Arkivarie till Rättsenheten väst

Arbetsbeskrivning

Informationsförvaltningen ansvarar för att styra, utveckla och följa upp verksamheten inom registratur, arkivfrågor och e-tjänster. Den faktiska hanteringen av handlingar genom diarieföring och i arkiv utförs främst inom rättsavdelningens regionala rättsenheter.
Vidare ansvarar enheten för registerutdrag, nationell skanning och expediering samt registervård av misstankeregistret och belastningsregistret


ARBETSUPPGIFTER
Som arkivarie kommer du huvudsakligen att upprätta arkivredovisning för regionen, sekretesspröva utlämnande av allmänna handlingar samt utbilda och ge råd i arkivfrågor.
Du kommer även att:
• göra gallringsutredningar och andra analyser av ärendehanteringen inom olika verksamhetsområden
• in- och utsortering av handlingar
• komplettera dokumenthanteringsplaner
• ge råd till registratorer och handläggare i frågor om registrering och ärendehantering
• förvalta, vårda, och tillhandahålla handlingar i regionens central- och mellanarkiv
• arbetsleda, samordna och informera arkivhandläggare och arkivadministratörer
• ansvara för och utföra föreskriven gallring i arkivet
• utföra visst fysiskt ansträngande arbete så som att exempelvis lyfta arkivkartonger vid leverans

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har:
• utbildning i arkivvetenskap/informationsvetenskap
• erfarenhet av arbete som arkivarie
• god kännedom om arkiv- och offentlighetslagen
• erfarenhet av att genomföra gallringsutredningar och motsvarande analyser av ärende- och dokumenthantering
• god förmåga att uttrycka dig väl på svenska i tal och skrift


Det är meriterande om du har:
• kännedom om och förståelse för verksamhetsbaserad arkivredovisning
• erfarenhet av arbete inom Polisen eller rättsväsendet i övrigt


För att trivas i rollen som arkivarie behöver du vara analytisk, ansvarstagande och ha ett gott ordningssinne. Arbetsuppgifterna ställer krav på att du är självständig och flexibel. Vidare är det viktigt att du är intresserad av digital information och har lätt för att sätta dig in i nya it-system.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.





ÖVRIGT
Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.


Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning (med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen) kan komma att genomföras före anställning. Anställningen kräver svenskt medborgarskap.


Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Uppgifterna behandlas och sparas enligt personuppgiftslagen (PUL). Genom din ansökan samtycker du till behandlingen. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.


Har du skyddad identitet, referenser eller liknande information som du själv bedömer som olämplig att lämna ut, registrera dig inte i systemet utan ta istället kontakt med ansvarig rekryterare.


Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.


Varmt välkommen med din ansökan!

Kontaktpersoner på detta företaget

Chef Rättsenhet Bergslagen Jessica Ölvestad
114 14
SEKO Karna Tillheden
114 14
Fackförbundet ST Göran Marklund
114 14
Tf rättschef Karl Holm, tfn 010-5669083

Tf rättschef Karl Holm, tfn 010-5669083.

Karl Holm
010-5669083
Torben Pedersen i Malmö på nr 070-626 74 56 elle

Chef Info-förvaltningen Bergslagen Lejla Jasarevic
010-567 0281
Kenneth Carnabeck, tf gruppchef, tfn 010-56 827

Gruppchef/Arkivarie Henrik Svensson
072-515 27 78

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Polismyndigheten, Rättsavdelningen Stockholm
  • 1 plats
  • 3 - 6 månader
  • Heltid
  • Enligt avtal.
  • Heltid. Dagtid. Flex Tidsbegränsad anställning
  • Publicerat: 22 november 2016

Besöksadress

Polhemsgatan 30 10226 Stockholm
None

Postadress

Box 12256
Stockholm, 10226

Liknande jobb


E-arkivarie

E-arkivarie

6 februari 2024

E-arkivarie Österåkers kommun

E-arkivarie Österåkers kommun

30 januari 2024

Arkivarie vikariat

Arkivarie vikariat

25 januari 2024

Administratör sökes

Administratör sökes

1 december 2023