Arkivarie till Verksamhetsstöd Informationsförvaltning

Arkivarie till Verksamhetsstöd Informationsförvaltning

Arbetsbeskrivning

Varje år fattar Försäkringskassan 21 miljoner beslut och betalar ut cirka 230 miljarder kronor, som påverkar människors liv och hela samhället.
Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan.

Arbetsuppgifter

Område Informationsförvaltning består av tre enheter som tillsammans styr diarieföringen av allmänna handlingar, arkivvården och utvecklingen av informationshanteringen inom Försäkringskassan. Vid enheten Informationsstyrning arbetar arkivarier som leder det strategiska arbetet inom hela informationsförvaltningsområdet. Vi behöver nu förstärka vår arbetsgrupp med tre arkivarier.

Du kommer ingå i en grupp bestående av arkivarier fördelade på tre orter; Stockholm, Umeå och Östersund, där mycket av arbetet sker i samarbete med en eller flera kollegor inom enheten såväl som inom området. Enheten tar också fram interna styrdokument och ger stöd till verksamheten i form av rådgivning gällande arkivering och diarium samt gallrings- och bevarandeutredningar. Som arkivarie hanterar du sekretessbelagda uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har högt säkerhetsmedvetande.

Vi behöver arkivarier som kan utgöra operativt stöd till diariet och tillika inneha rollen som huvudregistrator. Som följd kommer även det strategiska utvecklingsarbetet fokusera mot arkivverksamhet och diarieföring.

Vi behöver även arkivarier som kan arbeta med framtagandet av Försäkringskassans framtida elektroniska arkivering och det utvecklingsprojekt som pågår inom området.

Vi söker dig som


• har en högskoleexamen inom relevant ämnesområde motsvarande minst 3-årig högskoleutbildning, med minst 40 p/60 hp arkivvetenskap, inklusive C-uppsats från universitet eller högskola eller likvärdig kompetens som inhämtats genom flerårig arbetslivserfarenhet av liknande arbete
• har erfarenhet från, och kunskap om, arbete med arkivverksamhet och styrande regelverk
• är analytisk, nytänkande, kvalitetsmedveten och drivande
• är självgående och har ett strukturerat arbetssätt samt förmåga att snabbt sätta dig in i nya arbetsuppgifter
• har god förmåga att uttrycka dig såväl i tal som skrift
• arbetar självständigt samt är bra på att samarbeta och skapa goda relationer

Det är meriterande om du:


• har erfarenhet av arbete med kravställning samt anslutningsprocesser inom e-arkivering
• har erfarenhet av diarieföring inom offentlig förvaltning och särskilt i systemet P360
• har erfarenhet av kvalitetsarbete inom diarieföring i offentlig förvaltning
• har erfarenhet av arbete med arkivfrågor inom en stor organisation

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt

Tjänsterna är tillsvidare på heltid. Placeringsort är Östersund eller Stockholm. Provanställning kan bli aktuellt. Resor förekommer i tjänsten. Tjänsterna kan komma att placeras i säkerhetsklass vilket innebär en säkerhetsprövning. Försäkringskassan utför viss ekonomisk personkontroll innan beslut om anställning fattas.

Om du har frågor, kontakta

Rekryterande chef Marit Kirkbakk, tfn 010-111 44 73. HR-specialist Emil Jarengrim, tfn 010-1167949 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST Daniel Källström, tfn 010-119 61 29, SACO-S Cecilia Silverson, tfn 010-115 26 18, eller SEKO Eliza Grundström, tfn 010-115 34 02 och Johanna Grundström 010-115 30 44.

Ansökan

Välkommen med din ansökan senast den 13 mars 2022.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Försäkringskassan
  • 3 platser
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 18 februari 2022
  • Ansök senast: 13 mars 2022

Liknande jobb


Arkivarie

Arkivarie

1 augusti 2022

Arkivarie

Arkivarie

8 augusti 2022

Arkivarie

Arkivarie

8 augusti 2022

24 augusti 2022