Arbetsmiljösamordnare sökes till vår kund i Stockholm

Arbetsmiljösamordnare sökes till vår kund i Stockholm

Arbetsbeskrivning

Dina arbetsuppgifter
Vår stora kund arbetar inom transportsektorn och är i behov av en arbetsmiljösamordnare som vill utvecklas i sin roll samt som har intresse för transportsektorn. Kunden arbetar med olika projekt samt har i dagsläget 15 medarbetare och 85 konsulter.

Arbetsmiljösamordning innebär att skapa en helhetsbild, organisation och prioritering av arbetsmiljöfrågor inom ett projekt, samt att samordna olika aktörers insatser för att uppnå projektets arbetsmiljömål och projektmål. Arbetsmiljöresursen ger stöd åt program-/projekt-/delportföljledaren inom arbetsmiljöområdet samt ansvarar för att leda och genomföra arbetsmiljöarbetet inom programmet/projektet/delportföljen.

Dina arbetsuppgifter kommer att bestå av följande:

- Skapa en plan för att säkerställa en god arbetsmiljö för projektet
- Formulera mål för arbetsmiljön i projektet
- Ha kunskap om och övervaka de regler och krav som gäller för arbetsmiljön inom projektet
- Utbyta information om arbetsmiljöförhållanden i projektet med överordnade program och externa leverantörer samt entreprenörer
- Engagera sig i projektledningen och aktivt delta i projektledningsmöten
- Samarbeta i framtagningen av en övergripande tidplan för projektet och se till att arbetsmiljöfrågor beaktas
- Bidra till projektets riskhantering genom att identifiera och hantera arbetsmiljörisker
- Identifiera behovet av specifika rutiner, riktlinjer, mallar och verktyg inom arbetsmiljöområdet för projektet. Skapa dessa samt stötta i deras användning
- Engagera dig i att bidra till eller bedöma projektdokumentation såsom planer, rutiner, projekterade handlingar och avtal som kan påverka arbetsmiljöarbetet i projektet
- Identifiera vilka rapporter och utredningar som behövs inom arbetsmiljöområdet
- Försäkra dig om att dokumentation av arbetsmiljöfrågor sker enligt projektets etablerade rutiner
- Hjälpa till med att definiera kraven för arbetsmiljöfrågor i upphandlingar och uppdragsbeskrivningar inom projektet samt delta i utvärderingen av anbuden inom projektet
- Övervaka arbetsmiljöarbetet i de olika projekten inom programmet
säkerställa att deltagarna i projektet följer de gällande arbetsmiljökraven, arbetsmiljöplanerna och når de uppsatta arbetsmiljömålen
- Utvärdera och säkerställa efterlevnad av arbetsmiljökrav i projektet och avtal
- Ge stöd och rådgivning till projektledare och SMAK-handläggare angående arbetsmiljöfrågor
- Fungera som huvudkontakt för projektet gentemot TF (Tillsynsmyndigheten för arbetsmiljö) och samarbeta med interna intressenter
- Representera TF och projektet vid kommunikation med olika externa parter och aktörer såsom leverantörer, myndigheter och entreprenörer
- Koordinera kommunikationen mellan olika myndigheter inom arbetsmiljöområdet
- Utvärdera entreprenörers dokumentation av arbetsmiljön efter avslutat arbete
- Analysera avvikelser och komma med förslag på förbättringar, samt säkerställa att åtgärder vidtas för att korrigera och förebygga problem. Du kommer även framföra förslag på förbättringar inom arbetsmiljöområdet
- Rapportera till projektledaren och kommunicera med övriga medarbetare i projektet
- Planera och genomföra revisioner av arbetsmiljön
- Sammanfatta resultaten av arbetsmiljöarbetet i projektet

Det kan bli aktuellt att göra en säkerhetsprövning innan uppdragsstart.

Krav

Vi vill gärna att du som söker rollen uppfyller dessa krav:

- Eftergymnasial utbildning inom bygg samt anläggning eller samhällsbyggnad
- Godkänd utbildning/kurs inom arbetsmiljölagstiftning (intyg krävs)
- Godkänd uppdatering inom arbetsmiljölagstiftning, genom utbildning/kurs under de senaste 3 åren (intyg krävs)
- Minst 4 års erfarenhet av arbetsmiljösamordning av flera samtidigt pågående entreprenader inom bygg- samt anläggning inom samma projektområde
- Spårbehörighet, kat 19 (X9). Behörigheten ska finnas vid uppdragsstart, alternativt senast 2 veckor efter uppdragsstart

Meriterande

- Minst 2 års erfarenhet av att arbeta med arbetsmiljöledningssystem inom olika organisationer
- Genomfört och varit involverad i projekt inom olika branscher, inklusive kollektivtrafik, infrastruktur, samhällsplanering, teknik, bygg och anläggning, under en period av fyra år

Egenskaper

- Visar initiativ och finner alternativa lösningar vid eventuella problem
- Använder analytiska och strukturerade metoder
- Hanterar olika arbetsuppgifter samtidigt och kan prioritera mellan dem
- Utvecklar bra samarbetsförmåga inom projekt
- Kommunicerar på ett enkelt och tydligt sätt, anpassat till mottagaren
- Är självgående och kan ta beslut inom givna ramar
- Har en strategisk inställning och kan tänka på lång sikt


Tillträde och ansökan
Startdatum: 2023-10-22
Slutdatum: 2025-08-31, möjlighet till förlängning i upp till 3 år
Sista ansökningsdagen: 2023-10-20
Omfattning: 40%. Möjlighet till utökning av omfattningen, kunden kan utöka upp till 100% vid behov
Ort: Stockholm
Kontaktperson: +46 790 062 711
Urval och intervjuer sker löpande!

Om oss
Sway Sourcing är ett modernt företag som rekryterar inom flera branscher på den svenska arbetsmarknaden. Vi matchar kandidaters kompetens och kunskap med företagets behov. Sway Sourcing har en företagsledning och personal med lång erfarenhet i rekryteringsbranschen, både som ägare och anställda. Vi har ett stort nätverk inom de branscher vi specialiserat oss inom och kan därför hitta de kandidater som snabbt blir en tillgång för företagen.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Sway Sourcing
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Deltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 9 oktober 2023
  • Ansök senast: 20 oktober 2023

Liknande jobb


HSEQ

HSEQ

6 maj 2024