Avdelningschef för kansli och kvalitet

Avdelningschef för kansli och kvalitet

Arbetsbeskrivning

För att skapa en långsiktig hållbar verksamhet, med kommuninnevånarnas bästa i fokus, arbetar vård- och omsorgsförvaltningen med ett kontinuerligt och målmedvetet utvecklingsarbete i hela organisationen.

Verksamheterna följs upp och resultaten analyseras och används i det systematiska förbättringsarbetet. 

Söker du efter en bred, förvaltningsövergripande roll där du arbetar nära verksamheten? Vill du få möjlighet att bedriva ett effektivt och tillitsbaserat ledarskap i en utvecklingsorienterad organisation? Då har vi jobbet för dig! 

Om rollen
Avdelningschefen är direkt underställd vård- och omsorgsdirektören och utgör tillsammans med förvaltningschef, HR-chef och ekonomichef stabsledningen. 

Som avdelningschef har du ansvar för kansli- och kvalitetsprocesser. Du leder din avdelning, bestående av 10 medarbetare. Du säkerställer smart och effektiv samordnad styrning och bidrar till att förvaltningen får ökad förmåga att driva utvecklingsfrågor.

I rollen för du ett nära och tillitsfullt samarbete med politik, organisation, kollegor och medarbetare. Du säkerställer de strategiska arbetsuppgifterna och skapar tydlighet och struktur. Tjänsten har en stor bredd och många kontaktytor, såväl inom som utanför förvaltningen. 

Huvudsakliga ansvarsområden
- Leda och analysera förvaltningsövergripande verksamhetsuppföljning
- Hantera avtal och avtal gällande konkurrensutsatt vård och omsorg 
- Utveckla och förvalta styrmodell inkl processen för intern kontroll
- Kvalitetssäkra och samordna processarbetet inom förvaltningen
- Genomföra utredningar, ge remissvar och kvalificerad handläggning på uppdrag
av nämnd och förvaltningsdirektör
- Leda förvaltningens kanslifunktioner
- Samordning av förvaltningens krisberedskapsförmåga och förvaltningens arbete med risk- och sårbarhetsanalyser
- Samordning av arbetet med ekologisk och social hållbarhet
- Leda och utveckla enhetens medarbetare (10 personer)

Vem är du?
Vi söker dig som har förståelse för hur komplex den kommunala organisation är och du ser tydligt sambanden mellan målstyrning, kvalitetsstyrning och ekonomistyrning. Du har gedigen erfarenhet av utvecklingsfrågor och drivs av att bidra till att skapa smartare och effektivare välfärd. I denna viktiga roll får du möjlighet att stärka den samordnade kvalitetsstyrningen i förvaltningen och du ingår även i kommunens utvecklingsråd som leds av kommunens utvecklingschef. Rollen är självständig och det finns stora möjligheter att påverka arbetets utformning.

Vi söker dig som har: 

- Akademisk examen inom av arbetsgivaren bedömt relevant område för uppdraget eller motsvarande utbildning eller erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig
- Chefserfarenhet med personal- och budgetansvar
- Erfarenhet från vård- och omsorgsområdet eller motsvarande
- Erfarenhet från politiskt styrd verksamhet
- Goda kunskaper i svenska, såväl i tal som skrift

Erfarenhet av upphandling och uppföljning av externa utförare är meriterande.

För att lyckas i rollen som avdelningschef är du kommunikativ, lyhörd och tillämpar ett tillitsbaserat ledarskap. Du är bra på att samverka och bygga goda relationer. 

Om oss
Inom vård- och omsorgsförvaltningen arbetar ungefär 3 100 medarbetare för att äldre människor och personer med funktionsnedsättning ska kunna leva ett aktivt, socialt och meningsfullt liv på sina villkor. Vi ansvarar bland annat för kommunens äldreboenden, hemtjänst, stöd till personer med funktionsnedsättning och hemsjukvård. Hos oss står varje individs behov i centrum, och våra verksamheter kännetecknas av delaktighet, valfrihet, flexibilitet och kvalitet med respekt för den enskildes integritet och självbestämmande. En kombination av kontors- och distansarbete är det nya normala för oss. Vi sitter i trivsamma lokaler centralt placerade i Lund, med närhet till kommunikation. Vi erbjuder en utvecklande och stimulerande roll i en kommun där utveckling är högt prioriterat. Hos oss får du plats att växa. Inom Lunds kommun sätter vi kunskapen i centrum och skapar möjligheter att utvecklas i arbetslivet. Vi erbjuder en inkluderande arbetsmiljö, och chans att påverka och göra skillnad. På riktigt! Vi månar om att våra medarbetare ska ha balans i livet och erbjuder förmåner kopplat till det. Läs mer om hur det är att arbeta hos oss https://lund.varbi.com/center/tool/position/624185/edit/tab:2/I Lunds kommun arbetar vi med tillitsbaserat ledarskap som utgångspunkt..Om rekryteringsprocessen
I denna rekrytering har vi tagit bort det personliga brevet från ansökningsprocessen och ersatt det med urvalsfrågor för en mer inkluderande rekryteringsprocess. Dina svar blir en viktig del i vårt urvalsarbete.

Vi tillämpar löpande urval och ser därför gärna att du skickar in din ansökan så snart som möjligt. För din information har vi planerat att genomföra den första intervjuomgången via Teams den 7-9 juni. 

Varmt välkommen med din ansökan!

Kontaktpersoner på detta företaget

Bemanningsenheten reception

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Vård- och omsorgsförvaltningen
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 18 maj 2023
  • Ansök senast: 4 juni 2023

Besöksadress

Storgatan 2
Heby

Postadress

Heby kommun
Heby, 74488

Liknande jobb


Chef för verksamhetsstöd

Chef för verksamhetsstöd

31 oktober 2024

25 oktober 2024

Geodatachef

Geodatachef

4 oktober 2024