Arbetsförmedlingens Ekonomiavdelning söker Ekonomcontroller

Arbetsbeskrivning

Arbetsförmedlingen är Sveriges största förmedlare av arbeten. Varje år sammanför
vi på olika sätt tusentals arbetssökande med arbetsgivare som behöver nya
medarbetare. Vi har den samlade kunskapen om arbetsmarknaden, branscher och
yrken. Som medarbetare hos oss får du, tillsammans med våra drygt 14 000
kreativa och professionella medarbetare, vara med och bidra till att öka
sysselsättningen och en välfungerande arbetsmarknad. Myndigheten är inne i ett
omfattande och viktigt förnyelsearbete mot en modernare myndighet. Hos oss är
ett utvecklat ledarskap, med fokus på självledarskap, på alla nivåer viktigt. Är du
rätt person att hjälpa oss nå dit vi vill?

Vi söker två Ekonomcontroller med placering i Växjö.

Ekonomiavdelningen vid Arbetsförmedlingens huvudkontor består av fem enheter;
Programutbetalningar, Redovisning och rapportering, Uppföljning och kontroll,
Utveckling och förvaltning samt Ekonomistyrning. Enheten Ekonomistyrning har
övergripande ansvar för stöd i ekonomistyrningsfrågor till Arbetsförmedlingens
chefer. Enheten har ca 55 medarbetare i hela riket, och är uppdelad på Sektion
Nordost, Sektion Sydväst och Sektion Central.

Arbetsuppgifter

Som ekonomcontroller arbetar du i nära kontakt med budgetansvariga chefer och
i det team av ekonomer som stödjer marknadsområdet. Tjänsten är en
expertfunktion för de budgetansvariga chefernas beslutsfattande inom ramen för
myndighetens uppdrag. Rollen omfattar främst budgetering, prognoser,
uppföljning, analys och övriga frågor som inryms i ekonomisk styrning, samt
kontroll av utfall och löpande korrigeringar.

Du kommer arbeta för flera enhetschefer inom Arbetsförmedlingen och tjänsten
kan därför innebära en del resor.

Kvalifikationer



Akademisk examen inom ekonomi



Minst 2 års erfarenhet och vana av budgetarbete



Mycket goda kunskaper i MS Excel


• B-körkort

Meriterande



Erfarenhet av budgetarbete inom offentlig verksamhet



Kunskap om ekonomistyrning i staten.



Kompetenskrav för rollen

Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper, förmågor och lämplighet.



Mycket god analytisk förmåga



God förmåga att se helheter och förstå kopplingen mellan verksamhet och
ekonomi



God förmåga att driva verksamhetsprocesser framåt



God förmåga att skapa goda relationer



Arbetet bedrivs till stor del under eget ansvar, varför det är viktigt att du är självgående
och kan sätta dig in i nya uppgifter och förutsättningar. Du behöver själv kunna
strukturera, och prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt och ta nödvändiga initiativ för
att fullgöra uppdraget.

Det är viktigt med en väl fungerande kommunikation med budgetansvariga chefer som du
stödjer och att du har lätt för att samarbeta både med chefer och medarbetare, samt att
du har god förmåga att på ett pedagogiskt sätt förklara ekonomiska sammanhang. Vi
förutsätter att du har intresse för Arbetsförmedlingens uppdrag och verksamhet.

De direktiv du arbetar utifrån kan ibland snabbt förändras. Det är därför viktigt att du lätt
kan anpassa dig till förändringar och nya förutsättningar.

Ansökan och Anställning

Tillsvidareanställning på heltid. Vi tillämpar sex månaders
provanställning om du inte är anställd vid myndigheten. Tillträde snarast efter
överenskommelse. Placeringsort är Växjö.

Arbetsförmedlingen värnar om en rekrytering fri från diskriminering. Vi anser att olikheter
berikar och strävar efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald.

Vi har för avsikt att genomföra intervjuer under vecka 30.

Välkommen med din ansökan senast den 17 juli 2016. Vi tar emot ansökan elektroniskt
via vårt rekryteringssystem. Bifoga ett CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet
samt ett personligt brev där du berättar varför du söker tjänsten. När du skickar din
ansökan kommer du att få besvara elektroniska frågor.

Kontaktpersoner

Christian Koch Chef sektion sydväst 010-487 45 06

Roland Karlsson Saco-S 010-486 55 44

Susanne Håkansson ST 010-486 38 16

Helen Haglund Seko 010-486 56 93

Malin Bergkvist Andersson HR 010-487 36 18

Kontaktpersoner på detta företaget

Frida Biller, Arbetsförmedlingschef
010-487 63 43
Laila  Öhrling, Arbetsförmedlingschef
010-487 42 66
Christine Ekdahl Persson, Arbetsförmedlingschef
010-4871942
Åke Söderqvist, Enhetschef
010-486 96 29
Peter  Andersson, Arbetsförmedlingschef
010-486 84 18
Lena Hertzberg, Arbetsförmedlingschef
010-486 42 43
Pär Netsman, Sektionschef
010-488 01 62
Jeanette Magnusson, sektionschef
010-4866927
Sofia  Karlsson, Arbetsförmedlingschef
010-487 44 04
Ann-Marie Dabergott, Sektionschef
010-4860740

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Arbetsförmedlingen
  • 2 platser
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Individuell lönesättning.
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 28 juni 2016

Besöksadress

Kungsgatan 13, ESKILSTUNA 63105 Eskilstuna
None

Postadress

Kungsgatan 13, ESKILSTUNA
Eskilstuna, 63105

Liknande jobb


Budgetplanerare vid finansavdelningen

7 november 2023

12 september 2023

17 augusti 2023