Arkivarier - ge kvalitativt stöd till departementen

Arkivarier - ge kvalitativt stöd till departementen

Arbetsbeskrivning

Arkiv- och registratursektionen, Förvaltningsavdelningen

Är du noggrann, har hög serviceambition och intresse för arkivfrågor? Har du akademisk examen inom arkiv- och informationsvetenskap eller annan relevant akademisk examen med minst 40p/60hp i Arkivvetenskap? Vi erbjuder rätt person intressanta arbetsuppgifter.

Din arbetsdag. Sveriges morgondag.Som arkivarie i Regeringskansliet arbetar du med att återsöka handlingar, supportfrågor som rör arkiv och diarieföring både för Regeringskansliet och utrikesförvaltningen, att utföra administrativa uppgifter så som skanning och kopiering samt att delta i arbetsgrupper inom arkivområdet. I arbetet ingår också att ordna och förteckna arkivhandlingar, göra gallringsutredningar och gallra dokument. Du förväntas även kunna bidra med arkivkompetens i utvecklingsarbeten. Arkiv- och registratursektionen ansvarar för all diarieföring av allmänna handlingar i Regeringskansliet och som arkivarie kommer du även att introduceras i den delen av verksamheten. En viktig del av arbetet är att hålla utbildningar i diarieförings- och arkivfrågor. Tunga lyft förekommer i arbetet. Arkiv- och registratursektionen har ca 50 anställda och består av fyra grupper som ansvarar för arkiv- och registratorsverksamheten för departementen. I Regeringskansliets arkiv finns dokument från såväl Regeringskansliet som utrikesrepresentationen vilket inkluderar Sveriges ambassader i andra länder. Läs mer om vår verksamhet på regeringen.se

Din bakgrund Vi söker dig som har högskoleexamen inom arkiv- och informationsvetenskap eller annan relevant akademisk examen med minst 40p/60hp. Du har erfarenhet av arkivarbete samt att ha hållit utbildningar. Du har goda kunskaper i svenska och engelska samt kunskap om lagstiftningen som reglerar allmänna handlingar. Det är meriterande om du har erfarenhet av att ha från arbete inom offentlig sektor samt erfarenhet av registratorsarbete.

Dina egenskaperSom person tror vi att du är kvalitetsmedveten, strukturerad, stabil och har en hög serviceambition. Du har god samarbetsförmåga men är även van att arbeta självständigt. En förutsättning för att lyckas i rollen är att du uttrycker dig väl i tal och skrift. Du behöver även klara av tunga lyft.

ÖvrigtAnställningarna är tills vidare och med sex månaders provanställning. Resor till utlandet kan förekomma. Befattningarna är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund.

Är du intresserad?Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta Tove Zetterqvist som är sektionschef, på 08-4053718. Du är också välkommen att kontakta personalhandläggare Maria Themnér på 08-4058925. Fackliga representanter nås via Regeringskansliets växel, 08-4051000, Saco (Jesper Svarén), Seko (Erik Wilhelmsson) samt ST ( Susanna Wiener). Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster. Välkommen med din ansökan senast måndagen den 2 mars.

Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 700 personer, varav 600 utomlands. Förvaltningsavdelningen ansvarar för myndighetsövergripande frågor som förändrings- och förnyelsearbete, ekonomi, arbetsgivarfrågor, kompetensförsörjning, kommunikation, säkerhet, it, bibliotek, arkiv och registratur samt för den gemensamma servicen i Regeringskansliet.



Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 700 personer, varav 600 utomlands. Förvaltningsavdelningen ansvarar för myndighetsövergripande frågor som förändrings- och förnyelsearbete, ekonomi, arbetsgivarfrågor, kompetensförsörjning, kommunikation, säkerhet, it, bibliotek, arkiv och registratur samt för den gemensamma servicen i Regeringskansliet.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tomas  Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica  Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Regeringskansliet
  • 2 platser
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 17 februari 2020
  • Ansök senast: 2 mars 2020

Besöksadress

Jakobsgatan 24
None

Postadress

None
Stockholm, 10333

Liknande jobb


25 mars 2024

22 mars 2024