Avgiftshandläggare till biståndskontoret

Avgiftshandläggare till biståndskontoret

Arbetsbeskrivning

Vill du arbeta med ekonomisk administration? Har du ett starkt intresse för att vara med och driva utveckling, där vi lämnar manuell administration och går till att digitalisera och automatisera vår administrativa process? Då kanske tjänsten som avgiftshandläggare är något för dig. Vi utökar med ytterligare en tjänst och söker därför en ny kollega!

Biståndskontoret består av tre enheter, utredningsenheten äldre och utredningsenheten funktionsnedsättning samt mottagningsenheten. Du kommer att ingå i biståndskontorets mottagningsenhet som kommer innefatta flera olika funktioner så som biståndshandläggning, administration, bostadsanpassningsbidragshandläggning och avgiftshandläggning.

ARBETSUPPGIFTER
Som avgiftshandläggare på biståndskontoret ansvarar du för att utreda och fatta beslut om inkomstgrundade avgifter för personer som fått beslut om insatser enligt socialtjänstlagen. Du kommer ha två kollegor att samarbeta med.

Arbetsgruppen kommer att fokusera på att bidra till arbetet med att ta fram ett nytt arbetssätt där digitalisering och automatisering är av vikt. Syftet är att frigöra arbetstid till andra kvalificerade arbetsuppgifter. En viktig del av tjänsten är att vara delaktig i detta utvecklingsarbete. För detta är det av vikt att du är modig, kreativ och har blick för att tänka nytt och vill vara en inspiratör för andra.

I arbetsuppgifterna ingår att ha brukarnära samtal under telefontid eller i samband med fysiska besök. Du kommer att möta människor som befinner sig i olika livssituationer, och därför ser vi att du har en god serviceförmåga samt ett professionellt förhållningssätt i dina samtal. I rollen kommer du samverka med olika professioner både inom vår organisation samt utanför organisationen.

KVALIFIKATIONER
För det här uppdraget söker vi dig som uppfyller nedanstående krav:

• Avslutad gymnasieutbildning med inriktning ekonomi eller administration. Alternativt har du eftergymnasiala kurser eller utbildning i ekonomi som vi bedömer likvärdig.
• God förmåga att uttrycka dig på svenska i både tal och skrift.
• Vana att använda IT i ditt vardagliga arbete.

Det är meriterande om du har något av följande:
• Erfarenhet av att arbeta som avgiftshandläggare.
• Erfarenhet av att arbetat inom myndighet, eller inom myndighetsutövning i en kommun.
• Kurser inom juridik (till exempel förvaltningsrätt, socialrätt, offentlig rätt).
• Erfarenhet av fakturahantering eller löneadministration.
• Erfarenhet av utvecklingsarbete inom digitalisering och automatisering.
• Kunskaper inom dokumentationssystemet VIVA.
• Flerspråkighet.

Dina personliga egenskaper är viktiga för oss och vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Då det är ett administrativt arbete krävs att du har en god struktur i arbetet, samtidigt som du behöver vara flexibel inför de förändringar som vi arbetar med. Vi söker dig som lätt kommer in i arbetet och tycker att det är roligt att samverka med andra och kan arbeta självständigt, men även kan tillgodogöra dig fördelarna med att vara en del av ett team. Arbetet kräver också stresstålighet då arbetsbelastningen varierar. I övrigt ser vi att du är en glad, positiv och nyfiken person!

Låter detta som något för dig? Välkommen med din ansökan!

ÖVRIGT
På vård- och omsorgsförvaltningen arbetar cirka 3000 medarbetare som tillsammans ser till att Eskilstunas äldre och personer med funktionsnedsättning får den vård och omsorg som de behöver. Förvaltningen är uppdelad i en stab och de fem verksamhetsområdena äldreomsorg, funktionshinder, hälso- och sjukvård, bistånd och bemanning. Vi är nästan 70 olika professioner som gör skillnad i andra människors liv, varje arbetsdag.

Vill du vara med och leda vägen?
Vi erbjuder en arbetsplats som går före och leder vägen i en av Sveriges mest hållbara kommuner. Tillsammans med kompetenta och engagerade medarbetare är du med och utvecklar Eskilstuna genom goda hållbara möten, vägledning och service. Genom ett aktivt och modigt medarbetarskap samt ett tillitsfullt och engagerat ledarskap är du med och driver förändring. Du gör skillnad för människor varje dag.

Vi välkomnar medarbetare med olika bakgrund och arbetar för att våra arbetsplatser ska vara tillgängliga för alla.

Vi ber dig söka tjänsten via länken i denna annons. Det är viktigt att du är noggrann när du fyller i din ansökan eftersom den ligger till grund för vårt urval.

Om du har skyddad identitet ansöker du genom att skicka in din ansökan skriftligen eller lämna den i vår reception på Alva Myrdals Gata 3 D. Märk din ansökan med Rekryteringsenheten och annonsens referensnummer.

Sammanfattning

Liknande jobb


22 maj 2024

Analytiker (Säva)

Analytiker (Säva)

22 maj 2024

Lokalstrateg

22 maj 2024