Avdelningscontroller till Sveriges Kommuner och Regioner

Avdelningscontroller till Sveriges Kommuner och Regioner

Arbetsbeskrivning

Om arbetsplatsen

Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) är medlems- och arbetsgivarorganisation för landets 290 kommuner och 21 regioner. Vi tecknar kollektivavtal för den kommunala sektorn, erbjuder medlemmarna utbildning, rådgivning och service samt stöd för verksamhetsutveckling. Tillsammans utvecklar vi demokrati och välfärden och påverkar regering, riksdag och EU genom att ge förslag på utveckling av demokrati och välfärd.

”Vi formar idéerna för välfärd och utveckling. Det framgångsrika Sverige skapas lokalt.”

Ekonomi- och finanssektionen är en av 5 sektioner inom avdelningen för ledningsstöd. Idag består sektionen av 19 medarbetare med en variation av roller. Vi är en sektion som värdesätter balans mellan jobb och fritid, nyfikenhet, omtanke, respekt och att ha roligt på jobbet samt att hjälpa varandra i stort som smått i vår resa att utveckla SKR:s ekonomistyrning i tätt samarbete med verksamheterna.

SKR har ca 500 medarbetare och kontoret är placerat vid Slussen i Stockholm.

Läs gärna mer på SKR.se

Arbetsuppgifter

I rollen som Avdelningscontroller på SKR kommer du att arbeta både strategiskt och operativt med ekonomifrågor inom SKR och dina tilldelade avdelningar. Du samarbetar med Business Controller, övriga medarbetare inom Ekonomi- och finanssektionen samt SKR:s avdelningschefer. Ditt arbete kommer bestå av att i samråd med ansvariga chefer hantera processer för styrning samt hjälpa ledningen att följa utvecklingen via bland annat analyser, prognos, budget och rapporter samt bidra till fortsatt utveckling av effektivitet och lönsamhet inom SKR. Du deltar i projekt och utredningar, stöttar chefer, deltar i bokslutsprocesser etc.

Huvudsakliga arbetsuppgifter:

Ge stöd och skapa förutsättningar för chefer att kunna ta det ekonomiska ansvaret.Utveckla, leda och säkerställa månadsbokslut enligt tilldelade ansvars- och verksamhetsområden.         Planera, leda och säkerställa budget- och prognosprocessen enligt tilldelade verksamhetsområden.Säkerställa relevanta styrkort för nyckeltal- och lönsamhetsuppföljning i samarbete med ansvarig chef för tilldelade ansvars- och verksamhetsområden.Säkerställa intern kontroll inom tilldelat ansvarsområde.Implementera, förvalta och vidareutveckla ekonomiska system.      Delta och/eller leda projekt samt utredningar inom kompetensområdet.Följa vårt ledningssystem gällande kvalitet, arbetsmiljö och miljö.

Kvalifikationer

Som Avdelningscontroller på SKR behöver du vara pedagogisk samt ha mycket god samarbets- och kommunikationsförmåga. Du bör även vara analytisk, lösningsfokuserad, strukturerad, stresstålig och noggrann. Din drivkraft finner du i ett affärsmässigt, proaktivt och utvecklingsorienterat arbete med hela verksamhetens bästa för ögonen. Du ser dig som en naturlig del av organisationen och inser ditt uppdrags betydelse för SKRs fortsatta utveckling.

Vi ser att du har en högskoleexamen inom Företagsekonomi om minst 120/180 högskolepoäng samt minst 3 års erfarenhet av arbete som businesscontroller eller motsvarande. Du har även mycket god datorvana och kunskaper i Excel, affärssystem, Business Intelligence system samt Balanced Scorecard. Du uttrycker dig väl på svenska i såväl tal som skrift.

Vårt erbjudande

Vi erbjuder ett spännande förändringsuppdrag som ger många möjligheter att utvecklas tillsammans med de närmaste kollegorna och den övriga organisationen, samtidigt som du har kul på jobbet. Som medarbetare inom SKR får du jobba i en kompetensdriven och samhällsviktig organisation som är med och formar idéer för välfärd och utveckling. 

Välkommen till en arbetsplats där medarbetarna har möjlighet att påverka morgondagens samhälle!

Ansökan

Låter detta spännande? Skicka in din ansökan i form av CV och ett personligt brev genom att klicka på "Ansök här".

Intervjuer sker löpande så vänta inte med din ansökan. Sista ansökningsdag är den 27 oktober.

I denna rekrytering samarbetar SKR med HRM Affärsutveckling AB. För ytterligare information om tjänsten är du välkommen att kontakta HRM:s ansvariga rekryteringskonsulter Albert Lundgren på e-post albert.lundgren@hrmab.se, telefon +46 70 236 36 99 samt Lisa Ivemark Schéle på e-post lisa.ivemark.schele@hrmab.se, telefon +46 70 0238 00 31.

Kontaktpersoner på detta företaget

Annika Wärnsäter
0702353699
Ulrica Pantzar
0735204674
Emily Häller
0727255673
Annika Wärnsäter
0702353699
Per Tjernberg
0735338267
Jane Mottet Age
0702363699
Angela Rossi
0739504819
Ulrica Pantzar
0735204674
Annika Wärnsäter

Ulrica Pantzar

Sammanfattning

  • Arbetsplats: HRM Affärsutveckling AB
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 29 september 2021
  • Ansök senast: 27 oktober 2021

Besöksadress

Strandvägen 47
None

Postadress

Strandvägen 47
Stockholm, 11456

Liknande jobb


28 november 2023