Arbetsmarknadskonsulent

Arbetsbeskrivning

Svalövs Kommun – med ett strategiskt läge inom familjen Helsingborg – erbjuder närhet, optimism och ett gynnsamt klimat för arbete och liv, samt goda förutsättningar för ett dynamiskt företagande. Bra kommunikationer gör det lätt att arbetspendla. Här bor ca 13 700 invånare.




Svalövs kommun - med ett strategiskt läge i Öresundsregionen - erbjuder närhet, optimism och ett gynnsamt klimat för arbete och liv, samt goda förutsättningar för ett dynamiskt företagande. Bra kommunikationer gör det lätt att arbetspendla.
Socialkontoret ansvarar för kommunens äldre- och handikappomsorg, hälso- och sjukvård, individ- och familjeomsorg samt övriga omsorger. Kontoret har ca 300 anställda.



ARBETSUPPGIFTER
Arbetsmarknadsenheten (Ame) i Svalöv kommun arbetar strategiskt och operativt med att etablera och integrera människor på arbetsmarknaden.

Eftersom vår medarbetare sen många år kommer att prova en annan tjänst söker vi nu en arbetsmarknadskonsulent som fram till i februari 2017, med möjlighet till förlängning, kommer att arbeta med att motivera, stödja och engagera människor på väg mot arbete eller utbildning. I vårt arbete möter vi olika målgrupper i åldrarna 18-64 med olika förutsättningar.
Din arbetsplats blir på den enhet som förutom Ame består av ekonomiskt bistånd, flyktingsamordnare samt konsumentrådgivning och tillståndsärenden. Enheten är ny i sin form, så du har både möjlighet och delansvar att delta i utformningen av den inre organisationen.

Arbetet bygger på att vägleda, stötta och matcha målgruppen mot arbete och utbildning. Öka deras möjligheter till att etablera sig på arbetsmarknaden samt ingjuta framtidstro och öka målgruppens arbetsmarknadskunskap. Detta gör vi framförallt genom motiverande/coachande samtal samt anskaffning av praktikplatser. Vi arbetar med personer individuellt eller i grupp.
Arbetet sker till en stor del i samverkan med Arbetsförmedlingen där uppdraget innebär genomförande av olika arbetsmarknadspolitiska åtgärder. Vi arbetar även i nära samverkan med kommunala enheter och det privata näringslivet för att hitta praktikplatser, men även för att säkerställa det framtida kompetensförsörjningsbehovet. Arbetet innebär även nära samverkan med andra myndigheter, föreningar samt fackliga organisationer.

Delar av arbetet innebär administration och dokumentation vilket ställer krav på god datavana. Tidigare erfarenheter av administration/dokumentation är meriterande.


KVALIFIKATIONER
Vi tror att du har lämplig högskoleutbildning såsom beteendevetare, socialpedagog eller har kunskaper och erfarenhet om arbetslivet, organisation och personalarbete.

Det är viktigt att du i ditt uppdrag kan se potential och möjligheter hos människor du möter. Önskvärt är att du har tidigare erfarenheter av liknande arbete och goda kunskaper om förändringsprocesser och hur man motiverar människor till förändring. Det är fördelaktigt att du har kunskap om samtalsmetoder som exempelvis lösningsfokuserade- och motiverande samtal.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper som samarbetsförmåga, flexibilitet och självständighet.

Vi ser gärna att du som söker har spetskompetens inom arbetslivsinriktad rehabilitering där även praktikanskaffning och studie- och yrkesvägledning ingår. Vi ser också att du redan har ett etablerat nätverk och erfarenhet av samverkan på handläggarnivå med offentliga aktörer som målgruppen har kontakt med.
Som person är du förtroendeskapande, självständig och drivs av en entusiasm och tro på unga människors förmåga att förändra sin livssituation. Du bör trivas i en föränderlig miljö och kunna hantera stressiga situationer. Vi ser det också som en fördel om du har tidigare erfarenheter av projektarbete, arbete i små arbetsgrupper och målstyrning.

Körkort är ett krav.


ÖVRIGT
Vi ber dig söka tjänsten genom länken i denna annons för att underlätta vår hantering av inkomna ansökningar samt för att säkerställa kvaliteten i vår urvalsprocess. Det är av största vikt att du är noggrann när du fyller i din ansökan då den bedöms gentemot andra sökande. En ansökan till Svalövs kommun är en allmän handling.
Användaren samtycker till och godkänner att Aditro hanterar personuppgifter i enlighet med Aditros Policy om Personuppgifter och Cookies.

Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du direkt till 0771-704 704.

Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare:
Vi undanber oss all kontakt från bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Kontaktpersoner på detta företaget

Britt Tullberg, verksamhetschef
0418-475352, 0709-475352
Britt Tullberg
0418-47 53 52
Dan Ottosson

Verksamhetschef IFO Britt Tullberg
0418-47 53 52
Verksamhetschef IFO Britt Tullberg
0418-47 53 52
Psykiatrihandledare Boel Ekbom
070-9475061
Fackliga företrädare nås via kommunens växel
0418-47 50 00
Verksamhetschef IFO Britt Tullberg
041847 53 52
MAS Susanne Nilsson

verksamhetschef vård och omsorg Susanne Persson

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Svalövs kommun, SOCIALT STÖD
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Månadslön
  • Heltid. Tidsbegränsad anställning, tillträde: Tillträde: September, upphör: Viss tid 2017-02-28 med möjlighet till förlängning.
  • Publicerat: 14 juli 2016

Besöksadress

26880 Svalöv
None

Postadress

Herrevadsgatan 10
Svalöv, 26880

Liknande jobb


10 maj 2024

Engagerad och kunnig behandlingsassistent till Bia stödboende

Engagerad och kunnig behandlingsassistent till Bia stödboende

3 maj 2024

Socialpedagog, Björkedalsskolan

Socialpedagog, Björkedalsskolan

3 maj 2024