Arkivassistent till arkivenheten i Norrköping

Arkivassistent till arkivenheten i Norrköping

Arbetsbeskrivning

På Migrationsverket är vi cirka 5 800 personer som arbetar med en av vår tids stora samhällsfrågor och med uppgif­ter som rör människors liv och framtid. Vårt jobb är viktigt på riktigt!




Vi söker arkivassistenter till arkivenheten i Norrköping.

Vi erbjuder en stimulerande miljö som präglas av gott samarbete och varierande arbetsuppgifter. Hos oss har du regelbundna kontakter med övriga kollegor på Migrationsverket i hela landet och får vara med på en spännande digitaliseringsresa.

Arbetsuppgifter

Som arkivassistent på arkivenheten arbetar du med att arkivera och ta fram beställda dossier och andra dokument, samt att arbeta med digitalisering av dokument som inkommer till arkivet och direkt från vårt stora arkiv.

Du kommer hantera inkommande arkivleveranser och en viktig uppgift är arkivvård och gallring av handlingar. Vi har en servicetelefon och en mejlbox, där du ger råd och stöd. Majoriteten av din arbetstid är digitalisering av dossier. I samband med digitalisering av våra dossierer ställs höga krav på preparering inför skanning i form av rensning, gallring, registrering och sortering samt noggrann kontroll av det inskannade materialet.

Arbetet utförs utifrån flera kända handlingsalternativ där valet ofta förutsätter ett eget ställningstagande. Arbetet kan innehålla inslag av egna analyser, bedömningar och åtgärder. Arbetet består av ett flertal uppgifter av likartad karaktär och utförs till exempel utifrån allmänna anvisningar, riktlinjer, praxis, föreskrifter eller motsvarande.

Du ska kunna utföra fysiskt ansträngande arbete, som att lyfta arkivkartonger i samband med leverans och gallring. 



Kvalifikationer

Eftersom det till stora delar är ett självständigt arbete ska du kunna planera, organisera och prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt. Du ingår i ett team av andra arkivassistenter vilket ställer krav på god samarbetsförmåga och att du kan relaterar till andra på ett lyhört och smidigt sätt.

Du är lugn, uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande och har lätt att anpassa dig till ändrade omständigheter. Du har intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra och anstränger dig för att leverera lösningar. Som person har du lätt att ta till dig ny information i tal eller skrift.  

Krav

- Gymnasieutbildning eller annan utbildning i kombination med för rollen relevant erfarenhet.
- Erfarenhet av arbete med krav på god service.
- God kommunikativ förmåga och förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska.
- God datorvana samt god orienteringsförmåga i webbverktyg.
- Goda kunskaper i Officepaketet.
- Svenskt medborgarskap

Då tjänsten kommer bli placerad i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap. Inför anställning kommer en säkerhetsprövning med registerkontroll genomföras.

Meriter

- Erfarenhet av elektronisk informations-/dokumenthantering och inskanning.
- Erfarenhet av arkivarbete
- Eftergymnasial utbildning

Villkor

Anställningsform: 100%, Tillsvidare med provanställning
Arbetstider: Kontorsarbetstider
Vi tillämpar individuell lönesättning
Placering: Norrköping
Tillträde: enligt överenskommelse

Vill du veta mer
Vill du veta mer om den aktuella rollen och enheten finns kontaktuppgifter till ansvarig enhetschef längre ned.

Ansökan
Välkommen med dina ansökningshandlingar senast den 8 februari 2023. Vi tar emot din ansökan via vårt rekryteringssystem.

_________________________________________________________________________________________________________


Om rekryteringsprocessen
För oss är det viktigt att all kompetens på arbetsmarknaden tillvaratas. Vi välkomnar därför alla sökande och strävar efter en jämn könsfördelning och mångfald. Som statlig myndighet rekryterar vi efter förtjänst och skicklighet. På https://www.arbetsgivarverket.se/jobba-statligt/fragor-och-svar/Hur-ser-rekryteringsprocessen-ut-for-statliga-jobb/ kan du läsa mer om vad det innebär.


Vi använder urvalsfrågor under ansökningen. Besvara dem så utförligt du kan eftersom dina svar har betydelse för om du är kvalificerad att gå vidare i rekryteringen eller inte. I vissa rekryteringar använder vi också tester för att bedöma hur väl din skicklighet stämmer överens med tjänsten du söker. Vid en eventuell intervju kan du även få svara på frågor kopplat till säkerhet.


Vill du komma i kontakt med fackliga företrädare finns kontaktuppgifter till Saco-S, Seko och ST längst ned på sidan ”Lediga jobb och intresseanmälan” på migrationsverket.se: https://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Jobba-hos-oss/Lediga-jobb-och-intresseanmalan.html


Migrationsverkets rekryteringar sker helt i vår egen eller upphandlade leverantörers regi. Vi ber därför om att inte få telefonsamtal och mejl från rekryteringsföretag och annonsförsäljare.

Sammanfattning

Liknande jobb


16 maj 2024

Biladministratör söks

Biladministratör söks

16 maj 2024

Administratör till Planstöd

Administratör till Planstöd

15 maj 2024