OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Sollentuna är en kommun som växer och utvecklas. Vi blir cirka 1000 personer fler varje år och är nu över 72 000 invånare. Sollentuna kommun har cirka 2 700 kompetenta och engagerade medarbetare. Vi strävar alltid efter att ge våra invånare och företagare bästa möjliga service. Jämlikhet och mångfald är viktigt för oss och vi behöver olika kompetenser i våra verksamheter. Vi erbjuder intressanta och omväxlande jobb som ger dig stora möjligheter att utvecklas. Välkommen till oss!
Arbetsmarknadsenheten i Sollentuna kommun söker arbetsledare med placering i vår parkverksamhet. Enheten samlar de kommunala arbetsmarknadsåtgärderna och verksamheten syftar till att erbjuda personer det stöd de behöver för att komma i arbete eller studier.
Våra praktiska verksamheter består av renhållning, klottersanering, snickeri, kök/tvätt/städ, parkskötsel, grön rehab och textil. Vi erbjuder arbetsträning, arbetsprövning, anordnar extern praktik, hjälper personer med CV och personligt brev och ger stöd inför anställningsintervjuer.
Arbetsuppgifter
Dels innebär jobbet att leda arbetet i vår parkverksamhet (röjning av sly, fällning av träd mm) men huvuduppgiften för alla arbetsledare är att stödja våra deltagare i sin personliga utveckling mot ett arbete. I rollen som arbetsledare hos oss ingår också att genomföra arbetsförmågebedömningar enligt AWP (assesment of work performance). Arbetsledarrollen hos oss är mycket spännande och utmanande tack vare de dubbla uppdragen! Det förekommer visst administrativt arbete både i vårt ekonomisystem och i vårt ärendehanteringssystem.
Kvalifikationer
För att lyckas som arbetsledare i vår parkverksamhet är det viktigt att du är beredd att ta ett ledaransvar. Vidare är det nödvändigt med kunskaper om och erfarenhet av park- eller naturvård, erfarenhet av att leda arbete är önskvärt. Det är nödvändigt med någon form av eftergymnasial utbildning för att lyckas med uppdraget. Idag arbetar du kanske i skogen, i parkskötsel eller inom en verksamhet som liknar vår i någon annan del av arbetsmarknaden. Våra deltagare befinner sig ofta i en komplicerad och svår situation med exempelvis missbruk, språksvårigheter, sociala problem eller ”bara” långvarig arbetslöshet. Detta ställer stora krav på arbetsledarens förmåga att se möjligheter istället för omöjligheter. Du behöver också vara väl förtrogen med IT och kunna hantera Officepaketet. Motorsågskörkort B, röjsågskörkort RA och B-körkort är ett krav.
Personliga egenskaper
Vi tror att en positiv attityd och en orubblig inställning att alla människor kan utvecklas är en förutsättning för att trivas hos oss (och lyckas i uppdraget). Vidare är det viktigt att vara en duktig kommunikatör eftersom vi tror att det är genom samtal som utveckling sker. En nyfikenhet på andra människor, kulturer och kompetenser är mycket positivt då våra deltagare är mycket olika. Lyhördhet och flexibilitet är ord och egenskaper vi gillar och gärna ser att du besitter. Arbetsledarna hos oss förväntas ta stort eget ansvar och själva driva utvecklingen av sin verksamhet, det innebär att initiativförmåga värderas högt. Lika viktigt är det att kunna samarbeta med andra, dels på den egna enheten och dels med alla våra samarbetspartners.
Mycket stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
Tjänsten är en tillsvidareanställning, provanställning kan bli aktuell.
Kontaktpersoner på detta företaget
Enhetschef Mikael Nissén
08-5792 2331