationerna med arbetsgivarna och hjälpa företag att på ett effektivt sätt hitta rätt kompetens.

På Arbetsförmedlingen i Kalmar kommer du tillsammans med ca 115 duktiga kollegor att få en stor betydelse för utvecklingen framåt. Våra arbetsgivare behöver stöd i att hitta sina kommande anställda och våra arbetssökande behöver support och kunskap för att kunna få ett arbete.

Arbetsförmedlingen Kalmar har verksamhet förlagd i Kalmar/Torsås, Emmaboda, Nybro och Färjestaden/Borgholm. Arbetsförmedlingen i Kalmar leds av en arbetsförmedlingschef och fem sektionschefer. Vi söker ett antal arbetsförmedlare och behöver förstärka inom flera av de uppdrag som arbetsförmedlingen arbetar med.

Arbetet innebär

Som arbetsförmedlare tar du initiativ till möten med arbetsgivare, skapar goda arbetsgivarrelationer och är aktiv i matchningen mellan arbetsgivarens behov och den arbetssökandes kompetens. I din vardag möter du även arbetssökande som behöver stöd i att få ett arbete. Vid dessa möten identifierar du deras behov och erbjuder dem hjälp och service med målet att få ett arbete.

Arbetet kräver att du arbetar proaktivt och tar egna initiativ utifrån givna ramar och regelverk. Att tolka och tillämpa regelverket samt informera om och följa upp arbetslöshetsförsäkringen på ett rättssäkert sätt är andra viktiga delar av arbetet. I arbetet ingår att dokumentera och arbeta med administration i våra IT-system.

De direktiv du arbetar utifrån kan ibland snabbt förändras. Det är därför viktigt att du lätt kan anpassa dig till förändringar och nya förutsättningar. Läs mer om Arbetsförmedlingen och våra uppdrag på vår hemsida www.arbetsformedlingen.se

Kompetenskrav


• Krav ställs på högskoleutbildning om lägst 180 högskolepoäng (120 poäng enligt tidigare system). Alternativt är du eller har varit anställd som arbetsförmedlare vid Arbetsförmedlingen och har goda kunskaper om vårt uppdrag samt bedöms ha goda förutsättningar att leva upp till dagens krav på arbetsförmedlare.
• Minst 2 års arbetslivserfarenhet på heltid
• Goda kunskaper om- och intresse för arbetsmarknad och samhälle
• Erfarenhet av uppsökande tjänsteförsäljning alternativt arbetsgivarkontakter och ackvirering av lediga platser
• Kundorienterad och inriktad på samarbete- du fokuserar på kunderna och kundernas upplevelse och lägger stor vikt och tid på kundvård och på att bygga långsiktiga relationer
• Proaktiv i ditt agerande, självständig och tar ansvar för dina handlingar vilket påverkar verksamhetens resultat
• Flexibel och ser möjligheter i förändringar samtidigt som du har långsiktigt perspektiv med fokus på helhet
• Kommunikativ och lyhörd samt har god förmåga att analysera, planera och prioritera rätt saker i ditt arbete
• Goda användarkunskaper i Word, Internet och E-post. Grundläggande kunskaper i Excel och Power Point
• Mycket goda kunskaper i att på svenska kommunicera i tal, skrift samt hög läsförståelse
• B-körkort

Meriterande


• Tillsvidareanställning som arbetsförmedlare inom myndigheten och därmed genomförd grundutbildning
• Förmåga att själv prioritera och strukturera ditt dagliga arbete
• Erfarenhet av arbete mot näringslivet utifrån ett lokalt perspektiv
• Arbetslivserfarenhet av samverkan med andra myndigheter/parter
• Du har andra språkkunskaper än svenska samt erfarenhet av olika kulturer

Eftersom du kommer att arbeta med människor som befinner sig i en förändringssituation lägger vi mycket stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Ansökan och Anställning

Tillsvidareanställning på heltid men arbetstiden kan anpassas utifrån arbetsförmåga. Placeringsort fastställs senare. Tjänstgöring på flera orter kan förekomma. Vi tillämpar sex månaders provanställning om du inte innehar en tillsvidareanställning i myndigheten. Tillträde enligt ök.

Välkommen med din ansökan senast den 7 juni 2015. Vi tar emot din ansökan elektroniskt via vårt rekryteringssystem. Bifoga ett CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev. När du skickar din ansökan kommer du att få besvara elektroniska frågor.

Kontaktpersoner på detta företaget

Frida Biller, Arbetsförmedlingschef
010-487 63 43
Laila  Öhrling, Arbetsförmedlingschef
010-487 42 66
Christine Ekdahl Persson, Arbetsförmedlingschef
010-4871942
Åke Söderqvist, Enhetschef
010-486 96 29
Peter  Andersson, Arbetsförmedlingschef
010-486 84 18
Lena Hertzberg, Arbetsförmedlingschef
010-486 42 43
Pär Netsman, Sektionschef
010-488 01 62
Jeanette Magnusson, sektionschef
010-4866927
Sofia  Karlsson, Arbetsförmedlingschef
010-487 44 04
Ann-Marie Dabergott, Sektionschef
010-4860740

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Arbetsförmedlingen Eskilstuna
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Vi tillämpar individuell lönesättning
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 21 maj 2015

Besöksadress

Kungsgatan 13, ESKILSTUNA 63105 Eskilstuna
None

Postadress

Kungsgatan 13, ESKILSTUNA
Eskilstuna, 63105

Liknande jobb


Jobbmatchare

Jobbmatchare

26 oktober 2023