Avdelningschef Utveckling till Kumla kommun

Avdelningschef Utveckling till Kumla kommun

Arbetsbeskrivning

Kumla kommun är en tillväxtkommun med politisk och ekonomisk stabilitet som ligger centralt i Örebro län och har ca 22 500 invånare.

I dag arbetar cirka 2100 medarbetare inom mer än 100 olika yrken inom kommunen och alla delar samma verksamhetsidé: att förenkla människors vardag och inspirera dem att uppnå sina drömmar.

Som en del av en omorganisation kommer Kumla kommun göra en sammanslagning av två enheter inom kommunledningsförvaltningen, IT och kommunserviceenheten med internservice och servicecenter. Sammanslagning öppnar upp för en ny position inom kommunen där du får möjligheten att engagera dig i verksamhetsutveckling och digitalisering inom den nya utvecklingsavdelningen. I rollen kommer du aktivt att bidra till övergången till nya arbetssätt och därmed vara en drivande kraft i förändringsprocessen.

Den nya avdelningens huvudsakliga uppdrag blir att ge stöd åt förvaltningarna och utgör en central del av kommunledningen. Målet med att etablera denna avdelning är att säkerställa nödvändiga förutsättningar för att främja och driva på arbetet inom kvalitet, utveckling och digitalisering i hela organisationen. Rollen som avdelningschef för avdelning utveckling är en viktig nyckelroll och här får du möjlighet att vara med och forma framtidens digitala framsteg inom Kumla kommun. Vi letar efter en tydlig och engagerad ledare med hjärtat på rätt ställe! Är det dig vi söker?

Tjänsten är en direktrekrytering. Hela rekryteringsprocessen hanteras av AxÖ Consulting men du kommer att anställas direkt hos Kumlas kommun.

Arbetsuppgifter

Som Avdelningschef Utveckling kommer du att arbeta i nära dialog och samarbete med Administrativ chef. Tillsammans kommer ni att driva arbetet framåt för att definiera kompetenser och roller som ska ingå i den nya avdelningen. Detta är en nyskapad tjänst inom Kumla kommun och innebär att du kommer att ha en central roll i att etablera och utveckla avdelningen och medarbetargruppen. Exempel på sådana kompetenser kan inkludera verksamhetsutvecklare, strateger, utredare och förändringsledare med mera. Initialt fokuserar uppdraget på att skapa och utveckla den nya avdelningen, där du kommer att leda arbetet framåt.

Huvudsakliga arbetsuppgifter:

- Ansvar för verksamhetens resultat och utveckling.
- Ansvar för verksamhetsplanering, arbetsmiljö, kompetensförsörjning, lönebildning samt budget och uppföljning.
- Agera samverkande mot de olika förvaltningarna.

Inom ramen för uppdraget som Avdelningschef Utveckling ingår samverkan med olika förvaltningar och med politiken. Du rapporterar till kommundirektör och ingår i såväl kommunledningsförvaltningens ledningsgrupp som i kommunledningsgruppen.

Kvalifikationer

Vi ser att du som söker har:

- Eftergymnasial utbildning inom ekonomi, teknik eller samhällsvetenskap.
- Erfarenhet av förändringsledning och av att implementera detta i en organisation.
- God förmåga att leda och driva projekt och processer samt att slutföra och implementera resultat.
- Erfarenhet av politiskt styrd verksamhet samt förståelse för styrningen inom sådan organisation.
- Förståelse för komplexiteten i offentlig verksamhet.
- Erfarenhet av samverkan och samarbete inom projekt, tex utvecklingsportfölj.

Det är meriterande om du har:

- Erfarenhet av digitalisering.
- Erfarenhet av projektledning och projektledarutveckling.
- Ledningsgruppserfarenhet.
- Ledarerfarenhet med medarbetar-, budget- och verksamhetsansvar.
- Erfarenhet från liknande roll inom politisk styrd verksamhet.

För att lyckas i rollen är du en person med god analytisk förmåga som är bra på att strukturera och organisera ditt arbete. Ditt övergripande mål är att erbjuda ett ledarskap som skapar optimala förutsättningar för dina medarbetare. Detta åstadkommer du genom att tillämpa en kommunikativ, tillsbaserad och samarbetsinriktad ledarstil.

Ditt ansvar sträcker sig inte enbart till att utveckla den egna verksamheten utan du bidrar även till tillväxt och utvecklingen inom kommunens samlade verksamhet. Här är det viktigt att agera i enlighet med Kumla kommuns vision, mål och strategier. Din höga grad av personlig mognad, som kännetecknas av trygghet, stabilitet, självinsikt och gott omdöme, gör dig kapabel att fatta korrekta bedömningar och prioriteringar.

Om Kumla kommun

Kumla kommun kännetecknas av tillväxt. Här finns framgångsrika företag, ett rikt kultur- och fritidsutbud, god kommunal service samt utmärkta kommunikationer. Med stort engagemang för sina medborgare satsar man tydligt framåt. Positiva utmaningar står för dörren - både organisatoriskt och resursmässigt!

Kumlas Vision för år 2040 är att Kumla ska vara "en grön och blomstrande kommun där livet är gott för alla". Visionen syftar i första hand till att samla kraft runt vårt hållbarhetsarbete. Gröna Kumla är en plats som inte bara är grön genom sin växtlighet, utan även genom att människor tänker och agerar grönt för miljön och klimatet. Ett gott liv för alla betyder att klyftorna i samhället ska minska, och att ingen ska ha en lägre livskvalitet av skäl som de inte kan påverka. Visionen och hållbarhetsprogrammen är en stor del av vår nya styrning som hjälper oss att ha både välfärdsleveranserna och samhällsutvecklingen i åtanke. Hoppas att du vill vara med och förverkliga resan mot visionen!

Information och intresseanmälan

I den här rekryteringen har Kumla kommun valt att samarbeta med AxÖ Consulting. Vid frågor eller funderingar kopplat till rekryteringsprocessen eller tjänsten är du varmt välkommen att höra av dig till rekryteringskonsult:

Anneli Wallin

Anneli.wallin@axoconsulting.se

072-398 02 77

Tjänsten är säkerhetsklassad vilket innebär att säkerhetskontroll kommer att genomföras i enlighet med bestämmelser i säkerhetsskyddslagen. Varmt välkommen med din intresseanmälan senast den 4 februari 2024.

Vet du någon som skulle passa för uppdraget? Tipsa dem gärna om tjänsten!

AxÖ Consulting AB har lång och gedigen erfarenhet från rekryterings- och konsultbranschen och har arbetat med såväl privat marknad som inom offentlig sektor. För mer information och ansökan besök www.axoconsulting.se. Vi tar tyvärr inte emot ansökningar via brev eller e-post.
Varmt välkommen med din ansökan.

Kontaktpersoner på detta företaget

Olle Öijen
079-337 33 17
Linda Axäng, rekryteringsansvarig
079-342 54 42

Sammanfattning

  • Arbetsplats: AxÖ Consulting
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 15 januari 2024
  • Ansök senast: 4 februari 2024

Besöksadress

Dammbrovägen 5
None

Postadress

Dammbrovägen 5
Karlskoga, 69180

Liknande jobb


Verksamhetschef för avdelningen för funktionsstöd

24 april 2024

24 april 2024

Lönechef till Norbergs kommun

Lönechef till Norbergs kommun

23 april 2024

22 april 2024