Arkivhandläggare till Rättsavdelningen i Stockholm, Tidsbegränsad

Arkivhandläggare till Rättsavdelningen i Stockholm, Tidsbegränsad

Arbetsbeskrivning

Är du redo för en större uppgift? Till vår grupp söker nu arkivhandläggare som är noggranna, strukturerade och ansvarstagande. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.
Om arbetsplatsen
Rättsavdelningen är en av Polismyndighetens avdelningar. Förutom de sju regionala rättssektionerna och ett avdelningskansli består rätts­avdelningen av tre sektioner som fullgör avdelningschefens processansvar: förvaltningsrättssektionen, sektionen för informationsförvaltning och sektionen för rättslig styrning och stöd.
De sju regionala rättssektionerna bedriver verksamhet inom avdel­ningens tre verksam­hetsområden förvaltningsrätt, informations­förvaltning och rättstillämpning.
Verksamheten för informationsförvaltning vid rättsavdelningen ansvarar för att utveckla myndighetens digitala och analoga informationshantering inom arkiv, diarieföring, skriftliga kanaler, skanning och utlämnande av allmän handling. Verksamheten ansvarar även för registervård och registerutdrag, informationsförsörjning och internationellt utbyte av domar samt för uppbörd av böter. Verksamheten samordnar också rättsväsendets hantering av samordningsnummer.
Arbetsuppgifter
Som arkivhandläggare arbetar du med att förvalta, vårda och tillhandahålla arkivbestånden i fysiska arkiv. Arbetsuppgifterna består i huvudsak av ordnings- och förteckningsarbete. Det kan även ingå att söka efter och ta fram handlingar, ta emot leveranser och sortera in- och ut handlingar, flytta om arkivhandlingar, låna ut och kopiera akter, genomföra gallring samt att ha kontakt med fastighetsförvaltare.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
3-årig gymnasieutbildning, alternativt annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
aktuell erfarenhet av arbete inom arkiv alternativt administrativ erfarenhet som arbetsgivaren bedömer relevant
god datorvana och förmåga att sätta dig in i nya system
god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska

Anställningen kräver svenskt medborgarskap
Det är meriterande om du har:
erfarenhet av att arbeta med arkiv i offentlig förvaltning
utbildning inom arkiv- och informationsvetenskap eller arkivvård, alternativt liknande utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant
erfarenhet av att arbeta med registrering av allmänna handlingar och digital arkivbildning

Personliga egenskaper
För att lyckas i rollen som arkivhandläggare ska du vara en ansvarstagande, strukturerad och noggrann person. Du behöver kunna arbeta självständigt samtidigt som du har en god samarbetsförmåga och trivs med att arbeta i team. Du behöver kunna utföra visst fysiskt ansträngande arbete, så som att lyfta arkivkartonger i samband med leverans och gallring. Du är även mån om att ge bra service till de som efterfrågar handlingar från arkivet. Resor kan förekomma i tjänsten.
Vi kommer lägga stor vikt vid personliga egenskaper och lämplighet.
Övrig information
Anställningsform: Särskild visstidsanställning, 6 månader
Arbetsort: Stockholm
Omfattning: Heltid
Arbetstid: Flextid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Arkivhandläggare
I denna rekrytering är det obligatoriskt att besvara enkätfrågor. Du hittar länk till enkätfrågorna i följande annons: https://polisen.se/jobb-och-utbildning/lediga-jobb/2024/maj/arkivhandlaggare-till-rattsavdelningen-i-stockholm-tidsbegransad/
Från och med maj 2024 använder vi inte personligt brev i våra rekryterings-processer. Vi ber dig istället att bifoga ditt CV där du tydligt beskriver på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter kopplat till aktuell rekrytering. Du kan se den kompletta kravprofilen i jobbannonsen.
Utöver CV behöver du även besvara ett antal urvalsfrågor som en del av din ansökan. Dessa frågor utgår från aktuell kravprofil och att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.
Vänligen notera att eventuella krav ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.
De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.
Vi vill även informera dig om att Polismyndigheten använder sig av urvalsfrågor som ett första led i urvalsarbetet. Du kan därför behöva svara på ett antal urvalsfrågor utifrån aktuell kravprofil för den roll du har sökt. Vi uppmanar till sanningsenliga svar på urvalsfrågorna.
Välkommen med din ansökan i form av CV och enkät via e-post till jobb.na@polisen.se senast den 16 maj 2024. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A268.148/2024 i mailets ärendemening.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via brev till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/jobb-och-utbildning/polisen-som-arbetsplats/krigsplacering/ och https://polisen.se/jobb-och-utbildning/polisen-som-arbetsplats/sakerhetsprovning/
Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Du kan läsa mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering
Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Polismyndigheten
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling. Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på https://polisen.se/jobb-och-utbildning/polisen-som-arbetsplats/det-har-erbjuder-vi/
Fullständig annons: https://polisen.se/jobb-och-utbildning/lediga-jobb/2024/maj/arkivhandlaggare-till-rattsavdelningen-i-stockholm-tidsbegransad/
Varmt välkommen med din ansökan!

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Stockholm
  • 2 platser
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 2 maj 2024
  • Ansök senast: 16 maj 2024

Postadress

Sankt Eriksgatan 113 2TR
Stockholm, 11343

Liknande jobb


6 maj 2024