Åtgärdsplanerare inom infrastruktur väg

Arbetsbeskrivning

Vill du vara med och planera kommande satsningar på vägarna i västra Sverige? Som åtgärdsplanerare på Trafikverket är du med och underlättar vardagen för invånare och företagare i hela Sverige. Det gör du genom att vara med och bidra till framtidens infrastruktur.
Nu finns det möjlighet för dig som vill arbeta i en nyckelbefattning i gränssnittet mellan planering och investeringsverksamheten. 


Åtgärdsplanerare inom infrastruktur väg

Arbetsuppgifter

I rollen kommer fokus vara på att planera väginfrastruktur så att oskyddade trafikanter, resenärer och godstransporter kommer fram så säkert, effektivt och miljövänligt som möjligt. 
Utifrån ett medborgarperspektiv och de nationella och regionala planerna tar du tillsammans med dina kollegor fram underlag om behov och brister i transportsystemet och lämnar förslag på vad som ska utredas vidare, det kan vara alltifrån gång- och cykelvägar till ny motorväg.
Du prioriterar de mest effektiva åtgärderna och för en aktiv dialog med interna och externa parter i frågor som rör planering, prioritering och finansiering av åtgärder. Du följer projekten från planprocess till produktion och uppföljning och du deltar i viktiga beslut kopplat till investeringsverksamheten.
Några av dina arbetsuppgifter blir bland annat:
omsätta uppdrag i nationell och regional plan till interna beställningar
följa projekten från idé till produktion.
beskriva problembild, beställa och delta i arbetet med utredningar
ta fram medfinansieringsavtal och överenskommelser om samfinansiering med externa pa

Hos oss är det viktigt med en lärande kultur där vi delar med oss av vår kunskap och ser till helheten och verksamhetens och omvärldens behov. Min viktigaste uppgift är att ge dig och dina kollegor möjlighet till utveckling samt ge förutsättningar för att utveckla verksamhet och arbetssätt tillsammas säger Hanna Jonsson som blir din nya chef.

Övrig information

De frågor som du får besvara när du skickar in din ansökan kommer att ligga till grund för det första urvalet vi gör. Om det inte står något annat i annonsen vill vi att du bifogar ditt CV. Vi har slutat begära in personligt brev eftersom vi inte har med det som del av urvalsunderlaget.
Om du går vidare i rekryteringsprocessen kommer du att få göra webbaserade tester som skickas ut digitalt strax efter att sista ansökningsdagen har passerat. För de kandidater som därefter går vidare till intervju sker dessa via Skype och är preliminärt planerade att äga rum under vecka 50. Vi håller dig informerad löpande via din angivna e-post. Vi använder främst mejl (från mejladress: noreply@heroma.se) för att göra utskick och kallelser. Kolla gärna din inkorg och även skräppost regelbundet under denna tid för att vara säker på att du får all information från oss.
Önskar du att arbeta delvis på distans? I den här tjänsten kan det finnas möjlighet att arbeta hemifrån upp till 40 procent av din arbetstid.
#LI-Hybrid

Kvalifikationer

Då rollen innebär mycket kontakt både internt och externt ser vi att du är en utåtriktad person som är kommunikativ och har lätt för att ta kontakt med nya människor. Du identifierar problem och ser lösningar ur ett helhetsperspektiv. Eftersom du har ett stort eget ansvar och driver dina egna projekt inom ditt område är du självgående och initiativtagande. Då du kommer ha ett nära samarbete med många olika intressenter har du mycket god samarbetsförmåga och är trygg och modig i mötet med andra parter.
Vi söker dig som:
har universitets- eller högskoleutbildning om minst 180 hp med inriktning teknik, samhällsbyggnad, väg- och vattenbyggnad eller annan utbildning och erfarenhet som vi sammantaget bedömer likvärdig
har erfarenhet av planering, produktion eller projektering av väg
kan uttrycka dig väl på svenska i tal och skrift
har körkort för personbil

Det är meriterande om du har:
erfarenhet av förhandling gällande t ex avtal
erfarenhet av att dialoga med externa parter t ex med myndigheter, kommuner, allmänhet
kunskap inom väglagen
erfarenhet som projektledare




Ansökan

På Planering skapar vi innovativa lösningar som bidrar till att nå de transportpolitiska målen, såsom klimatmålen och nollvisionen. Vi planerar Sveriges statliga infrastruktur för väg och järnväg samt långsiktigt även för sjö- och luftfart. Hos oss arbetar du nära den politiska arenan och våra samarbetspartners - men framförallt nära medborgare och näringsliv.
På Trafikverket jobbar vi med att göra Sverige närmare. Vi tror på att en förening av olika erfarenheter, bakgrunder och perspektiv är den bästa grunden för att bygga en arbetsplats fri från diskriminering och en miljö där alla trivs och gör sitt bästa. Vi tror på mångfald där den gemensamma nämnaren är pålitlighet, engagemang och mod. För det är så vi bäst representerar vårt samhälle.

Kontaktpersoner på detta företaget

Enhetschef Jimmy Janske
010-123 3114
Avdelningschef Maria Wååg
010-123 1072
Enhetschef Maria Lundmark
010-123 1148
Avdelningschef Mattias Qwinth
010-124 2132
Sektionschef Mattias Ahlström
010-123 1115
Sektionschef Jennie Fagermo
010-124 1655
Enhetschef Björn Ållenberg
010-123 7347
Enhetschef Lars Holst
010-124 3761
Enhetschef Charlotta Johansson
010-123 6105
Enhetschef Kenneth Fridolin
010-124 0089

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Trafikverket
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 1 november 2023
  • Ansök senast: 22 november 2023

Besöksadress

Röda vägen 1
None

Postadress

Röda vägen 1
BORLÄNGE, 78189

Liknande jobb


Planeringsledare utveckling och förvaltning

Planeringsledare utveckling och förvaltning

11 april 2024

Verksamhetsutvecklare

Verksamhetsutvecklare

22 mars 2024

20 mars 2024

19 mars 2024