OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du ha ett utåtriktat juridiskt arbete med möjlighet att aktivt delta i det förändringsarbete som pågår inom Sveriges Domstolar?
Då kan det vara dig vi söker!
Vad innebär arbetet?
Rättsenheten bidrar med rättslig expertkompetens vid utveckling av domstolarnas kärnverksamhet och i administrativa frågor inom Sveriges Domstolar.
Enheten samordnar och driver även frågor inom dessa områden.
Som medarbetare hos oss är dina arbetsuppgifter vanligtvis att:
- göra juridiska analyser av utvecklingsarbete inom Sveriges Domstolar,
- utföra utredningar och genomföra olika regeringsuppdrag, ofta i projektform,
- föredra remisser,
- ge råd och vägledning till domstolarna inför större lagändringar,
- ge intern juridisk upplysning och rådgivning inom områden som offentlighet och sekretess, personuppgiftshantering, men även i andra frågor,
- ta fram föreskrifter och föreslå lagändringar, och
- representera Domstolsverket i samverkansgrupper och nätverk.
Arbetet på Rättsenheten innebär ett nära samarbete med alla avdelningar på Domstolsverket, men även med domstolar, Regeringskansliet och andra myndigheter.
Vem är du?
Vi söker dig som är en välmeriterad assessor eller har motsvarande erfarenhet. Du har bred juridisk kompetens och god verksamhetskunskap om Sveriges Domstolar. Du intresse för och gärna erfarenhet av verksamhetsutveckling. Som person är du analytisk, noggrann och har ett problemlösande förhållningssätt. Du har lätt för att samarbeta och kan arbeta både självständigt och i projektform. Du har också mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska, men även gärna på engelska. Som person är du social, samarbetsinriktad och har en väl utvecklad förmåga att knyta och förvalta kontakter. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Övriga upplysningar
Anställningen avser ett sexårigt förordnande med möjlighet till förlängning alternativt en tillsvidareanställning (med inledande provanställning). Anställningens omfattning är på heltid och vi söker en eller flera medarbetare. Placeringsort är i första hand Jönköping, men placering även på lokalkontor kan vara aktuellt.
Välkommen med din ansökan senast 21 augusti 2022.
Vilka är vi?
Rättsenheten utgör tillsammans med enheten för internationella relationer och informationssäkerhetsenheten Rättsavdelningen.
Rättsenheten bidrar med juridisk expertkompetens vid utveckling av domstolarnas kärnverksamhet och i administrativa frågor inom Sveriges Domstolar. Enheten ansvarar även för viss samordning på detta område. I dialog med domstolarna initierar enheten även nödvändiga författningsförändringar tar fram föreskrifter till stöd för den dömande verksamheten. En annan viktig uppgift är att i samband med lagändringar analysera deras påverkan på arbetsformer och rutiner och ge domstolarna stöd i sådana frågor. Arbetet sker i nära samverkan med andra avdelningar inom Domstolsverket, domstolarna och andra myndigheter.
Domstolsverkets huvudkontor ligger i Jönköping och lokalkontor finns för närvarande i Stockholm, Göteborg och Malmö. Här arbetar knappt 400 personer med att utveckla, administrera och stödja Sveriges Domstolar inom områdena IT, HR, kompetensutveckling, ekonomi, juridik, kommunikation, säkerhet och fastighet. Vi eftersträvar mångfald bland personalen avseende ålder, kön och kulturell bakgrund.
För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Kontaktpersoner på detta företaget
Pia Åkerberg, enhetschef
036-155593