Åtgärdsbeställare inom infrastruktur

Arbetsbeskrivning

Som åtgärdsbeställare på Trafikverket är du med och underlättar vardagen för invånare och företagare i hela Sverige. Det gör du genom att vara med och forma framtidens infrastruktur.


Åtgärdsbeställare inom infrastruktur

Arbetsuppgifter

I rollen som åtgärdsbeställare kommer du arbeta nära andra trevliga och samarbetsvilliga kollegor inom professionen. Hos oss kommer du att vara med och skapa förutsättningar för en väl fungerande infrastruktur inom Trafikverkets södra region. Om du vill arbeta med andra som tycker om att ge varandra stöd samtidigt som du utmanas av att arbeta med samhällsutveckling och delta i viktiga beslut som påverkar många är det här en roll för dig.
Som åtgärdsbeställare har du ett varierande arbete där du utifrån ett övergripande perspektiv ansvarar för att planera och följa upp Trafikverkets investeringsåtgärder på våra statliga vägar och järnvägar. Du svarar för att regionens finansiella medel används effektivt utifrån nationell och regionala planer. Det innebär att du ser till att åtgärder på väg och järnväg planeras och samordnas så att tillgängliga medel utnyttjas effektivt. Det ingår att delta i viktiga beslut, ha stort ekonomiskt ansvar för planering av åtgärder och få jobba med frågor som påverkar många. Vidare ansvarar du för att ge tydliga och planerbara förutsättningar inför genomförande av åtgärder.
Vår enhet sitter på olika orter i södra Sverige och därför kommer en stor del av ditt arbete att vara digitalt. När vi ses fysiskt ligger fokus på att fördjupa oss i olika frågor. Vi har mycket kontakt med varandra, både spontana samtal och planerade aktiviteter. Vi är även lösningsinriktade och prestigelösa; du kommer alltså kunna ringa och ställa frågor och mötas av medarbetare som motiveras av att hjälpa till. Utöver kollegorna inom enheten samarbetar vi nära medarbetare från flera av Trafikverkets verksamhetsområden.
I dina uppgifter ingår bl.a. att:
ta fram verksamhetsplan och genomföra budgetarbete för investeringsverksamheten
hantera avvikelser för investeringsverksamheten och vidta korrigerande åtgärder vid behov
svara för att intäkter från medfinansiärer tas in enligt gällande avtal, samt att överenskommelser om samfinansiering verkställs
ta fram underlag, prioritera och planera fysiska åtgärder tillsammans med övriga beställare och med stöd av övriga delar av organisationen
bidra med olika underlag till regeringen, till exempel byggstartsrapportering och bemyndiganderedovisning


Övrig information

CV ska bifogas ansökan.
I denna rekrytering används webbaserade tester som en del i urvalet.
Vi använder främst mail (från mejladress: noreply@heroma.se) för att göra utskick och kallelser. Kolla din inkorg och även skräppost/SPAM regelbundet under denna tid för att vara säker på att du får all information från oss!
Önskar du att arbeta delvis på distans? I den här tjänsten kan det finnas möjlighet att arbeta hemifrån upp till 40 procent av din arbetstid.
#LI-Hybrid
Intervjuer sker digitalt via Skype, preliminärt under vecka 49-51
Vid eventuella frågor om tjänsten, kontakta rekryterande chef Petra Hansson, se kontaktuppgifter nedan.

Kvalifikationer

Vem är du?
I denna roll har du mycket eget ansvar, därför krävs det att du har förmåga att självständigt se vad som behöver göras, tar initiativ och är duktig på att driva ditt arbete framåt. Eftersom en stor del av ditt jobb kommer att vara att samverka med andra så behöver du ha god samarbetsförmåga och jobbar för att hitta lösningar som gynnar alla parter på bästa sätt. En nyckel till att lyckas i rollen blir att du har god kommunikationsförmåga vilket innebär att du är lyhörd och anpassar din kommunikation till mottagaren. Viktigt är också att du är analytisk, kan identifiera problem och hittar lösningar utifrån ett helhetsperspektiv.
Vi söker dig som:
har studerat minst 180 hp/120 p med inriktning väg och vatten, samhällsbyggnad eller ekonomi vid universitet eller högskola. Alternativt så har du annan utbildning i kombination med erfarenhet som vi sammantaget bedömer jämförbar
har aktuell och relevant erfarenhet från infrastrukturområdet inom väg- eller järnvägsplanering
har grundläggande ekonomiska kunskaper
har goda kunskaper i Officepaketet
har goda kunskaper i svenska i tal och skrift
har giltigt körkort för personbil

Det är meriterande om du:
har erfarenhet kring prognos- och avvikelsehantering
har kunskap om och förståelse för andra aktörers uppdrag i relation till Trafikverkets verksamhet när det gäller infrastrukturfrågor


Ansökan

De frågor som du får besvara när du skickar in din ansökan kommer att ligga till grund för det första urvalet vi gör. Om det inte står något annat i annonsen vill vi att du bifogar ditt CV. Vi har slutat begära in personligt brev eftersom vi inte har med det som del av urvalsunderlaget.
På Planering skapar vi innovativa lösningar som bidrar till att nå de transportpolitiska målen, såsom klimatmålen och nollvisionen. Vi planerar Sveriges statliga infrastruktur för väg och järnväg samt långsiktigt även för sjö- och luftfart. Hos oss arbetar du nära den politiska arenan och våra samarbetspartners - men framförallt nära medborgare och näringsliv.
På Trafikverket jobbar vi med att göra Sverige närmare. Vi tror på att en förening av olika erfarenheter, bakgrunder och perspektiv är den bästa grunden för att bygga en arbetsplats fri från diskriminering och en miljö där alla trivs och gör sitt bästa. Vi tror på mångfald där den gemensamma nämnaren är pålitlighet, engagemang och mod. För det är så vi bäst representerar vårt samhälle.

Kontaktpersoner på detta företaget

Enhetschef Jimmy Janske
010-123 3114
Avdelningschef Maria Wååg
010-123 1072
Enhetschef Maria Lundmark
010-123 1148
Avdelningschef Mattias Qwinth
010-124 2132
Sektionschef Mattias Ahlström
010-123 1115
Sektionschef Jennie Fagermo
010-124 1655
Enhetschef Björn Ållenberg
010-123 7347
Enhetschef Lars Holst
010-124 3761
Enhetschef Charlotta Johansson
010-123 6105
Enhetschef Kenneth Fridolin
010-124 0089

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Trafikverket
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 26 oktober 2023
  • Ansök senast: 15 november 2023

Besöksadress

Röda vägen 1
None

Postadress

Röda vägen 1
BORLÄNGE, 78189

Liknande jobb


Planeringsledare utveckling och förvaltning

Planeringsledare utveckling och förvaltning

11 april 2024

Verksamhetsutvecklare

Verksamhetsutvecklare

22 mars 2024

20 mars 2024

19 mars 2024