OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Dina arbetsuppgifter
Domstolsverket ska vara en drivande och stödjande kraft i domstolarnas och nämndernas utvecklingsarbete.
Enheten för verksamhetsutveckling har en central roll i det arbetet. Till enheten söker vi nu en assessor som i rollen som verksamhetsutvecklare kan bidra till det förändringsarbete som pågår inom Sveriges Domstolar.
I rollen som verksamhetsutvecklare ansvarar du för att i nära dialog med beställare leda olika uppdrag och insatser som syftar till att utveckla Sveriges Domstolars verksamhet. Du arbetar nära domstolarna och nämnderna och i tätt samarbete med dess ledningar. Du kommer därför att få en unik inblick i och möjlighet att påverka utvecklingen av Sveriges Domstolar. Arbetet ger värdefulla erfarenheter och god grund för dig som är intresserad av ett framtida eget chefs- och ledarskap i domstol eller nämnd.
Arbetet innebär externa kontakter med såväl representanter från Sveriges Domstolar som med andra myndigheter.
Tjänsteresor ingår i arbetet.
Vem söker vi?
Vi söker dig som är hovrätts- eller kammarrättsassessor. Du har med din bakgrund mycket goda kunskaper om den verksamhet som bedrivs inom Sveriges Domstolar.
Du har ett stort intresse och fallenhet för arbete med utvecklingsfrågor i vid mening. För att lyckas i rollen som verksamhetsutvecklare hos oss måste du vara självgående, drivande och utåtriktad. Du samverkar med andra på ett sätt som inger förtroende. Du arbetar lösningsorienterat och och har förmåga att prioritera bland dina arbetsuppgifter utifrån ett intressent- och verksamhetsperspektiv. Du behöver också ha en pedagogisk förmåga och kunna framföra budskap på ett övertygande sätt. För att lyckas krävs att du är en god kommunikatör i både tal och skrift.
Breda och för tjänsten relevanta yrkeserfarenheter som införskaffats före, under eller efter domarutbildningen är meriterande.
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
Vilka är vi?
Enheten för verksamhetsutveckling är en av tre enheter på Avdelningen för domstolsutveckling. Enheten stödjer och driver utvecklingsinsatser som syftar till effektiva och mer enhetliga målhanteringsprocesser samt insatser som rör domstolarnas och nämndernas inre organisation, arbetsformer och rutiner. Enheten arbetar även med domstolarnas och nämndernas förutsättningar att utveckla sina sätt att använda verksamhetsstöden och ansvarar för att skapa förutsättningar för regelbundet erfarenhetsutbyte inom Sveriges Domstolar. Enheten samverkar i nära och tät dialog med domstolarna och nämnderna. På enheten finns 13 medarbetare.
Avdelningen för domstolsutveckling driver och stödjer verksamhetsutveckling i Sveriges Domstolar med den övergripande målsättningen att säkerställa ett högt förtroende hos allmänheten för verksamheten. Avdelningen ansvarar bland annat för utveckling av domstolarnas och nämndernas inre organisation och arbetsformer, utveckling av olika målhanteringsprocesser samt utveckling och förvaltning av IT-baserade verksamhetsstöd. Avdelningen ansvarar även för arkivfrågor. På avdelningen arbetar medarbetare med olika yrkesbakgrund tillsammans och i samverkan med domstolar, nämnder och med externa intressenter.
Domstolsverket uppgift är att ge Sveriges Domstolar stöd och service i administrativt hänseende. Domstolsverkets huvudkontor ligger i Jönköping och lokalkontor finns i Stockholm, Göteborg och Malmö. På myndigheten arbetar knappt 400 personer med att utveckla, administrera och stödja Sveriges Domstolar inom områdena IT, HR, kompetensutveckling, ekonomi, juridik, kommunikation, säkerhet och fastighetsfrågor.
Övriga upplysningar
Anställningen avser ett sexårigt förordnande alternativt en tillsvidareanställning (med inledande provanställning).
Placeringsort är i första hand Jönköping eller Stockholm, men även Göteborg kan vara aktuellt. Urval kan komma att ske löpande.
Välkommen med din ansökan senast den 3 maj 2021.
För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Kontaktpersoner på detta företaget
Pia Åkerberg, enhetschef
036-155593