Avgiftshandläggare till Social- och omsorgskontoret

Arbetsbeskrivning

Ekonomienheten har ansvar för budget, uppföljning och bokslut samt systemförvaltning, avgiftshandläggning och lokalsamordning för Social- och omsorgskontorets tre facknämnder och fyra kommundelar. De områden vi jobbar med är individ- och familjeomsorg, äldreomsorg samt personer med funktionsnedsättning. Enheten består av en ekonomichef, två verksamhetscontrollers, fyra ekonomer/controllers, en lokalcontroller, fem systemförvaltare och tre avgiftshandläggare.

ARBETSUPPGIFTER
Vi söker en avgiftshandläggare med ansvar för beräkning av avgifter utifrån gällande regler med utgångspunkt i Socialtjänstlagen. Denna uppgift är en myndighetsutövning och innefattar att utreda och beräkna avgifter samt ta beslut om avgift gällande insatser inom äldre- och handikappomsorgen. Vårdtagarens avgift utgår från insatser som beviljats av biståndshandläggare och verkställts av utförare. I handläggningen ingår även beräkning av vårdtagarens avgiftsutrymme utifrån inkomstuppgifter från vårdtagaren och information från försäkringskassan eller annan myndighet, samt bestämmelser om maxtaxa - detta görs genom registrering av uppgifterna i datasystemet. Du kommer att ha delegation på att fatta avgiftsbeslut, vilket innebär att du ska kunna bemöta överklagande av avgiftsbeslut. I arbetet ingår också att dagligen svara på frågor från vårdtagare och anhöriga om avgifter och fakturor. Hela avgiftshandläggningen görs i systemet Procapita vård och omsorg. En del av tjänsten kommer att innebära systemförvaltning av avgiftsmodulen i Procapita. Du kommer att ansvara för tabellupplägg och förändringar i modulen samt vara kontaktperson mot leverantören gällande avgiftsdelen. Du samarbetar med övriga systemförvaltare för Procapitas övriga delar.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har ett stort intresse av att arbeta med både siffror och människor. Du kan ta eget ansvar och planerar ditt arbete utifrån verksamhetens behov.
För att vara kvalificerad för tjänsten behöver du ha minst gymnasieexamen med ekonomisk inriktning och/eller högskolestudier som arbetsgivaren bedömer relevanta för uppgifterna. Det är en fördel om du har erfarenhet av myndighetsutövning eller tidigare har jobbat som avgiftshandläggare. Du har tidigare jobbat som systemadministratör eller har god datavana och kan uttrycka dig väl i tal och skrift.
Du är noggrann och har sinne för detaljer. Du kan strukturera din tid och dina arbetsuppgifter på ett effektivt sätt. Du har social förmåga och ett professionellt bemötande mot kunder. Under vissa perioder på året är det mycket hög arbetsbelastning.

ÖVRIGT
Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Kontaktpersoner på detta företaget

Gilda Johansson
08-523 014 82
Ekonomichef Siv Jönsson
08-523 066 74
Gruppchef Jessica Lindström
08-525302314
Tf gruppchef Maria Wallin
08-52303997
Resultatenhetschef Liselott Vigren
08-52306749
Tf Utvecklings- och kvalitetschef Carina Bark
08-5230 7135

Sammanfattning

Besöksadress

15189
None

Postadress

Södertälje
Södertälje, 15189

Liknande jobb


Biståndshandläggare SoL

5 april 2024

Biståndshandläggare

Biståndshandläggare

28 mars 2024

Biståndshandläggare

Biståndshandläggare

3 april 2024

Biståndshandläggare

Biståndshandläggare

3 april 2024