Arkivhandläggare, Enheten för Kommunkansli och Juridik

Arbetsbeskrivning

Med hjärtat i historien och blicken mot framtiden är vi en kraftigt växande kommun i Göteborgsregionen. Här finns över 42 000 invånare, två fästningar, handelsstaden Kungälv och seglingsmetropolen Marstrand, allt detta en kvart från centrala Göteborg.
Kungälvs kommun är en värderingsstyrd organisation med medborgarfokus, helhetssyn och lärande som våra kärnvärden.

ARBETSUPPGIFTER
Enheten för kommunkansli och juridik arbetar med förvaltningsövergripande ansvar för frågor som rör dokument- och ärendehantering, arkiv, nämndadministration och juridik.
Vi ger råd, service och internutbildning till tjänstemän och politiker, i syfte att kvalitetssäkra den kommunala demokratiska processen.
Kartlägger verksamheternas processer för att utveckla dokumenthanteringsplaner och hanteringsanvisningar samt säkerställa en väl fungerande dokumenthantering inför en övergång till vår nya plattform Sharepoint,
Bedriver och deltar i det nya arbetssättet angående arkivhantering i det nya Stadshuset där en övergång från pappershantering till en digital arbetsmiljö kommer att ske.
Inventerar och kartlägger de olika verksamheternas behov av pappersarkiv; hur jobbar de olika verksamheterna, var kan man hitta förbättringar i arbetssättet mot det digitala.

KVALIFIKATIONER
Du har:
- en akademisk examen med inriktning arkivvetenskap, minst 60 högskolepoäng (40 poäng enligt gamla poängsystemet)
- goda kunskaper om regelverk kring arkivhantering såväl analog som digital
- förmåga att tolka och använda dig av Offentlighets och sekretesslagen (OSL) och personuppgiftslagen, PUL
- erfarenhet av processkartläggningar
Gärna erfarenhet av att arbeta i offentlig förvaltning.
Det är meriterande om du har erfarenhet av att arbeta med frågor inom informationshanteringsområdet (dokument- och ärendehantering inklusive diarium och arkiv) utifrån ett elektroniskt perspektiv gärna i kombination med verksamhetsutveckling inom området.

Vi vill att du som söker är en person som har förmågan att ta egna initiativ och arbeta självständigt.
Du är pedagogisk och kommunikativ i ditt sätt att bemöta människor såväl olika yrkesroller som medborgare och känner dig säker i din yrkesroll.
Det är viktigt att du kan organisera ditt arbete, prioritera bland dina arbetsuppgifter och hantera stressiga situationer.
Du motsvarar högt ställda krav på ansvarstagande, omdöme och noggrannhet.
Du har en vilja att utvecklas och lära nya saker samt lätt för att uttrycka dig i tal och skrift.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

Kontaktpersoner på detta företaget

Marie Flodin
0303-23 96 37
Martin Lindén
0303-23 92 45
Angelica Karlsson
0303-23 95 49
Administrativ controller Ing-Britt Runger
0303-23 95 67
Nämndsekreterare Ulrika Landin
0303-23 96 79
Verksamhetsutvecklare Sara Baghchehsaraee
0303-23 96 70
Vision Sabina Johansson
0303-23 96 44
JUSEK Martin Rahl
0303-23 96 73
Kommunarkivarie Cornelia Jalmgård
0303 – 23 92 12
Kanslienhetschef Kathrin Ahlstedt
0303 – 23 95 57

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Kungälvs kommun, Kommunkansli och Juridik Kungälv
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Heltid. Projektanställning under ett år. Tidsbegränsad anställning, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse.
  • Publicerat: 17 april 2014

Besöksadress

Stadshuset KUNGÄLV
None

Postadress

None
Kungälv, 44281

Liknande jobb


Arkivarie

Arkivarie

1 augusti 2022

Arkivarie

Arkivarie

8 augusti 2022

Arkivarie

Arkivarie

8 augusti 2022

24 augusti 2022