Assistent – bidra till utvecklingen av de administrativa rutinerna

Arbetsbeskrivning

Gymnasie- och vuxenutbildningsenheten, Utbildningsdepartementet

Är du en initiativrik och serviceinriktad assistent med några års erfarenhet från administrativa arbetsuppgifter som vill arbeta i en politisk miljö? Då kan vi erbjuda en variationsrik vardag med omväxlande och utmanande arbetsuppgifter i händelsernas centrum.

Din arbetsdag. Sveriges morgondag.

På Utbildningsdepartementet är vi stolta över vår arbetsplats och att vi levererar underlag till Sveriges regering med omdöme och hög kvalitet. Om du, liksom vi, tycker att det är viktigt att vi vårdar vår kultur som präglas av respekt, tillit och arbetsglädje så ser vi fram emot att få ta del av din ansökan.

Som assistent vid Gymnasie- och vuxenutbildningsenheten ansvarar du för det löpande admini­strativa arbetet och som stöd åt enheten och enhetschefen. I dina arbetsuppgifter kommer du bland annat att arbeta med administration inför beredningar med statssekreterare och statsråd, färdigställande och expediering av beslut, hantering av remisser, arbete med elektroniska dokumenthanteringssystem, planering och praktisk hantering i samband med möten och resor samt fakturahantering. Arbetet omfattar interna och externa kontakter på svenska och i vissa fall på engelska. Arbetsuppgifterna utförs ofta mot fasta deadlines och behöver ibland även utföras under tidspress.

Du kommer att vara en av två assistenter på enheten. Du kommer även att arbeta nära de andra assistenterna vid Utbildningsdepartementet där du blir en del av departementets nätverk för assistenter. Tillsammans med dina kollegor inom assistentnätverket får du möjlighet att utveckla det administrativa stödet på departementet.

Läs mer om vår verksamhet på regeringen.se

Din bakgrund

Vi söker dig som har en gymnasieutbildning och erfarenhet av liknande administrativa arbetsuppgifter. Du måste ha goda IT-kunskaper (Officepaketet) och kunna uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska samt ha grundläggande kunskaper i engelska.

Det är meriterande om du har gått en eftergymnasial utbildning och har erfarenhet från arbete i Regeringskansliet eller annan statlig myndighet. Erfarenhet av dokumenthanteringssystem, korrekturläsning och arbete med större dokument samt kunskaper om offentlighet och sekretess ser vi som meriterande.

Dina egenskaper

För att trivas i rollen behöver du vara strukturerad och noggrann med en god samarbetsförmåga och har lätt för att skapa och upprätthålla goda relationer och nätverk. Du tar initiativ och är proaktiv med fokus att leverera god kvalité i rätt tid. Det är viktigt att du är flexibel och lätt kan anpassa dig efter ändrade omständigheter och att du har personlig mognad med stabilitet och gott omdöme.

Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt

Anställningen inleds med sex månaders provanställning.

En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.

Är du intresserad?

Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta Christina Månberg som är enhetschef, på 08-405 14 68. Du är också välkommen att kontakta personalspecialist Jenny Nygren på 08-405 18 75. Fackliga kontaktpersoner är Karin Flemström för SACO och Elisabeth Backlund för ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00.

Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 24 maj 2019.


Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 500 personer, varav 600 utomlands. Utbildningsdepartementet, som är ett av elva departement, ansvarar för frågor som rör förskoleverksamhet, förskoleklass, grundskola och övriga obligatoriska skolformer, skolbarnsomsorg, gymnasieskola, ungdomspolitik, vuxenutbildning, folkbildning, universitet och högskola, forskning och studiefinansiering.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tomas  Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica  Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Regeringskansliet Stockholm
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Månadslön
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 17 maj 2019

Besöksadress

Jakobsgatan 24
None

Postadress

None
Stockholm, 10333

Liknande jobb


19 april 2024

24 april 2024