Arbetslivsinstitutet.se

Arkivarie


1 platser Tillsvidare Heltid Enligt avtal. Heltid. Dagtid. Tillsvidareanställning

Den nya Polismyndigheten bildades den 1 januari 2015. Polismyndigheten som ersätter de tidigare 21 fristående polismyndigheterna, Rikspolisstyrelsen och Statens kriminaltekniska laboratorium är en enrådighetsmyndighet. Det innebär att myndigheten leds av en chef som inför regeringen ensam bär ansvaret för myndighetens verksamhet. Myndigheten består av drygt 28500 medarbetare. Polismyndigheten består av sju polisregioner, ett antal gemensamma avdelningar och ett kansli. Polisregion Väst består av polisområdena Fyrbodal, Halland, Skaraborg, Storgöteborg och Älvsborg.

Polismyndighetens rättsavdelning består av ca 700 medarbetare som ansvarar för ett flertal viktiga funktioner i Polismyndigheten. Allt ifrån att ge rättslig styrning och stöd till hela Polismyndigheten, handlägga skadestånds- och förvaltningsärenden, ansvara för Polismyndighetens författningssamling och andra styrdokument, bedriva arkiv- och registraturverksamhet till att samordna ärenden om utlämnade av allmänna handlingar och ansvara för personuppgiftsbehandling.

Den breda variationen av arbetsuppgifter gör rättsavdelningen till en spännande och attraktiv arbetsplats. Vissa uppgifter är mycket verksamhetsnära medan andra fokuserar på utveckling tillsammans med andra avdelningar inom Polismyndigheten.

Rättsenheten i region Väst består av 8 st. förvaltningsrättsgrupper, 2 st. informationsförvaltningsgrupper och 2 st. rättstillämpningsgrupper.

Vi söker nu en arkivarie till informationsförvaltningsgrupp 1 för en tillsvidareanställning med placering i Göteborg.


ARBETSUPPGIFTER
Arbetet som arkivarie innebär bland annat att ordna och förteckna Polismyndighetens arkiv, men arbetet innehåller även en hel del kontakter med och service till både externa och interna frågeställare. Dessutom ingår sekretessprövning vid utlämnande av allmänna handlingar. Du kommer utföra arbetet självständigt med hjälp av en arbetsledare och kollegor inom arkivområdet.

Huvudsakliga arbetsuppgifter:

- upprätta arkivredovisning för regionen (ordna och förteckna regionens arkiv, upprätta arkivbeskrivning)
- göra gallringsutredningar och andra analyser av ärendehanteringen inom olika verksamhetsområden
- sekretesspröva utlämnande av allmänna handlingar
- utbilda och ge råd i arkivfrågor
- in- och utsortering av handlingar förekommer och på olika orter i regionen
- komplettera dokumenthanteringsplaner
- ge råd till registratorer och handläggare i frågor om registrering och ärendehantering
- förvalta, vårda och tillhandahålla handlingar i regionens central- och mellanarkiv
- arbetsleda, samordna och informera arkivhandläggare och arkivadministratörer
- ansvara för och utföra föreskriven gallring i arkivet
- m.fl. arbetsuppgifter inom informationsförvaltningens ansvarsområde


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har:

- Högskoleutbildning med 180 hp/120 p, och med
60 hp/40 p i arkivvetenskap eller motsvarande högskoleutbildning med inriktning mot arkiv- och informationsvetenskap
- God kännedom om arkiv- och offentlighetslagstiftningen
- Erfarenhet av att ordna och förteckna arkiv

Det är meriterande om du har:

- Erfarenhet av sekretessprövningar inom offentlig sektor
- Erfarenhet av att arbeta som arkivarie inom offentlig sektor
- Erfarenhet av relevanta digitala system som arkivarien använder i sitt arbete
- Erfarenhet av att ordna och förteckna arkiv med it-stöd
- Kännedom om och förståelse för verksamhetsbaserad arkivredovisning
- Körkort med lägst B-behörighet är meriterande.

Personliga egenskaper:

Vi söker dig som är analytiskt lagd, ansvarstagande och har ordningssinne och är serviceinriktad. Du kan arbeta självständigt men också ha en god samarbetsförmåga då du ingår i ett team. Du är flexibel och strukturerad och har förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska. Eftersom mycket av Polismyndighetens arkivbildning är digital ska du vara intresserad av hantering av digital information, samt kunna förstå och ta till dig nya it-system. Du ska kunna utföra visst fysiskt ansträngande arbete, som exempelvis att lyfta arkivkartonger i samband med leverans. Du är också mån om att ge bra service till de som efterfrågar handlingar ur arkivet och har en hög integritet då arkivmaterialet ofta omfattas av sekretess.

ÖVRIGT
Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.


Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning (med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen) kan komma att genomföras före anställning. Anställningen kräver svenskt medborgarskap.


Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Uppgifterna behandlas och sparas enligt personuppgiftslagen (PUL). Genom din ansökan samtycker du till behandlingen. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.


Har du skyddad identitet, referenser eller liknande information som du själv bedömer som olämplig att lämna ut, registrera dig inte i systemet utan ta istället kontakt med ansvarig rekryterare.


Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.


Varmt välkommen med din ansökan!

Kontaktpersoner på detta företaget

Chef Rättsenhet Bergslagen Jessica Ölvestad
114 14
SEKO Karna Tillheden
114 14
Fackförbundet ST Göran Marklund
114 14
Tf rättschef Karl Holm, tfn 010-5669083

Tf rättschef Karl Holm, tfn 010-5669083.

Karl Holm
010-5669083
Torben Pedersen i Malmö på nr 070-626 74 56 elle

Chef Info-förvaltningen Bergslagen Lejla Jasarevic
010-567 0281
Kenneth Carnabeck, tf gruppchef, tfn 010-56 827

Gruppchef/Arkivarie Henrik Svensson
072-515 27 78
HR-konsult Pernilla Bastholm (frågor om rekryteringsprocess

Susanne Bäckström
010-568 14 24
Chef Rättsavdelningen Bergslagen Jessica Ölvestad
114 14
Gruppchef Inger Sjögreen
010-567 57 88
Gruppchef Mikael Söderström
010-56 78611
Gruppchef Rättstillämpning Öst Madelaine Alros
010-5669025
Chef Rättsenhet Bergslagen Jessica Ölvestad
114114
Gruppchef Martin Suserud
010-567 03 48
Chef rättsenhet Nord, RA Monica Rickardsson
010-568 26 12
Gruppchef Kenneth Carnabeck
010-568 27 21
Gruppchef Pernilla Markström
010-56 344 99
Chefsstöd Rättsenhet Väst Clarence Oredson
010-56 53 771
Gruppchef Lena Dimander
010-56 772 89
Sara Eriksson, rätts Nord
010-568 36 72
Gruppchef Sara Eriksson
010-568 36 72
Ludvig Hals

Chef If-Öst Agata Lauer
072-503 87 30
Gruppchef Susanne Bäcklund
010-568 18 86
gruppchef rättstillämpning 2 Ann-Charlotte Anevski
010- 56 13697
gruppchef rättstillämpning 1 Cecilia Lindström Johnsson
010-5620048
Jurist Sandra Petersson

Gruppchef Ida Jerdmyr
0105668653
Gruppchef Håkan Andersson
010-563 45 19
Gruppchef Bengt Jandorff
010-563 97 51
t f sektionschef Karl Dannestam
0733-751529
Avdelningschef Johan Östensson
070-281 90 04
Gruppchef Ann-Charlotte Anevski
010-56 136 97
Gruppchef Cecilia Lindström Johnsson
010-5620048
Gruppchef Annika Rodhe
010–563 50 76
Liselotte Ringborg
010-5639159
Sektionschef Peter Granquist
010-5637562
Polisöverintendent Eva Lindahl
010-56 348 11
Tf kanslichef Karl Holm
010-5669083
Gruppchef Svante Rendahl
010 56 34 525

Ansök

> Sista ansökningsdatum: 11 May 2016
Ange referens: C6259/2016

Polismyndigheten, Rättsavdelningen

Besöksadress

Polhemsgatan 30 10226 Stockholm
None

Postadress

Box 12256
Stockholm, 10226

Liknande jobb


Arkivarie Stockholms stad, Ver.. 24 May 2016 Arkivarie
Arkivarie Polismyndigheten, Rä.. 23 June 2016 Arkivarie
Arkivarie och Nämndsekretare KROKOMS KOMMUN 1 July 2016 Arkivarie och Nämndsekretare