OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Mora i hjärtat av Dalarna! Vid Siljan finns norra Dalarnas centrum för näringsliv, handel, administration och infrastruktur. Morabygden ligger inbäddad mellan Siljans glittrande vatten och blånande berg. Här är det säsong året om tack vare årstiderna, stort utbud av sevärdheter och bra service.
Mora kommun leder arbetet med regionens utveckling och vi har ett flertal processer igång för att flytta fram Moras redan starka position. Kommunen har cirka 1800 medarbetare inom en rad olika kompetensområden.
Vi söker nya kollegor som ska vara delaktiga i den fortsatta utvecklingen av Mora kommun. Som medarbetare hos oss delar du vår värdegrund. Den tar avstamp i ett positivt förhållningssätt, eget ansvar och självklart ha medborgaren i fokus. Hälsa och utveckling är naturliga inslag för våra medarbetare.
Mora kommun har ett boende för ensamkommande barn utan legal vårdnadshavare i ålder 16-18 år. Ungdomarna kommer att vara i boendet under sin asyltid, men även vara kvar där om de får ett uppehållstillstånd. Målet med verksamheten är att ge ungdomarna en trygg och säker omvårdnad samt att de ska kunna stå på egna ben, förstå hur samhället fungerar och bli inkluderade och delaktiga i samhället.
ARBETSUPPGIFTER
Arbetsuppgifter:
Som arbetsledare är du direkt underställd föreståndaren där du tillsammans med föreståndaren kommer att leda arbetet i verksamheten. Du ska stötta och vägleda personal i sin yrkesutövning och löpande utveckla verksamheten utifrån behov och utmaningar i ett arbete som utgår ifrån ett miljöterapeutiskt arbetssätt och ett salutogent synsätt. Arbetet kräver att du tar eget ansvar och du har god förmåga till samarbete och ett kreativt arbetssätt. Du kommer även att arbeta med handledarskap där du stödjer ungdomarna i deras individuella utveckling för att främja god livskvalitet. Du är ett professionellt vuxenstöd för ungdomarna i vardagen, medverkar i social planering och är kontaktperson gentemot skola, föreningsliv, socialtjänst, eventuell familj i hemlandet, gode män etc.
KVALIFIKATIONER
Du har en samhällsvetenskaplig, beteendevetenskaplig, pedagogisk eller social utbildningsbakgrund eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du har även utbildning i KBT, DBT eller ART.
Förmågor/egenskaper:
Det är viktigt att du har personlig lämplighet och det innebär t.ex. att ha ett genuint intresse av att arbeta med utsatta människor, uppmuntra, entusiasmera, ha förmåga att sätta gränser och kunna samarbeta i team, kunna arbeta självständigt, ha hög stresstolerans, initiativförmåga, kunna skapa och bevara goda relationer.
Du har förmåga att strukturera och organisera administrativa uppgifter samt att arbeta i MS Office och ProCapita.
Du har en kulturell ödmjukhet och förståelse för komplexiteten i mötet mellan olika kulturer.
Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete med ungdomar, flyktingar eller personer med psykisk ohälsa.
Övrigt:
Körkort och utdrag ur polisens belastnings- och misstankeregister är ett krav.
Vi eftersträvar en personalgrupp med jämn könsfördelning och etnisk mångfald.
Regelbunden extern handledning.
Erfarenhet:
Du har erfarenhet av arbetsledning och god förmåga att planera och organisera. Du har från olika arbetssätt för att jobba med individer i kris och med psykisk ohälsa inom HVB-verksamhet samt kännedom om regelverket kring HVB.
Kontaktpersoner på detta företaget
Chef Annelie Björkman Andersson
0250-263 51
Upphandlingschef Juhani Halonen
0250-261 70
Ledarna Siw Norström
0250-261 71
Kommunikationschef Viveka Leksell
0250-261 02
Personalstrateg Ulrika Kånåls
0250-263 03
DIK Jennie Willner Kjörnsberg
0250-267 15
SSR Maria Larsson
0250-264 81
SSR Anna Bodins
0250-264 57
Integrationschef Magnus Nordahl
0250-263 26
Vision Eva Idfeldt
0250-264 01