Arkivarie

Arbetsbeskrivning

Hässleholms kommun är en viktig knutpunkt i Sverige. Här möts människor för att leva, uppleva, arbeta och lära i en kommun präglad av förändring och med ambition att utvecklas. I Hässleholms kommun tillämpar vi rökfri arbetstid.

Kommunledningskontoret arbetar med kommunövergripande utvecklingsfrågor på olika områden. Här finns det koncernövergripande ansvaret för bland annat ekonomistyrning, personalpolitik, ärendehantering till kommunstyrelsen och kommunfullmäktige. Här finns också ansvaret för kommunens lokalförsörjning samt för exploaterings-, mark- och fastighetsärenden. Även medborgarservice, kommunens servicekontor, växel/reception, överförmyndarverksamheten, valnämndens kansli tillhör uppgifterna för Kommunledningskontoret.

Kansliavdelningen med elva medarbetare arbetar med den centrala ärendeberedningen till kommunstyrelsen och kommunfullmäktige, juridisk rådgivning, kommunarkivet, central ärendehantering och diarieföring, administration, genomförande av allmänna val, EU-val, folkomröstningar, borgerliga vigslar samt kommunal författningssamling. Till avdelningen hör även överförmyndaren samt chefssekreterare till kommunalråd, oppositionsråd och kommunchef.

Kansliavdelningen söker nu en arkivarie till kommunarkivet!

Arbetsuppgifter
Rollen som arkivarie innebär att ge kommunens nämnder, förvaltningar och bolag råd och stöd i arkiv- och dokumenthanteringsfrågor. Du kommer i arkivet arbeta med att ta emot, ordna, förteckna och gallra handlingar. I ditt uppdrag ingår även att besvara förfrågningar från både medarbetare och allmänheten samt göra arkivmaterialet tillgängligt på olika sätt. Du kan även komma att arbeta i ett projekt med processkartläggning i och med införandet av ett nytt dokument- och ärendehanteringssystem. Därutöver kan det bli aktuellt att arbeta med rutiner för hantering av allmänna handlingar.


Kvalifikationer
Vi söker dig med adekvat högskoleutbildning med minst 40 p/60 hp arkivvetenskap eller liknande. Meriterande är om du har erfarenhet av arbete i kommunarkiv eller annat offentligt arkiv. Du måste kunna kommunicera väl i både tal och skrift. Vi förutsätter att du har god datorvana och goda kunskaper i Officepaketet samt ett stort intresse för e-arkiv.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet och vi söker dig som är serviceinriktad, självgående, strukturerad, kvalitetsmedveten samt har god samarbetsförmåga. Du ska även vara utåtriktad och ha lätt för att knyta kontakter samt kunna lära andra om arkiv- och dokumenthantering.

Tjänsten är en tillsvidareanställning på 50 % som arkivarie kompletterad med en allmän visstidsanställning upp till heltid till och med 2013-12-31.

Tillträde snarast enligt överenskommelse. Placeringen är på stadshuset, centralt i Hässleholm med närhet till både tåg- och bussförbindelser.

Har du frågor kring tjänsten är du välkommen att ringa kommunarkivarie Emilia Odhner på tfn 0451-26 83 65 eller kanslichef Maj-Inger Carlsson på tfn 0451-26 83 43. Fackliga företrädare nås via kommunens växel på tfn 0451-26 70 00.

Sista ansökningsdag är: 2013-07-14

Välkommen med din ansökan via länken nedan tillsammans med CV och personligt brev.

Kontaktpersoner på detta företaget

Rektor Uno Nilsson
0709-71 70 81
Rektor Paul Szabó
0451-26 84 46
Kanslichef Maj-Inger Carlsson
0451-26 83 43
Kommunarkivarie Emilia Odhner
0451-26 83 65
Gruppchef Jan-Olof Andersson
0451-26 74 57
Enhetschef Marie Olsson Taxén
0451 26 88 74
Facklig representant SSR Camilla Gudmundsson
0451-26 76 23
Rektor Ingrid Landén
0451-26 79 02
Rektor Carola Krantz
0451-268468
Rektor Annika Persson
0451-26 78 70

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Hässleholms kommun Hässleholm
  • 1 plats
  • 3 - 6 månader
  • Heltid
  • Månadslön
  • Deltid Tills vidare
  • Publicerat: 20 juni 2013

Besöksadress

Stadshuset
None

Postadress

Stobyvägen 6
Hässleholm, 28140

Liknande jobb


Arkivarie

Arkivarie

1 augusti 2022

Arkivarie

Arkivarie

8 augusti 2022

Arkivarie

Arkivarie

8 augusti 2022

24 augusti 2022